Grafiskt Forum
Grafiskt Forum > Utbildning
Registrera Vanliga frågor Medlemslista Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa
Utbildning Här samlas alla utbildningsrelaterade trådar.

Svara på ämnet

Ämnesverktyg
2012-02-21, 21:34
  No. 1
Jämte
Användare

Beckmans Antagning 2012
Antagningsuppgifterna anlände igår. Någon som har gått igenom dem och ska söka?

Uppgift 1. Illustration
Skapa en visuell berättelse utifrån ditt hem. Illustrera på valfritt sätt (teckning,
collage etc.)

Uppgift 2. Typografi
Typografera följande citat av Yoko Ono:
All my concerts had no sounds in them; they were completely silent.
People had to make up their own music in their minds!
(Yoko Ono är aktuell med en utställning på Moderna museet sommar.)

Uppgift 3. Design
Skapa ett designkoncept för OS i London 2012.
Ta fram en grafisk profil inklusive logotyp, typografi, färgställning och applicera
på enheter du väljer själv.

Uppgift 4. Kommunikation
Gör en kampanj med nytänkande valfria kommunikationskanaler för att locka
fler besökare till Hallwylska museet i Stockholm. I kampanjen ska ingå en viral
reklamfilm. Gör en story board på 12 bilder som beskriver filmen och/eller en
quicktime film.

Uppgift 5. Kommunikation
I västvärlden är all mat som går till spillo ett stort problem. Undersök detta och
föreslå en kommunikationskampanj som syftar till att förändra beteendet hos unga
vuxna. Kampanjen ska omfatta idéer för viral marknadsföring, en app samt en
annons som sammanfattar budskapet. Uppdragsgivare är Livsmedelsverket.

6. Fri obligatorisk uppgift
Bifoga tre exempel på vad du gjort tidigare. Det kan vara foto, illustration, film
eller grafisk formgivning.

Vad tycker ni om att det är färre uppgifter i år jämfört med tidigare år?

~ Nothing in life is promised except death ~
Jämte är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-02-27, 18:39
  No. 2
daniela.b
Användare

Yes
de är färre men känns lite mer invecklade...eller?
3 ganska stora uppgifter ( 3an, 4an och 5an) de känns som att förra årets var roligare, mer kreativa!
Här är det 2 kampanjer dessutom...läskigt men spånnande!
daniela.b är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-03-01, 15:48
  No. 3
Jämte
Användare

Citat:
Yes
de är färre men känns lite mer invecklade...eller?
3 ganska stora uppgifter ( 3an, 4an och 5an) de känns som att förra årets var roligare, mer kreativa!
Här är det 2 kampanjer dessutom...läskigt men spånnande!
Jag kan hålla med om att de är lite större uppgifter än vad det var förra året. Tycker ändå att jag har fått lite klarare idéer än vad jag fick ut av förra årets uppgifter. Däremot undrar jag lite vad som menas med att typografera Yoko Ono´s citat?
Ska man göra ett eget typsnitt?

~ Nothing in life is promised except death ~
Jämte är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-03-02, 19:02
  No. 4
kronologi
Användare

blir lite matt av OS-uppgiften, just eftersom det är svårt att veta hur spaced out man får vara? ska jag liksom förhålla mig till hur det faktiskt skulle kunna se ut, en logotyp för eventet som skulle kunna godkännas i verkligheten, eller får man göra något mer lekfullt? antar att man får kompromissa lite därimellan. mitt problem är att få det att se "på riktigt" ut och connecta med sport och inte se ut som en poster för nån random konstutställning...
kronologi är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-03-02, 23:43
  No. 5
Tamland
Användare

Nu vet jag inte om du var på deras öppet hus. Men det jag tog med mig var följa magkänslan och bara gör. Sedan får man se till att kunna motivera det man gör, och se till att ha en mening bakom om man väljer att böja och bända lite på reglerna.

OS-uppgiften har jag iochförsig inte tagit tag ännu, men det är klart en utmaning.

"Jag har mer och mer kommit fram till att Famous definierar min humor, sad but true!" - foag
Tamland är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-03-03, 09:33
  No. 6
kronologi
Användare

Citat:
Nu vet jag inte om du var på deras öppet hus. Men det jag tog med mig var följa magkänslan och bara gör. Sedan får man se till att kunna motivera det man gör, och se till att ha en mening bakom om man väljer att böja och bända lite på reglerna.

OS-uppgiften har jag iochförsig inte tagit tag ännu, men det är klart en utmaning.
Nej jag hade tyvärr inte möjlighet att gå på öppet hus, jag bor inte i Stockholm och det funkade ine riktigt. Men ja, ska ta fasta på magkänslan och försöka inte tänka så himla mycket på hur allt kommer uppfattas av andra. Åtminstone inte såhär i början när det handlar om att verkligen jobba på.
Svara med citat
2012-03-15, 13:34
  No. 7
pocahontas
Användare

Är det någon som tänker göra pliktogram till OS-uppgiften?
Man kanske inte ska göra uppgiften större än vad den är...
men pliktogrammen känns.. relevanta??
pocahontas är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-04-12, 21:11
  No. 8
qom
Trög

qoms avatar
x, 27

Skral tråd i år..
Men lycka till ni som söker!
qom är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-04-24, 14:46
  No. 9
birdie
Användare

Det står "Varje uppgift ska monteras på pannå i högst A3-format", får man använda mer än en pannå/uppgift?

Senast redigerad av birdie den 2012-04-24 klockan 14:50.
birdie är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-04-24, 17:58
  No. 10
pocahontas
Användare

ja klart man får !! går ju inte o få plats me en shysst kampanj på bara en a3
Svara med citat
2012-04-24, 21:47
  No. 11
birdie
Användare

haha ja tänkte d
birdie är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-04-24, 22:55
  No. 12
gryningspyromanen
Användare

Citat:
blir lite matt av OS-uppgiften, just eftersom det är svårt att veta hur spaced out man får vara? ska jag liksom förhålla mig till hur det faktiskt skulle kunna se ut, en logotyp för eventet som skulle kunna godkännas i verkligheten, eller får man göra något mer lekfullt? antar att man får kompromissa lite därimellan. mitt problem är att få det att se "på riktigt" ut och connecta med sport och inte se ut som en poster för nån random konstutställning...
Hade en lång diskussion med cdn där jag assar om årets os-profil, och varför den har fått så mycket skit OS har ju generellt en massa traditioner och regler som man måste förhålla sig till (om det innebär att man följer dem eller förkastar dem på något snyggt sätt är ju sekundärt, men det är ju viktigt att man har dem i åtanke). Tycker att uppgifterna generellt är väldigt inrutande i år, förra året fanns det mer utrymme för knorrar på tolkningen utav uppgiften, men man kan ju inte gå heeeelt wild med något så specifikt och traditionellt som OS.
gryningspyromanen är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-04-25, 10:26
  No. 13
pocahontas
Användare

ärsh.. jag gör os uppgiften wild and crazy ! om man nu en gång i livet ska göra ett "förslag" till os så äre väl lika bra att göra sin dröm idé!! sin vision om hur os BORDE se ut!
Svara med citat
2012-04-26, 21:23
  No. 14
gryningspyromanen
Användare

Citat:
ärsh.. jag gör os uppgiften wild and crazy ! om man nu en gång i livet ska göra ett "förslag" till os så äre väl lika bra att göra sin dröm idé!! sin vision om hur os BORDE se ut!
Jo, alltså det är ju klart att man kan gå wild, bara man kan motivera det man gör. Logotyperna bär ju på en massa värden, som man antingen får rata eller bära vidare, men tror det är bra att kunna motivera sina beslut. Design är ju inte bara tankelöst pyntande liksom
Svara med citat
2012-05-06, 20:43
  No. 15
gryningspyromanen
Användare

Finns det något humm om antalet sökande i år? Det var ju extra få förra året har jag för mig
Svara med citat
2012-05-14, 18:04
  No. 16
gryningspyromanen
Användare

extremt få poster alltså, är det ingen som söker i år?
Svara med citat
2012-05-15, 09:33
  No. 17
kronologi
Användare

ja lite tråkigt att tråden är helt död, men jag söker också! börjar ju dra ihop sig lite nu och dumt nog har jag sjukt mycket jobb samtidigt. men det ska nog gå vägen. lycka till på er andra som läser detta då! och ja, om någon vet hur många det är som söker i år så vore det ju väldigt kul att veta!
Svara med citat
2012-05-15, 16:57
  No. 18
Rikku
inside the box

Hej hej! jag tänkte också söka i år men så sjukt mycket att göra, och inte lång tid kvar nu x_x hoppas jag hinner... men lycka till alla som söker!

Hitta mig här:
Behance - Dribbble - Portfolio
Rikku är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-05-21, 15:29
  No. 19
Pinegrove61
Användare

Ansökan
Måste man montera på pannå och lämna in??
Jag sitter inte i sverige, hade räknat med att man kunde maila in en pdf, någon som vet?

tack
P
Pinegrove61 är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-05-21, 15:33
  No. 20
Pinegrove61
Användare

läste nu lite ordentligare att det skall postas.. känns inte speciellt år 2012.. men det kanske är bekvämare för dem
Pinegrove61 är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara på ämnet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:24.

Grafiskt Forum sponsras av Loopia Webbhotell: