handdator

Visa fullständig version : Portfolio

klarah
2004-10-01, 17:45
Hej! Har pysslat med min portfolio ett tag nu och skulle vilja ha konstruktiv kritik. Vet att webbsidor egentligen ska postas för kritik i webbutveckling-forumet men jag skulle vilja ha era kommentarer ur fotosynvinkel.
Jag ville ha möjlighet att variera storlek på bilderna, mängd text osv. för att kunna ge varje bild sitt utrymme. Ville inte heller använda mig av någon bakgrundsfärg av samma anledning. Konceptet blir förstås lätt tråkigt, så säg vad ni tycker.

Är främst intresserad av vad ni tycker om innehållet; några bilder som är särkilt bra/dåliga; funkar ordningen?

och adressen, ja:
http://www.hussenius.se

sannah
2004-10-01, 18:16
det är väldigt varierande kvalité på bilderna. jag tycker du ska sats på mer det bästa istället för kvantitet och ta bort ett par bilder. till exempel tycker jag 12, 14, 16, 20, 21, 26 är rätt intetsägande.
vissa bilder är även knepigt beskurna, typ 30.
men det finns även massor superpepp att kolla på. jag tycker nog mest om 9, 17 och 32. speciellt 32 då.

ang layouten och funktionen funkar det bra. men jag skulle väl helst kanske se att infotexten inte var en bild. jag skulle dessutom ta bort den svarta ramen och låta allting bara vara vitt.

elias
2004-10-01, 21:50
Som sannah sa, väldigt olika kvalité, ta bort hälften.

Angående hur sidan ser ut så borde du anpassa den för 1024x768 iaf sitter på 1280x854 och jag måste ändå scrolla, försök hålla samma storlek på alla bilder.

Annars var det porträtt bilderna som jag gillade, det andra var rätt trist.

martin
2004-10-01, 23:00
skulle skriva precis det som elias just skrev. väldigt jobbigt att behöva scrolla.

ganska dålig layout och typografin är inge vidare.
men vissa bilder var bra.
det var någon sär skrivning på förstasidan också.

Gee
2004-10-02, 01:35
Kan ju börja med att säga att jag gillar porträtt bilderna på Per. Särskilt 6:an. Och nummer 17 gillade jag också extra mycket. Även om jag tycker att du ska höja kontrasten lite på den.

Håller med de andra om att du borde rensa upp lite bland bilderna. Sämre bilder drar ner helthetsintrycket rejält.

Jag skulle också gilla om du delade in bilderna olika kategorier.

klarah
2004-10-02, 01:53
Tack för kommentarerna.
Har gjort om ordningen ganska grundligt och försökt göra den jämnare. Har även tagit bort några bilder men det är säkert mer som kan förbättras. Säg gärna vilka bilder ni tycker drar ner helhetsintrycket, det är svårt att ha distans till sina egna bilder. Ni får gärna berätta vilka ni tycker är bra också.

Yavanna
2004-10-02, 11:49
Bild nummmer 11 med moneybrother var underbar.. bara sådär

pelle
2004-10-02, 13:16
svårt att ge kritik när det är så många bilder. men som sagt, solla bort vissa. jag gillade: 3, 5, 11, 15, 18, 22 (den vänstra), 24...

Link
2004-10-03, 09:41
Jag tycker att du bör ändra typografiska och ta bort en del bilder som är inte så speciellt att se på. Annars var det bra och snabbt att bläddra runt bilderna.

2004-10-03, 20:18
Du misshandlar svartvita foton, kollade till bild 20 och då hade jag nig bara sett 2 st i färg... dock var bilderna på per bra.. men det var lite sepia över dem kanske. aja för mycket svartvitt som sagt. blir tråkigt i längden om du vill att folk ska kolla på alla bilder.

klarah
2004-10-03, 21:27
Tack för mer kritik.
Ska se över typografin och försöka ta bort några bilder.
Men som sagt så får ni väldigt gärna säga vilka ni tycker ska bort, eftersom att många har kommenterat just detta.

Bör kanske tillägga att sidan främst är en portfolio för att få tidningsjobb, och det viktigaste inte är att det ska vara roligt att bläddra runt utan att visa på mångsidighet och kvalitet. Det är också därför jag tagit med en del reportagebilder som egentligen är beroende av sitt samspel med artikeln.

troublekid
2004-10-03, 22:39
Jag har inte så mycket att tillägga förutom att jag gillar mycket av innehållet (speciellt Frankrike-bilderna och Per!). De bilder som drar ner intrycket lite är enligt mig 4, 13, 25 och 29.

klarah
2004-10-06, 23:29
Hej igen.
Nu är typsnittet korrigerat och jag har tagit bort ytterligare några bilder.
- Känns sidan jämnare?
Fortsätt gärna att kommentera om det är fler bilder ni tycker ska bort.

Linus.M
2004-10-06, 23:39
tycker de är störigt att bilderna hoppar runt ibland o inte är i mitten.
sen tycker ja de är lite väl vitt och tråkigt.

Sbvrt
2004-10-07, 12:42
tycker bräbybilderna var för mörka, porträtten på Per var snyggast.

DeeJam
2004-10-08, 14:17
Jag skulle vilja ha ett val för "nästa" och "föregående" bild för smidigare navigering. Index med minityrer över alla bilder för att snabbt över/återblick är uppskattat.