Grafiskt Forum
Grafiskt Forum > Webbdesign & -utveckling
Registrera Vanliga frågor Medlemslista Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa
Webbdesign & -utveckling Form, funktion, navigation m.m.

Svara på ämnet

Ämnesverktyg
2012-02-20, 19:42
  No. 21
Famous
Allt-i-allo

Famouss avatar
Eric Johansson, 30

I 99.9% av fallen behövs ingen separat fil för IE7. Kodar man rätt brukar man få till det utan större problem. Är ju mest småsaker som IE7 inte kan hantera som border-radius etc. Men layouten borde man kunna få till i vanliga CSS'en kan jag tycka. Har dock inte gjort jättemånga responsive-sidor så vet inte om det är några vanliga fallgropar där.

Handlar det bara om något enstaka ställe där man behöver justera CSS för IE7 brukar jag köra på prefix i CSS som bara IE7 kan läsa. Vilket säkerligen inte är det bästa då det inte är korrekt CSS. Conditional comments kan vara att föredra.
Någon annan har säkert bättre koll på vad som anses korrekt.

www.ericj.se ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶
Famous är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-02-21, 05:23
  No. 22
powerbuoy
Användare

Jag kör också hack. Ogillar att ha kod som stylar samma saker utspridd i olika filer. Öppnar jag header.scss så vill jag att all styling för #header:n ska ligga där.

Angående responsive och IE så bör man köra respond.js annars funkar inte media queries alls i IE<9. Däremot är det väl egentligen bara nödvändigt om man kör mobile first.
powerbuoy är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-02-21, 09:09
  No. 23
kevva
Topside bro

kevvas avatar
Kevin Mårtensson, 24

Antingen kör man css-hacks eller conditional html comments, aldrig flera CSS-filer då HTTP-requests är den största fallgropen när det gäller performance.

Citat:
Jag kör också hack. Ogillar att ha kod som stylar samma saker utspridd i olika filer. Öppnar jag header.scss så vill jag att all styling för #header:n ska ligga där.

Angående responsive och IE så bör man köra respond.js annars funkar inte media queries alls i IE<9. Däremot är det väl egentligen bara nödvändigt om man kör mobile first.
Du kan ju också göra såhär för att slippa respond.js http://nicolasgallagher.com/mobile-f...s-sass-and-ie/. Okej att IE<9 får ladda en CSS-fil extra, men man slipper i alla fall att förlita sig på JS.

Senast redigerad av kevva den 2012-02-21 klockan 09:12.
kevva är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-02-21, 11:36
  No. 24
Trobiz
Användare

Fan va trött man blir på IE. Känns ju som att 70% av alla problem man stöter på är IE relaterat...

Tack för länken Kevva. Ska kolla på de. Är gärna så lite beroende som möjligt av JS och liknande. Kan inte språken och blir det strul så har man satt sig i en taskig situation.

powerbuoy . Nu har jag ju kodat min sida så att den är anpassad till 1280px från början och sen skalar jag ned den med media queries. Då kommer IE alltså inte att kunna skala ner min sida om jag inte använder mig av respond.js eller gör som länken kevva skicka?
Trobiz är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-02-21, 12:09
  No. 25
kevva
Topside bro

kevvas avatar
Kevin Mårtensson, 24

Trobiz, det stämmer.
kevva är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-02-21, 12:50
  No. 26
powerbuoy
Användare

@kevva - sant, det där är en annan lösning. Skillnaden blir att responsiveness:en inte fungerar i IE vilket den gör med respond.js. Men man kan ju fråga sig hur värdefullt det är.
powerbuoy är inte uppkopplad  
Svara med citat
2012-02-21, 12:58
  No. 27
kevva
Topside bro

kevvas avatar
Kevin Mårtensson, 24

Nej du, jag har själv slutat använda respond. Antingen servar jag IE den väldigt basic mobilsajten eller så använder jag metoden som jag nämnde ovan.
kevva är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara på ämnet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:20.

Grafiskt Forum sponsras av Loopia Webbhotell: