Visa fullständig version : Illustrator - MultiPage
Jag vet inte om det finns en tråd om detta men det gäller det ständiga klassiska problemet med avsaknaden av stöd för flersidiga dokument. Jag har hittills inte störts av detta men nu har jag fått ta över ansvaret för ett konto där det hittills jobbats i Freehand i Mac-miljö. Men nu ska jag alltså jag sitta med detta på min PC där jag jobbar i Illustrator CS. Min chef blev alldeles till sig när han insåg att man fortfarande inte kan jobba med flersidiga dokument i Illustrator. Freehandfilerna på detta jobb brukar bestå av uppåt hundratal sidor och det blir lite väl otympligt om jag ska hantera flera hundra separata dokument istället, där det då och då blir små ändringar och revideringar.
Jag sökte lite på nätet och hittade något som heter MultiPage som tydligen är ett plug-in-program till Illustrator som möjliggör flersidiga dokument! Känner någon till eller har erfarenhet av detta..? Jag är mycket tacksam för svar snarast!
Varför måste du göra detta i Illustrator undrar man...
Varför inte bara köpa Indesign och använda det istället?
Jag har naturligtvis hela CS-sviten inklusive Indesign, men nu är problemet inte där.
Det här jobbet handlar om ett större svenskt företags omfattande och ständigt pågående internutbildningsprogram där det som ett fundamentalt element ingår föreläsningar som åskådliggörs med hjälp av det ack så underbara programmet PowerPoint. Det finns kanske ett trettiotal "linjer" med kanske femtio eller fler symboler/illustrationer per linje. Dessutom finns det ett antal olika språkversioner av allt. Detta material uppdateras hela tiden. Plötsligt kan exempelvis en förkortning eller term ändras i en del av organisationen och då måste denna förkortning eller term naturligtvis ändras på alla trettionio illustrationer där den ingår som ett pedagogiskt element av typen "en etikett på en flaska som ligger med andra flaskor i en korg som symboliserar koncernen" och dylikt. Hittills har ju alla dessa "linjer" varit varsitt flersidigt Freehand-dokument med alla tillhörande illustrationer på varsin sida. Arbetsgången är inarbetad sedan länge och har fungerat och tanken är nu att den ska fungera lika smidigt i fortsättningen, vilket skulle underlättas om jag i min Illustrator kunde hantera flersidiga dokument.
Naturligtvis skulle jag kunna ha femhundra olika dokument som jag sedan monterar i Indesign för fortsatt produktion, men då kommer ju det här otympliga problemet med att göra ändringar och behöva öppna-ändra-spara femhundra gånger vilket ju är rätt tidskrävande.
Så DÄRFÖR undrade jag över detta insticksprogram till Illustrator. :)
mannagrym
2004-09-30, 17:10
Tjacka Mac, tjacka Freehand ;)
Tjacka Mac, tjacka Freehand ;)
Ameh... haha! Det var ju ett handfast och konstruktivt råd. :)
Vore det inte enklare att ladda ner demot och testa själv?
Verkar fö inte som att det är någon som har testat detta tidigare, så du får gärna berätta hur det funkar.
Ja, uppenbarligen lär jag väl göra så, Lovlka. Jag tänkte bara att någon här på ett grafiskt forum kanske hade erfarenhet av det nämnda programmet och kunde till exempel berätta för mig om det är ren skit så jag slipper lägga ner massa dyrbara minuter på det. Eller om någon hade upplevt liknande problem och löst det på annat vis.
Så tänkte jag!
Fint tänkt :)
Det ser ju faktiskt ganska seriöst ut på de screenshots som finns.
Bara en eller två frågor, som ingen behöver känna sig tvingad att svara på:
Om man har runt 100 sidor i ett dokument, sparas detta då i en fil? Isf, borde inte den bli ganska stor, och väldigt seg att jobba med?
Fint tänkt :)
Det ser ju faktiskt ganska seriöst ut på de screenshots som finns.
Bara en eller två frågor, som ingen behöver känna sig tvingad att svara på:
Om man har runt 100 sidor i ett dokument, sparas detta då i en fil? Isf, borde inte den bli ganska stor, och väldigt seg att jobba med?
Jag har faktiskt inte ens tänkt på det! Men de illustrationer/symboler som är aktuella i detta fallet består oftast av enkelt uppbyggd objektgrafik. Alltså inte tusen invecklade banor och toningar eller liknande på varje sida. Jag har någon gång gått in i de gamla flersidiga Freehand-dokumenten på Macen som hittills gällt, men inte reagerat på att det skulle gå särskilt tungt eller trögt. Och det är väl så att när jag exempelvis zoomar ut så jag kan se alla sidorna på en gång så är skärmuppritningen väldigt förenklad och tar därmed mindre kraft..?
mannagrym
2004-10-01, 11:28
Ameh... haha! Det var ju ett handfast och konstruktivt råd. :)
A, ja vet...sorry! Jag kunde inte låta bli :p
Har du f.ö läst den här sidan?
http://www.sketchpad.net/multipage.htm
Har du f.ö läst den här sidan?
http://www.sketchpad.net/multipage.htm
Ah..! Det var faktiskt ett mycket intressant tips. Ska kolla om det motsvarar mina behov. Tackar! :)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.