Grafiskt Forum
Grafiskt Forum > Illustration
Registrera Vanliga frågor Medlemslista Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa
Illustration Illustrationer, teckningar, målningar m.m.

Svara på ämnet

Ämnesverktyg
2009-04-17, 17:42
  No. 1
s_amuel
Användare

Jobba som illustratör
Hej! Jag är nyfiken på om och hur ni jobbar som illustratörer? Jag är verkligen intresserad av allt... hur får man kunder? Agent? Vilka typer av illustratörer har lättare att få jobb än andra stilmässigt, var kan man jobba... osv. Bli inte irriterad över min luddiga fråga, jag är verkligem intresserad av allt som det innebär att jobba som illustratör och hur det går till. Det finns säkert massor av inriktningar.... jag vill isf veta vilka de vanligaste är... osv

tack!
s_amuel är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-17, 19:22
  No. 2
The Lawgiver
Häftig

The Lawgivers avatar
Anders Larsson, 25

Fixa en representativ portfolio och lämna den (digitalt eller fysiskt) till potentiella kunder. Tidningar, spelföretag, organisationer etc. Sedan väntar du på att de ska höra av sig.
De illustratörer som får mest jobb är de som säljer sig mest och bäst. Syns du och ser bra ut så trillar jobben in. Sen beror det ju lite på vad du menar.. Vill du ha massor av jobb (dagstidningar och andra smågrejor) eller färre jobb som ger mer pengar?

Jag gör illustrationer och trycksaker. Jag får mina uppdrag genom personliga kontakter och deras kontakter, dvs jag gör ett jobb åt kund sedan säger kund till sin polare att den här killen är fan shysst. Sen ringer de mig. I nuläget frilansar jag 50% och pluggar 50%. De uppdrag jag får räcker för en halv, duglig månadslön och min marknadsföring är inte mer än att jag ger visitkort till allt och alla. Att jobba på kontaktnätet är the shit hela dagen.
The Lawgiver är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-17, 23:52
  No. 3
annika
illustratös

annikas avatar
Annika Bäckström, 25

oh, jag jag undrar lite om det finns några trevliga svenska illustrationsbyråer. Har försökt leta lite men hittar inte särskilt många. Har någon någon koll?
annika är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-18, 02:40
  No. 4
alal
Användare

alals avatar
Alexander Söderholm, 32

Citat:
oh, jag jag undrar lite om det finns några trevliga svenska illustrationsbyråer. Har försökt leta lite men hittar inte särskilt många. Har någon någon koll?
Är verkligen inte insatt, men www.woo.se representerar en hel del illustratörer jag gillar, likadels www.rithuset.se
alal är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-18, 21:34
  No. 5
Bmoth
Användare

Citat:
Första jag kom att tänka på: http://www.agentbauer.se/
Bmoth är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-19, 04:31
  No. 6
drowsy
grafik+teckning

http://illustratorcentrum.se verkar brett.

för att bli medlem ska man skicka in fem publicerade arbeten där det tydligt framgår vem som är uppgragsgivare, bara för smått etablerade alltså.
drowsy är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-19, 14:51
  No. 7
fusion_a_loud
Användare

Citat:
http://illustratorcentrum.se verkar brett.

för att bli medlem ska man skicka in fem publicerade arbeten där det tydligt framgår vem som är uppgragsgivare, bara för smått etablerade alltså.
Det där stämmer ju inte riktigt. Man kan gå med i svenska tecknare för en ganska liten peng om man är student. Då blir man automatiskt medlem i illustratörcentrum också. Jag tycker deras sida är rätt dålig. Svårt att söka och hitta folk. Vet inte hur mycket jobb den genererar. Svenska tecknare däremot är ju bra om man frilansar och blir lurad eller undrar om arvoden och juridiska frågor.
fusion_a_loud är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-04-22, 17:53
  No. 8
Moffa
Användare

Citat:
Det där stämmer ju inte riktigt. Man kan gå med i svenska tecknare för en ganska liten peng om man är student. Då blir man automatiskt medlem i illustratörcentrum också. Jag tycker deras sida är rätt dålig. Svårt att söka och hitta folk. Vet inte hur mycket jobb den genererar. Svenska tecknare däremot är ju bra om man frilansar och blir lurad eller undrar om arvoden och juridiska frågor.
Svenska Tecknare erbjuder väl samma juridiska hjälp till den som inte är medlem?
Moffa är inte uppkopplad  
Svara med citat
2011-06-08, 09:56
  No. 9
frilanstecknare
Användare

Kolla in den här sidan:

www.frilanstecknare.se

försöker göra en hemsida om just detta!
frilanstecknare är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara på ämnet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:28.

Grafiskt Forum sponsras av Loopia Webbhotell: