Grafiskt Forum
Grafiskt Forum > Grafisk Formgivning
Registrera Vanliga frågor Medlemslista Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa
Grafisk Formgivning Färg, form, funktion, typografi m.m.

Svara på ämnet

Ämnesverktyg
2008-12-09, 11:40
  No. 1
callekula
Användare

callekulas avatar
Carl Larsson, 26

Indesign och upplösning
Hej!

Indesign är ett ganska nytt program för mig, har suttit en hel del med illustrator och photoshop. Om jag skapar ett dokument storlek A4, vilken upplösning arbetar jag med då? 300ppi? Hur fungerar det?

mvh,

Carl Larsson

Senast redigerad av callekula den 2008-12-09 klockan 11:40. Anledning: formulering
callekula är inte uppkopplad  
Svara med citat
2008-12-09, 11:44
  No. 2
goransson
verison 2.0

Alltså när du öppnar nytt dokument i Indesign så pratar man inte om upplösning. Allt du gör i indesign blir vector så du behöver inte oroa dig om upplösning! bara tuta och köra!
goransson är inte uppkopplad  
Svara med citat
2008-12-09, 12:17
  No. 3
callekula
Användare

callekulas avatar
Carl Larsson, 26

Citat:
Alltså när du öppnar nytt dokument i Indesign så pratar man inte om upplösning. Allt du gör i indesign blir vector så du behöver inte oroa dig om upplösning! bara tuta och köra!
Ah det förklarar saken! Trodde bara illustrator var vektorer . Tack!
Svara med citat
2008-12-09, 12:52
  No. 4
callekula
Användare

callekulas avatar
Carl Larsson, 26

Följdfråga på samma tema.

När jag lägger in en pixelbild i Indesign så importeras den långt över sin ursprungliga upplösning och ser pixlig ut. Finns det något sätt att skala ner bilderna likt "Free Transform"? Eller måste jag skala ner bilden varje gång?
Svara med citat
2008-12-09, 13:48
  No. 5
Jontelito
Ute och cyklar

Jontelitos avatar
Jonatan Ståhl, 29

Du kan hålla in Shift + Alt + Äpple medan du ändrar storleken på ett objekt så kommer bilden att förändras proportionerligt med ramen.
Jontelito är inte uppkopplad  
Svara med citat
2008-12-09, 13:58
  No. 6
johnnyr
Användare

johnnyrs avatar
Johnnyr

Citat:
När jag lägger in en pixelbild i Indesign så importeras den långt över sin ursprungliga upplösning och ser pixlig ut.
Öppna bilden i Photoshop. Skapa sedan ett nytt dokument med de mått som bilden ska ha i InDesign med en upplösning på 300ppi. Dra över bilden i det nya dokumentet. Förminska bilden tills du är nöjd. Platta ihop alla lager och spara som TIFF. Gå tillbaka till InDesign. Markera bildrutan med den svarta pilen och klicka [CTRL]+[D] (på PC, Kringla och D på mac tror jag) för att montera bilden.

Du bör inte förminska eller förstora bilder i InDesign. Gör allt bildjobb i Photoshop istället så har du störst kontroll på att de har rätt storlek och rätt upplösning när du sedan monterar dem i InDesign.

Tycker du att bilden fortfarande ser pixlig ut beror detta på att InDesign endast förhandsvisar bilden. Markera bilden med svarta pilen, högerklicka och välj högsta kvalitet under visningsprestanda. Den här funktionen gör att stora katalogproduktioner med stora bilder inte blir så tunga att jobba i.

/johnnyr
johnnyr är inte uppkopplad  
Svara med citat
2008-12-09, 20:39
  No. 7
Alice
🎂🍰🎂🍰

Alices avatar
Malin Grön, 36

Alltså...
Det är inte ju hållbart i en stor produktion att ändra storleken på bilder i photoshop, det gör man änna i indesign.
Alice är inte uppkopplad  
Svara med citat
2008-12-09, 21:39
  No. 8
Killa Bunny
Användare

Alldeles för omständligt att inte ändra storlek i Indesign, förstora den inte så att du får för låg upplösning bara. Ta fram paletten info så kan du se upplösningen på din markerade bild effektiv upplösning = Upplösning i InDesign. En grej jag brukar försöka göra dock är att förminska bilden i Photoshop i efterhand på de bilder jag gjort stora förminskningar på i Indesign, dels för att göra dokumentet mindre tungrott och dels för att en del bilder kan behöva skärpas efter en förminskning.
Killa Bunny är inte uppkopplad  
Svara med citat
2008-12-10, 10:24
  No. 9
johnnyr
Användare

johnnyrs avatar
Johnnyr

Citat:
När jag lägger in en pixelbild i Indesign så importeras den långt över sin ursprungliga upplösning och ser pixlig ut.
På fritiden gör jag en medlemstidning för en kattförening jag är med i. Medlemmarna skickar ofta in egna bilder tagna med kompakta digitalkameror. Oavsett hur många megapixel bilderna består av så är upplösningen alltid 72 ppi. Det gör att bildens fysiska mått är enorma, nästan ett par meter i vissa fall. Jag tolkade att ovanstående problem berodde på detta. Jag kanske har fel?

Självklart kan man förändra storleken i InDesign men jag personligen föredrar att ha full kontroll på bilderna. Jag förändrar aldrig storleken mer än -20% och +15%.

/johnnyr
johnnyr är inte uppkopplad  
Svara med citat
2008-12-10, 16:59
  No. 10
curmudgeon
Användare

Citat:
På fritiden gör jag en medlemstidning för en kattförening jag är med i. Medlemmarna skickar ofta in egna bilder tagna med kompakta digitalkameror. Oavsett hur många megapixel bilderna består av så är upplösningen alltid 72 ppi. Det gör att bildens fysiska mått är enorma, nästan ett par meter i vissa fall. Jag tolkade att ovanstående problem berodde på detta. Jag kanske har fel?

Självklart kan man förändra storleken i InDesign men jag personligen föredrar att ha full kontroll på bilderna. Jag förändrar aldrig storleken mer än -20% och +15%.

/johnnyr
Montera alla bilder i Indesign först. Storleksförändra och lek, hur mycket du vill.
När tidningen är klar (Sista momentet innan PDF-export) så justerar du samtliga bilder
i Photoshop (Att de är 100% i storlek, håller 300ppi, har rätt cmyk, är uppskärpta...)

Att hålla på i Photoshop innan allt är klart och på plats är bara onödigt arbete (enligt mig
(Om du inte måste frilägga, eller justera bilder på annat sätt så klart=).
curmudgeon är inte uppkopplad  
Svara med citat
2009-03-09, 15:57
  No. 11
Jannez
Användare

Har jag förstått det rätt att det (såklart) går att ändra storlek i både Indesign och Photoshop men att bildkvaliteten blir högre om man gör det i PS? vad är isf skälet - olika algoritmer? Jag ska göra några saker som ska gå i tryck och vill ha så bra upplösning som möjligt.

Hur står sig Dreamweaver i allt detta, dvs dra i ramen och ändra storlek och sen körs "resample"?
Jannez är inte uppkopplad  
Svara med citat
Svara på ämnet

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:36.

Grafiskt Forum sponsras av Loopia Webbhotell: