handdator

Visa fullständig version : CMYK eller RGB i digitaltryck?

Blizz
2005-09-30, 19:06
ja vad är det som gäller när man trycker digitalt? CMYK som vanligt eller? Glömde fråga när jag va ner på tryckeriet idag.

rhedman
2005-09-30, 19:14
cmyk

<N>
2005-09-30, 19:30
Modernt tryckeri jobbar med RGB in, men konverterar själv till rätt CMYK-färgrymd. De med dålig teknikkoll kör med CMYK...

Blizz
2005-09-30, 19:36
ok, det blir förmodligen JUSTNU som ska trycka, o dom är väl hyffsat moderna? ..känns det som i alla fall.

kemm
2005-09-30, 20:06
Appropå CMYK: Blev lite grinig idag när jag fick skit från en kund efter att ha
gjort en separation (CMYK) av hans lilla drake (vi screentrycker by the way).
Det var en reklambyrå som hade gjort bilden och det var deras original vi fick.

Bilden var i vektorgrafik och CMYK'ad. Men på grund av att vi inte kan trycka mer
än 6 färger valde vi att göra en separation på det. Hur som helst, jag separerade och
tryckarna tryckte och det skickades iväg.. får sedan ett samtal från kunden som ryter
ut hur jävla fel den röda färgen var.

Den röda färgen de ville ha (så som jag fick det förklarat för mig) var 100% M och 100% Y > Knallröd.
Men av någon anledning hade reklambyrån gjort den röda färgen med 5% C, 92% M,
93% Y och 4% K.

Vilket givetvis inte resulterar i den röda färg kunden ville ha (eftersom cyanraster hamnar i den röda färgen.. och även svart).
Borde inte reklambyråer kunna det här med CMYK och vilka färger som ska blandas
för att få ett visst resultat. Har gått å varit grinig hela dagen på grund av detta =(
Dessutom fick vi trycka om alla 100 tshirtarna samma dag. Bläsch!

<N>
2005-10-01, 15:14
Det enklaste är att alltid skicka ett mail till tryckeriet. Många moderna flöden kör RGB fram tills de gör plåt, så bäst att kolla.

Många reklambyråer idag har få som kan tryck så bra som för 6-7 år sedan. Många orginalare har kommit ifrån websidan och resultatet blir där efter.

rhedman
2005-10-01, 15:18
Många reklambyråer idag har få som kan tryck så bra som för 6-7 år sedan. Många orginalare har kommit ifrån websidan och resultatet blir där efter.

Hehe, guilty as charged :D

konsumentkontakt
2005-10-01, 19:50
Det finns 32 olika JustNu-tryckerier i Sverige, väldig variation på kompetensen.

egenfirma
2005-10-03, 20:17
Man kan ju inte trycka i RGB, utan det är CMYK som kommer ut på papperet, även vid digitaltryck. Svaret blir väl därför att med rätt separationsinställningar kan man leverera CMYK, men vet man inte vad man gör så är det (förhoppningsvis) bättre att låta tryckeriet göra det. Skulle inte räkna med att Just Nu har något spjutspetskompetens dock...

Angående byråerna och kompetensen så håller jag med <N>. Det finns en hel del övrigt att önska. Det är väl sannolikt så att man haft en klarröd färg och kört någon profil på den som gjort att den spillt över i Cyan och Svart. Sen tror jag att kunskaperna inom Screentryck är ännu sämre än i offset. De flesta av oss jobbar nog rätt sällan i screen, men betydligt oftare i offset... Fick byrån stå för omtrycket?

ps. kan du inte göra en deal med en målerifirma och sälja dem som arbetskläder? ;-)