Grafiskt Forum
Grafiskt Forum > Övrigt Grafiskt
Registrera Vanliga frågor Medlemslista Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa
Övrigt Grafiskt Övriga diskussioner som anknyter till grafik. Exempelvis tekniska frågor.

Svara på ämnet

Ämnesverktyg
2010-05-02, 22:19
  No. 1
hecyhook
Användare

Vilken skrivare till dekaler/visitkort
Har precis köpt en skärplotter med optiskt öga (roland gx-24), om jag vill skriva ut färgdekaler och sedan skära ut dem med skärplottern, vad för skrivare behöver jag och vilket material?

Vore kul om denna även kunde skriva ut visitkort (tjockare papper)

Tacksam för rådgivning.

Mvh
hecyhook är inte uppkopplad  
Svara med citat
2010-05-03, 01:30
  No. 2
Jontelito
Ute och cyklar

Jontelitos avatar
Jonatan Ståhl, 29

Dekalskrivare är väl oftast storformatare som skriver ut från rulle. De är dock inte nåt man kör ut visitkort på.

En färgkopiator typ Canon C1 eller liknande passar ju bra för att köra visitkort och går även att köra ut enklare klisterdekaler på. Man är väl dock väldigt begränsad till vilka dekalmaterial som finns att tillgå.

Just kombinationen visitkort och dekaler går inte ihop så värst bra vad jag vet. De kräver olika typer av skrivare.
Jontelito är inte uppkopplad  
Svara med citat
2010-05-03, 22:53
  No. 3
hecyhook
Användare

Skriva ut visitkorten skall endast vara till eget bruk, ingen produktion av dom. Kan det fungera med en färglaserskrivare och speciellt papper för visitkort eller är det bläckstråle som gäller?

Precis, storformatskrivare Print & cut. Men vad är det för skrivare i en sån? Finns det ingen skrivare för vettiga pengar som klarar av det och så jag sen kan skära ut dom i min skärplotter? Laser lär väl inte fungera till detta? Bläckstråleskrivare?

/Förvirrad
Svara med citat
2010-05-03, 23:09
  No. 4
Jontelito
Ute och cyklar

Jontelitos avatar
Jonatan Ståhl, 29

Det är bläckstråle som gäller.
Vet inte om det finns några "små storformatare" för småproduktioner.
Kolla runt lite vad du kan hitta bland Roland och Mimakis utbud.

Lär finnas en del begagnat att få tag på från tryckerier/reprofirmor som uppgraderar sig, men tyvärr vet jag inte hur man hittar det =)

Senast redigerad av Jontelito den 2010-05-03 klockan 23:12.
Svara med citat
2010-05-04, 23:16
  No. 5
hecyhook
Användare

Tack för dina svar Jontelito!

Men ska jag vara ärlig så vet jag fortfarande inte var en print & cut är för skrivare. Om det är en bläckstråleskrivare? Och isådanna fall om det går att få samma kvalite med nån mindre/billigare skrivare....?
Svara med citat
2010-05-05, 09:51
  No. 6
Jontelito
Ute och cyklar

Jontelitos avatar
Jonatan Ståhl, 29

Ja det är bläckstråle (inkjet). Här har du några exempel: http://shop.plotter.se/printrar-skri...print-cut.html
Men om du har en skärplotter redan behöver du ju inte en print&cut skrivare utan bara en vanlig storformatsskrivare. Print & cut är skrivare och skärplotter i ett.

De kostar ju dock en del, och som sagt så vet jag inte riktigt var man får tag på något billigare. Se om du hittar någon utförsäljning från nåt tryckeri som gått i konkurs eller liknande, de är det ganska gott om nu.

Senast redigerad av Jontelito den 2010-05-05 klockan 09:52.
Svara med citat
2010-05-09, 00:35
  No. 7
hecyhook
Användare

Men vad skiljer dessa från en vanlig bläckstråleskrivare?

Och att skriva ut visitkorten, fungerar det med färglaser?
Svara med citat
2010-05-09, 00:47
  No. 8
Jontelito
Ute och cyklar

Jontelitos avatar
Jonatan Ståhl, 29

Hur då vanlig, menar du en liten hemmaskrivare?
Storformatare klarar andra typer av material (och förstås betydligt större) och de har oftast uppåt 6-8 olika färgpatroner för att få bättre färgåtergivning, jämnare övertoningar m.m. Färgen sitter bättre också, man kan göra dekaler som tål utomhusanvändning osv.
När det gäller dekaler så är väl det största problemet att få tag på papper anpassat för något annat än storformatsskrivare. Det finns ganska få alternativ för t.ex. färglaserskrivare.

Med en storformatare kan du ju dessutom skriva ut affischer, banderoller, rollups, canvastryck, och lite allt möjligt.

Och ja, visitkort duger oftast fint med färglaser, det är det vi har och kör mindre upplagor på. Alternativet till det är offsettryck.

Senast redigerad av Jontelito den 2010-05-09 klockan 00:49.
Svara med citat
2010-05-09, 15:19
  No. 9
hecyhook
Användare

Tack Jontelito!

Helt klart är det en storformatsskrivare jag vill ha!
Svara med citat
2010-05-09, 17:55
  No. 10
Jontelito
Ute och cyklar

Jontelitos avatar
Jonatan Ståhl, 29

Ja det brukar vara den självklara kompletteringen till en skärplotter
Hoppas du hittar nån prisvärd.
Svara med citat
2010-10-12, 15:44
  No. 11
bmwante
Användare

Största skillnaden mellen "storformat" och en vanlig bläckstråleskrivare är att dom för reklamproduktion kör solventbläck medans inneskrivare skriver med pigmentbläck,
Man måste ha solvent för att det skall sitta kvar,
bmwante är inte uppkopplad  
Svara med citat
2010-10-27, 21:33
  No. 12
Evaklarstrom
Användare

Kostnadsbild
Hur har det gått för dig? Har du fått fram en kostnadsbild på din storformatsskrivare än?
Evaklarstrom är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara på ämnet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:15.

Grafiskt Forum sponsras av Loopia Webbhotell: