Visa fullständig version : TV-bänk? Trött på att leta!
Har inte hittat någon direkt jag verkligen vill ha...
Kraven är:
Relativt låg och gänrna mellan 150-200cm lång...
4 fack (vhs, dvs, förstärkare, digitaltv), ev 3 fack och förstärkaren på ovansidan,
Minst 1 låda för lite diversa sladdar å grejjer...
Gärna mörkt trä och modern stil!
Den enda jag hittat i rätt stil är denna:
http://www.boconcept.se/Default.asp?ID=8771
tyvärr så är den i fel färg :-(
Kan även tänka mig nått lite mer damfritt alternativ.. dock helst inte glasdörrar å inte dörrar så man inte ser tekniken... vad blir egentligen över!?
Och eftersom jag inte hittat nått kul än så går jag i tankarna på å producera eget!... Tips! Skisser! Tankar! mottages glädligen!!!
gå till närmsta second hand butik, de e vrålpackade av gamla 50tals sideboards...iaf i jkpg-regionen...klockrent! (and cheap)
Mindfire
2004-09-28, 23:36
Borde inte den större varianten av Oppli på IKEA funka då?
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=11149&langId=-11&parentCats=10104*10174
Hyllplanen verkar ju gå att ändra på utifrån vad som står. Vet inte om man kan göra om mittendelen till att också ha en hylla.
Hur som helst går det nog rätt lätt att modifiera själv och gör om en del till en "låda" som du önskar. Antingen genom att bara sätta nån form av dörr framför och något på baksidan, eller så gör man sig helt enkelt en låda själv och trycker in i något hålrum. Lär nog bli en billig extrakostnad för material, speciellt om man jämför med priset för den där du länkade till.
Glömde skriva att priset inte har något jättestor betydelse så länge det inte överstiger typ 3000kr... Det viktiga är utseendet!
Har kollat på Oppli men gillar den inte riktigt med hjulen eller färgen :-(
Kanske man kan måla om ifs.. men gillar fortfarande inte riktigt designen.. den där kanten där uppe tex...
Men annars är det något i den stilen.. lång smal med fack i :-)
Den här är annars ganska lik Ikeas men mycket snyggare. http://www.mio.se/produkter/mediamobler/wales/main.html
Rita gärna upp lite hur du tänkt dig!
hehe.. Mios Wales och Ikeas Oppli är väl dem jag tittat mest på förutom BoConcepts variant :-) Fler som tycker som jag alså.. härligt...
Ska försöka skissa lite men vet inte riktigt hur jag vill ha det... jag gillar BoConcepts fast i en annan färg? Kan man måla om så det blir schyst?
Vad tror du händige hesslow?
Bifogar några bilder på färger ungefär jag tänkt mej.. brunt eller svart... orginalet längst till vänster...
Edit 2004-09-09 13:53:
Den mörkbruna och svarta färgen på bildena nedan är egenkonstruerade... Bara så det inte uppstår missförstånd! :-)
Den finns ju faktiskt i ek eller teak ser det ut som, sistnämnda är det senaste nu. Kanske den är dyrare, det står ju konstigt nog inte på sidan. Om det nu är träfaner så blir det nog snyggast att slipa bort lacken (eller vilken ytbehandling det nu är) och sen betsa mörkare. På så vis får du kvar den shyssta trästrukturen.
Om det däremot är som Ikeas plastmöbler (de kallar det träfolie, men är nog bara fotografi) så måste du nog kladda på med vanlig servalack, som finns i många kulörer (går bra att fixa egen brytning på också). Det som är synd är bara att det är en dyr möbel och om du ska måla med servalack så kan du lika gärna snickra möbeln själv i spånskivor eller mdf.
Jag skulle höra med dem och se om de kan skaffa fram någon annan färg. Jag skulle köra på den i mörkare trä, och behålla den som den är.
nu e ju jag en sucker för bolia så här är mitt förslag
http://pix.bolia.com/showimage.aspx?imageID=5185&size=6 (kan ju fås med ben oxå eller bara ta bort benen (så den blir mer lik den du tänkt dig) ca 2500 kr
http://pix.bolia.com/showimage.aspx?imageID=7896&size=6 2770 kr
http://pix.bolia.com/showimage.aspx?imageID=6068&size=6 3700 kr
det var de ifrån bolia iaf :)
jag har själv tänkt bygga en TV-bänk..det enda som e svårt är att få tag på laminerade skivor..nån som vet vart man kan hitta sånt relativt billigt+
Hesslow: Den där färgen Cherrie som står på BoConcepts hemsida är samma typ av material... blankt å sliskigt... :-(
Om det var den du menade.
Har du tillgång till en verkstad? För att snickra ihop en möbel efter de anvisningar du gett är inte svårt. Lättast (och billigast...) är att snickra ihop lite MDF och sedan klä detta med någon snygg fanér. Vill du komma undan ännu billigare går det ju att använda spån, även om det inte är så himla optimalt.
asså "klä med någon snygg faner" måste inte det trycklimmas och djävulskap för att det ska bli bra?
asså "klä med någon snygg faner" måste inte det trycklimmas och djävulskap för att det ska bli bra?
Dörrar och liknande, som slits rätt mycket, värme- och trycklimmas i bautastora mackapärer. Men ska det vara till en TV-bänk går det finemang att göra det själv, men man får nog räkna med att göra om i alla fall någon del en gång om man gör det för första gången. Det är lätt hänt att det blir bubblor eller stora glipor i skarvarna (då fanéren kan dras isär av sig själv, eller vad man nu skall säga).
ja det var det jag menade, och det är ju därför man limmar under tryck för att det inte ska bli skarvar och bubblor men visst är det möjligt :) annars kan du ju köpa limskivor eller vare heter och betsa..det e oxå rätt schysst fast det blir ju ingen fanerkänsla..
Vill du ha fanérkänsla? Massivt trä är underbart. Vackert i sig. Finns få vackrare material.
ja det var det jag menade, och det är ju därför man limmar under tryck för att det inte ska bli skarvar och bubblor men visst är det möjligt :) annars kan du ju köpa limskivor eller vare heter och betsa..det e oxå rätt schysst fast det blir ju ingen fanerkänsla..
Det går mycket väl att få till det utan en press, men visst, det är lite svårare. Jag använder helst fanér när jag bygger, då jag inte riktigt har de pengaresurserna för att köpa det träslag jag gillar mest - ek. Att bygga möblemang och högtalare i massiv ek är förvisso mycket snyggt, men ack så dyrt. Då är fanér ett bra val, även om det är en aning pilligt och krångligt.
Massivt trä e skitnajs! Gärna ek... men kanske betsa (?) det eller nått så det blir mörkare...
betsa e lite lurigt....då tycker jag att du ska testa en lasering istället..
betsa var nog fel ordval eller grej jag menade...
Låt säga att man har ett massivt trä typ ek.... då tycker jag den här färgen å typen e najs som dem använder som bänkskiva här.. bilder finns lite längre ner på sidan...
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=4231
Jag laserar det staket jag bygger nu. Blir skitsnyggt! Men den som laserar massiv ek skulle få känna på ett antal staffslag signerade Hesslow! :p Om du nu vill ha det så mörkt så kan du lika gärna ta något mycket billigare träslag!
hehe
hesslow + massiv ek = äkta kärlek! :-)
förresten hessan... tips på schysta å billiga mörka träslag då... gärna i stil med chesam... mörkt... massivt.... typ
Tja, är lite kåt på mörkare träslag nu. Ek har varit hett länge nu och är på väg ut har jag hört. Teak är på intåg. Tur att det är på väg in i min lägenhet :D
Mahogny är billigt har jag hört :rolleyes: Nej, men seriöst så är nog det bästa att kila iväg till närmsta bygghandel och se vad de har att erbjuda. Blir oftast lättare så.
Teak och ek är mina definitiva favoritslag!
vill du ha ett riktigt schysst träslag ska du köra Dark Oak den e så jävla grym..nästan svart väldigt mörkt brun..jag ska ha ALLA mina möbler i dark oak och vitt när jag flyttar :) huhuhu moooahahah eller nåt :) fint e det..har du vägarna förbi R.O.O.M (i gbg iaf) så har dom ett garderob system i dark oak på övervåningen som e schysst som fan..har ingen aning om vad det kostar dock..säkert svindyrt :)
har hört att de ska vara väldigt mörka träslag på ingång!
japp..det e nya trenden verkar det som..men det e sjukt snyggt..bra mycket finare än nåt halvljust beige aktigt usch!!!
troublekid
2004-10-05, 22:48
Mitt golv är jättemörkt.
har hört att de ska vara väldigt mörka träslag på ingång!
Tja, väldigt mörka är inte vad jag har hört. Jag tror att det går mer emot halvmörka typ teak. Nästa fluga lär bli ännu mörkare. Bara inte furu kommer tillbaka på länge så är jag nöjd!
Jag är fortfarande rätt svag för smäckra bord/hyllor med jakaranda. Just nu sitter jag dock vid ett 70 år gammalt bastant mörkbetsat ek-matbord som jag använder som skrivbord. När jag väl skrapat ihop lite mer pengar blir det väl till att auktionsfynda diverse danska "gamla" möbler, då kanske man kan få sin efterlängtade Poul Kjaerholm-sittgrupp till vardagsrummet, för att ta ett exempel.
Jag har lite svårt för de där boconcept- och boliaprylarna, tycker att de ofta är lite för klumpiga jämfört med de italienska förlagorna. Å andra sidan är det så pass justa priser att det är svårt att klaga!
Jao men det beror ju helt på vad man har för planlösning också..har du 200 m2 att tillgå så kan jag lätt slå upp en klumpig bolia soffa osv men inte gärna det man fyller ett litet studentrum med :)
Dansk design e grym dock..ta normann copenhagen Norm69 lampan tex..för att nämna nåt :)
du har massor auktionshallar här i göteborg och även Bafab som säljer ut konkursutsäljningar..det måste väl finnas nåt liknande där du håller till Henrik?
dansk design har alltid varit grym...
hesslow: ...möjligt...ja e iaf glad om ja slipper lackad furu o björk..
du har massor auktionshallar här i göteborg och även Bafab som säljer ut konkursutsäljningar..det måste väl finnas nåt liknande där du håller till Henrik?
Ge mig tips!!
Nu har jag fixat mig en ny tv-bänk. Köpte en Lack-hylla i ekfaner och byggde om den så att det bara är 3 fack istället för 4 st. Sen drog jag på ett par metal-ben från ikea (capita). Har sett flera som gjort samma grej på andra forum.
Kass och mörk bild:
http://www.plugin.se/files/tv-bank.jpg
Fasen va snyggt det blev! Sådana ben har aldrig jag sett, men de är precis vad jag behöver till mitt tvbort! Tackar för inspirationen :)
Sweet! http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=2&langId=-11&catalogId=10101&productId=25954
Hesslow: Tackar och varsego :)
Hmm, så benen fanns i 22cm också, jag körde på 16cm. Det blev ganska lagom dock. Måste bara lösa sladdkaoset undertill nu... :P
Ja, såg att det fanns lite olika längder, ska kolla vad som passar mitt. Jag är sugen på glasluckor att sätta framför mina fack. Finns det några effektiva, inte svindyra gångjärn till glas?
Hata sladdar! Kan inte allting bara vara trådlöst? :D
Hittade de här gångjärnen vid en 5-sekunders googling.
http://www.jbcompany.se/JB_2m.html
http://www.gsab-mabu.se/Kat%20Del%20B/03produkter-delb-07.htm
Titta på COOP också, vet att de har glasdörrar utan ram för köksskåp. Med lite tur kanske de finns i en passande storlek.
Det är precis så där jag vill ha mitt tv-bord (som jag berättat i en annan tråd)! :)
azh:
Kan du va snäll å utveckla det där "byggde om den från 4 fack till 3"....
hur gjorde du det?
Vad behövs?
Tänkte dra till ikea å tjacka en sån nån dag... vart ju kanon!
hesslow: posta om du hittar några glas som passar lack hyllan... skulle gärna oxå ha det...
men gärna frostade... det e snyggt!
Tämnkte faktiskt tonad svart! Som bilrutor. Har en granne som har lite sådan plastfilm kvar. Tror att det hade blivit kalas. Ska svänga förbi glasmästaren imorrn och se vad han har att erbjuda!
Will do! Måste köpa en digitalkamera så jag kan fota att sakerna jag fixar med :D
azh:
Kan du va snäll å utveckla det där "byggde om den från 4 fack till 3"....
hur gjorde du det?
Vad behövs?
Tänkte dra till ikea å tjacka en sån nån dag... vart ju kanon!
Du behöver borrmaskin, tumstock och penna. En sak att tänka på är att min modifikation lämnar lite hål där hyllplanen tidigare skulle suttit. Så om man inte tänkt ha grejjer i alla fack samt en TV eller liknande uppepå så måste man snygga till detta på något sätt.
Annars är det bara att gå loss med tumstocken och mäta ut var du ska borra nya hål för hyllplanen. Jag använde metall-piggarna/pluggarna som man fick till för att låsa hyllorna. Hyllan som ska sitta i mitten är skruvad och eftersom den försvinner så finns det inget som håller ihop allt där, men så länge man inte är ute och springer med den så bör det hålla.
Gillar idén du gjorde med IKEA-hyllan - snyggt.
Jag har dock behov av att ha glas framför grejorna pga av klåfingrig bebis. Ser att flera vill ha glasdörrar. Någon som hunnit med att fixa detta och kan posta en bild? Personligen är jag dock mer inne på skjutdörrar i frostat glas, dvs flytta in stödträet en liten bit och fräsa två spår för två eller tre "dörrar".
Någon som har provat?
/M
Gammal tråd men jag såg att jag inte svarat. Svängde faktiskt förbi glasmästaren förra hösten. Tre glas, svärtade plus gångjärn skulle kosta 1200 spänn :eek: Hoppas ni hittar billigare!
andersson
2005-11-04, 10:49
http://www.mio.se/produkter/serier/moa/stor.html?typ=tv
Riktigt snygg, inte priset! :)
azh: När vi byggde om köket hemma köpte vi socklar till underskåpen för att dölja luftrummet som blev. Jag tror att "klämmorna" skulle passa på capita benen...
Jag funderar oxå på att köra med en Lackhylla men vet någon om den finns i ek, hittar inget på ikeas sajt.
andersson: ekfaner finns lack i.
Byggde en likadan som azh,
fast jag drog på kortare ben (11 cm) och byggde in tre lampor :)
Jag gillar bättre utan lampor. Vill inte se vad som finns i min hylla. (Därför jag satte luckor på)...
skit i tvbänk o köp "vägg-tv" istället :) du får ett par extra kvadratmeter i hemmet oxå!
Stomberg
2005-11-07, 13:39
Finns många fina träslag att välja på, dock används de inte så mycket till möbler efter som att man måste tänka på miljön osv. Efter som att jag har töjda hål i öronrn så ser jag många roliga träslag till pluggar.
Tja, är lite kåt på mörkare träslag nu. Ek har varit hett länge nu och är på väg ut har jag hört. Teak är på intåg. Tur att det är på väg in i min lägenhet :D
Mahogny är billigt har jag hört :rolleyes: Nej, men seriöst så är nog det bästa att kila iväg till närmsta bygghandel och se vad de har att erbjuda. Blir oftast lättare så.
monophonic
2005-11-07, 15:39
skit i tvbänk o köp "vägg-tv" istället :) du får ett par extra kvadratmeter i hemmet oxå!
m. alla har ju råd med en väggtv idag.
gör som reklamen, hål i väggen o halva tv:n inne på toan :P hehe
andersson
2005-11-08, 17:12
Så här blev det hemma hos mig! Funderar på att sätta in lampor jag med, tyckte att det var läckert.
monophonic
2005-11-08, 21:43
nice. Men jag hade nog försökt gömma sladdarna lite mer, dra dom genom någon vit plastskiva eller så kanske.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.