handdator

Visa fullständig version : Starta företag?

jakob83
2005-06-27, 13:40
Jag har illustrerat och gjort diverse grafiska jobb en tid nu och nu tänkte jag göra det lite mer seriöst och starta ett företag bla .för att kunna fakturera kunder. Har ni några tips på vad man ska tänka på?

Vad tycker ni om att använda dom här två illustrationerna som logga? Min namnteckning och mitt namn uppbyggt av "pixlar" för att visa att jag arbetar både med och utan dator. Loggan är fortfarande på idéstadiet så det är inget som är färdigt.

Namn på företaget har jag också funderat på. Hur låter "Jakob - Grafisk formgivning & Illustration"

Hesslow
2005-06-27, 14:06
Satsa på ett enkelt namn. Så kan du hellre bygga på med en slogan. Mitt heter Hesslow Webbproduktion. Det ångrar jag lite nu när jag även gör mycket print.

jakob83
2005-06-27, 14:51
Oj, postade nog i fel forum...kan nån fixa det?

Hans
2005-06-27, 19:52
En grundregel vad gäller loggor är att de ska ha hög läsbarhet... Mitt tips: satsa på något enkelt och läsbart istället för något som för tillfället känns "mer flashigt"

egenfirma
2005-06-29, 20:57
Jag håller med om att dina båda loggor ger ett otydligt intryck. Tycker inte heller om idén att ha två olika. Skulle hellre ha en enda, som övergick från handstil till pixlar. Tycker också att ett kort och kärnfullt namn är bra, men det är väldigt svårt att hitta ett...

I övrigt så är det väldigt spännande att köra eget företag, förutsatt att man håller ordning på sina papper och sin ekonomi från början. Kika gärna in på min sida (egenfirma.se (http://www.egenfirma.se)) om du vill veta mer om att starta och driva företag! :-)

Engstroem
2005-07-04, 15:36
Det är inte särskilt svårt att driva ett företag, iaf inte i början. Koncentrera dig på det du vill göra och låt pappersarbetet komma sen, det är iaf mitt tips!

Du kan också kolla på foretagande.se