Grafiskt Forum
Grafiskt Forum > Illustration
Registrera Vanliga frågor Medlemslista Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa
Illustration Illustrationer, teckningar, målningar m.m.

Svara på ämnet

Ämnesverktyg
2009-04-17, 17:42
  No. 1
s_amuel
Användare

Jobba som illustratör
Hej! Jag är nyfiken på om och hur ni jobbar som illustratörer? Jag är verkligen intresserad av allt... hur får man kunder? Agent? Vilka typer av illustratörer har lättare att få jobb än andra stilmässigt, var kan man jobba... osv. Bli inte irriterad över min luddiga fråga, jag är verkligem intresserad av allt som det innebär att jobba som illustratör och hur det går till. Det finns säkert massor av inriktningar.... jag vill isf veta vilka de vanligaste är... osv

tack!
s_amuel är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-17, 19:22
  No. 2
The Lawgiver
Häftig

The Lawgivers avatar
Anders Larsson, 25

Fixa en representativ portfolio och lämna den (digitalt eller fysiskt) till potentiella kunder. Tidningar, spelföretag, organisationer etc. Sedan väntar du på att de ska höra av sig.
De illustratörer som får mest jobb är de som säljer sig mest och bäst. Syns du och ser bra ut så trillar jobben in. Sen beror det ju lite på vad du menar.. Vill du ha massor av jobb (dagstidningar och andra smågrejor) eller färre jobb som ger mer pengar?

Jag gör illustrationer och trycksaker. Jag får mina uppdrag genom personliga kontakter och deras kontakter, dvs jag gör ett jobb åt kund sedan säger kund till sin polare att den här killen är fan shysst. Sen ringer de mig. I nuläget frilansar jag 50% och pluggar 50%. De uppdrag jag får räcker för en halv, duglig månadslön och min marknadsföring är inte mer än att jag ger visitkort till allt och alla. Att jobba på kontaktnätet är the shit hela dagen.
The Lawgiver är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-17, 23:52
  No. 3
annika
illustratös

annikas avatar
Annika Bäckström, 25