Grafiskt Forum
Grafiskt Forum > Övriga Diskussioner
Registrera Vanliga frågor Medlemslista Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa
Övriga Diskussioner Diskussioner för allt mellan himmel och jord som inte anknyter till grafik.

Svara på ämnet

Ämnesverktyg
2009-03-22, 10:12
  No. 1
KaptenKlister
Trial and error

Xbox 360 + HDMI-skärm = inget ljud ut?
Hej,

Köpte ett xbox 360 i förrgår och har stött på ett jävligt frustrerande problem. Slängde på spelet Dead Space, ett skitläbbans spel som bygger på att man har ett gediget ljudsystem men insåg då att varken xboxen eller min 24" hdmi-skärm har någon ljud-utgång? Detta kan inte vara sant, tänkte jag - och tänker fortfarande att nog fan måste det gå att få ljud i systemet? Men hur?
KaptenKlister är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-22, 10:37
  No. 2
headwires
Lagereffektsgud

headwiress avatar
Magnus, 31

men om du har ett gediget ljudsystem så borde du ha hdmi-in på din reciever som du sedan kopplar vidare till skärmen
headwires är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-22, 10:51
  No. 3
KaptenKlister
Trial and error

nej, har inget gediget ljudsystem, bara ett par pc-högtalare med ok ljud i, nu har jag inget ljud whatsoever. Vanlig analog kabel.
Svara med citat
2009-03-22, 13:01
  No. 4
Coach
Moderator

Coachs avatar
J. Walther

Det finns väl RCA-kontakter med ljud ut från Xbox? Har vi på vår tror jag iaf (kan inte kolla nu). Köp bara en enkel övergång med RCA-honor i ena änden och stereoplugghona i andra änden. Om det nu är det som behövs.
Coach är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-22, 21:14
  No. 5
Litecore
ghettostar!

Litecores avatar
callemander, 28

det behöver en adapter som ska in i konsollens multi-AV-out som sen grenar till
optisk digial och/eller 2xRCA för att kunna ta ut ljudet om du inte har möjlighet att
koppla HDMI-kabeln till en reciever och sen vidare till en TV.. dock vet jag inte var
man kan hitta den men jag vet att det finns. bara att leta, kostar väl nån hundring

[ salomon ] • 1080 -04 171 | s912 ti | preforma crossmax 10 | scott axis series2 •
Litecore är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-22, 22:55
  No. 6
lianjolu
tönt

lianjolus avatar
Linus Lundin, 25

köp ett surround för 800 på netonnet, sen drar du en toslink(optisk)kabel från xboxet och rockar...
lianjolu är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-22, 23:07
  No. 7
Litecore
ghettostar!

Litecores avatar
callemander, 28

Citat:
köp ett surround för 800 på netonnet, sen drar du en toslink(optisk)kabel från xboxet och rockar...
det är samma sak där, xbox360 har ingen optisk ut direkt från konsollen oavsett vilken version man har !

alla ser ut såhär, antingen med eller utan HDMI-anslutning

därför behöver man en SÅN HÄR om man inte kopplar den till något via HDMI som har högtalare,
t.ex. en TV eller genom en reciever så kan kan skicka ut ljudet till ett extern hemmabiosystem ;P

[ salomon ] • 1080 -04 171 | s912 ti | preforma crossmax 10 | scott axis series2 •
Litecore är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-23, 07:29
  No. 8
KaptenKlister
Trial and error

Citat:
det är samma sak där, xbox360 har ingen optisk ut direkt från konsollen oavsett vilken version man har !

alla ser ut såhär, antingen med eller utan HDMI-anslutning

därför behöver man en SÅN HÄR om man inte kopplar den till något via HDMI som har högtalare,
t.ex. en TV eller genom en reciever så kan kan skicka ut ljudet till ett extern hemmabiosystem ;P

går även att bryta loss plasthöljet från den medföljande audio/video-kabeln och använda den som stereo-kabel. Tydligen har de använt mer plast än nöden kräver bara för att man inte ska kunna snålkoppla hdmi och stereo-ljud. Tänker inte pynta extra bara för att microsoft designar sina prylar för att skapa mesta möjliga frustration.
Svara med citat
2009-03-23, 09:13
  No. 9
steppis
Nipple Teaser

steppiss avatar
Mikael Lekström, 35

Jag blev sjukt störd på det jag med. Om jag kopplar in xbox:et med HDMI till min projektor så får den andra kontakten för ljus inte plats och inga andra utgångar för ljud finns att välja på. Nu går det ju utmärkt att använda Compo. men iaf.
steppis är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-23, 18:46
  No. 10
KaptenKlister
Trial and error

Nåja, jag ska inte klaga. Jag kan ju fortfarande se skiten rent visuellt i alla fall... det finns ju faktiskt de stackars satar som fortfarande inte kan koppla in sin Macbook pro till samma förbannade HDMI-skärm pga av att Apple inte känner för att släppa en sån där löjlig 'minidisplayPort till HDMI'-adapter. Fyfan säger jag bara, att välja mellan att spela GTA IV utan ljud eller att redigera foton utan bild är tydligen det valet man har som konsument i dagens samhälle. Unleash Plus-Sverker on these motherfuckers säger jag bara. Är så fruktansvärt jävla trött på det ständiga kabelkrånglet, jag menar kan man lägga x antal biljarder på att utveckla produkter kan man väl offra några ynka spänn på kablar som möjliggör att de faktiskt går att använda.
Svara med citat
2009-03-23, 19:01
  No. 11
KaptenKlister
Trial and error

Citat:
det behöver en adapter som ska in i konsollens multi-AV-out som sen grenar till
optisk digial och/eller 2xRCA för att kunna ta ut ljudet om du inte har möjlighet att
koppla HDMI-kabeln till en reciever och sen vidare till en TV.. dock vet jag inte var
man kan hitta den men jag vet att det finns. bara att leta, kostar väl nån hundring
Tack för svaret... men jag är vid den här tidpunkten så in i satan grinig att jag vägrar leta efter några multi-AV/RCA-2xdigital-3.46ochenhalvs-fultjacks-adaptrar. Bill Gates ska fanimig personligen googla fram en lösning åt mig som fungerar PLUG-AND-PLAY. Basta!
Svara med citat
Svara på ämnet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:58.

Grafiskt Forum sponsras av Loopia Webbhotell: