handdator

Visa fullständig version : Folksams jämställdhetsreklam

Petur Valdimarsson
2004-09-02, 23:38
Vet inte hur många av er som sett/hört folksams senaste TV reklam. Den handlar i.v.f. om att folksam arbetar för att få till en könsmässigt jämnfördelad företagsledning hos sveriges företag.

Här är folksams koncernledning (http://www.folksam.se/folksam/organisationen.htm#koncern)

Per
2004-09-02, 23:45
22% i alla fall.

The_Jonas
2004-09-03, 00:04
Om jag ska vara lite elak så påstår jag att jämnstäldhet är kompetensdiskriminerande :).

Alice
2004-09-03, 00:08
Där håller jag absolut inte med, snarare tvärt om, Enligt statistiken så är kvinnor generellt bättre utbildade än män i sverige.

Staffan Norling
2004-09-03, 00:11
Om jag ska vara lite elak så påstår jag att jämnstäldhet är kompetensdiskriminerande :).

Knappast...könskvotering är definitivt kompetensdiskriminerande. Jämställdighet går dock inte ut på könskvotering, utan snarare att ingen skall särbehandlas på gruns av sitt kön.

(Därför måste även den icke-jämställda fenimismen som bl.a. Mona Sahlin står för att dö en plågsam död, om jag får bli lite politisk...)

The_Jonas
2004-09-03, 00:20
Jag har bara lite svårt för inkvotering i alla dess former.

exti
2004-09-03, 00:25
kvotering åt ena hållet eller andra tror jag inte gör någon nytta... alltid någon som känner sig mobbad...

Petur Valdimarsson
2004-09-03, 00:50
Oavsett vad ni anser om diskussionen om kvotering så hoppas jag att det finns någon som kan uppskatta ironin.

Biber
2004-09-03, 01:09
Jag tyckte det var en kul målgrupp de hade valt ut för den där reklamsnutten. De som brinner hetast för inkvotering baserad på kön (i motsats till inkvotering baserad på hudfärg, social status, hur många ben man har eller vad ens faster heter) brukar vara 16 år gamla anarkafeminister, med det lilla problemet att de dessutom brukar brinna för att avskaffa alla onda storföretag. Och där sitter Folksam och ber om mer makt, rakt ut, de försökte inte ens dölja det i en massa fina ord.

Blitzer
2004-09-03, 09:33
Dessutom heter 22% av koncernledningen Birgitta.

Mindfire
2004-09-03, 09:55
Dessutom heter 22% av koncernledningen Birgitta.
Heliga Birgitta kanske?

Hur som helst är det ju 11% mer än vad övriga heter. Så nån av dem måste byta namn för att det ska bli mer jämställt. ;-D

einar
2004-09-05, 07:40
med tanke på att hela vårt patriarkala samhälle är könskvoterat i grunden (dvs, att vi män har en rätt stor räkmacka att glida på i alla lägen) tycker jag medför att punktinsatser med kvinnlig könskvotering vore jävligt bra. Vårt samhälle är ju helt sinnessjukt i grunden med äckliga 40-talistgubbar som är rädda för kvinnlig makt (freudianskt?), som bidrar till "män-premierar-män-syndromet". Det är fan inget samhälle jag vill leva i iallafall. Jävligt roligt skämt förresten 'The Jonas' - har du några tankar på Norra Brunn kanske. Släng dig i brunnen.

Bobby
2004-09-05, 11:59
Jag har träffat en arg tjej och nu är jag också arg.

krnv
2004-09-08, 15:09
med tanke på att hela vårt patriarkala samhälle är könskvoterat i grunden (dvs, att vi män har en rätt stor räkmacka att glida på i alla lägen) tycker jag medför att punktinsatser med kvinnlig könskvotering vore jävligt bra. Vårt samhälle är ju helt sinnessjukt i grunden med äckliga 40-talistgubbar som är rädda för kvinnlig makt (freudianskt?), som bidrar till "män-premierar-män-syndromet". Det är fan inget samhälle jag vill leva i iallafall. Jävligt roligt skämt förresten 'The Jonas' - har du några tankar på Norra Brunn kanske. Släng dig i brunnen.

du anser inte att det enbart är en symptomslindring att könskvotera? ;)

einar
2004-09-09, 18:02
krnv, nej det kan jag inte påstå att jag tycker. tycker att det finns en generell uppfattning om att kvotering skulle vara kompetensdiskriminerande, tror inte att det är så. Samhällsgrupper som är diskriminerade (av hudfärg, kön, religion, och så vidare) kommer så klart i andra hand vid anställningar, nomineringar och liknande, hur kompetenta dom än må vara i jämförelse med sina konkurrenter. Kvotering skulle kunna få in sådana grupper i maktpositioner och på sikt ge ett bättre klimat i framtiden. Så man skulle kunna säga att det är symptomslindrande i aspekten att gubbarna inte kommer att ändra sig, men att det i förlängningen kan ge jämställdheten (på arbetsmarknaden iaf) en skjuts framåt som annars skulle ta längre tid. typ.

Mindfire
2004-09-09, 18:28
Har hört att många som kvoteras in lite här och var beroende på hudfärg, kön osv osv tycker att det känns fel. De vill inte få ett jobb för att de har ett viss hudfärg, utan för att de är lika bra eller bättre än nån med annan hudfärg.

Visst sitter det massa feta gubbar (med minimalt ansvarstagande och annat som vilken vanlig människa som helst skulle kunna klara av) i maktposition i dagens samhälle. Det gillar vi icke. Nu ser det ut som det gör eftersom det fortfarande finns massa folk kvar från gamla traditioner inom företag och myndigheter etc. Men det lär ändra sig med tiden med tanke på att de generationer som kom efter är mer medvetna om att få samhället mer rättvist.

Men skulle det bli bättre om det satt massa feta kvinnor där som inte heller klarar av sitt jobb? Nej, vi skall helt enkelt se till att de bäst lämpade sitter på rätt plats oavsett kön, hudfärg osv osv. Det är det vi ska kämpa för. Inte kämpa för att kvotera in enbart för att det ska vara en balans mellan kön och hudfärg.

Det var mina ord det.