Visa fullständig version : Betongklocka
Jag håller på att gjuta en klocka i betong. Någon som känner till brinntiden på gullex? Foton kommer när den blir klar! Bara den inte spricker före :)
Något sånt här ska det bli...
Såg också det när jag publicerat! Kommer inte att vara så lik en tangent på riktigt, som tur är (?) :D
grym ide!...e de mörka armeringsjärn?
Ser ut att bli schysst, önskar man vore lika driftig som dig...
de är inget armbandsur va? :D
jag tycker att armeringsjärnen (?) ska vara lite kortare
Nja, armeringsjärn är det inte. Sådana hör handtag fast i längre modell och kapade på mitten.
http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?storeId=2&langId=-11&catalogId=10101&productId=11247
Anledningen till att de är så långa är att klockan är ganska liten. 12 cm + 12 cm järnbit på varje sida. 36 diameter klocka måste det nog bli om man ska lägga märke till den.
Tja, vad ska man säga. Klockprojektet har blivit lite försenat. Betongklumpen sprack i fem delar :mad: Ska gå tillbaka till ritbordet!
jag tycker ideén e skitball, men jag hade nog tyckt att brun/röd armeringsjärn vart ballare till den gråa betongen än blank metall...
sen skulle jag tycka att det vore en fräck detalj om man bara borrad fyra hål i väggen som dessa armeringsjärn kunde passa in i, så att klockan hålls uppe av armeringsjärnen! :)
Angående armeringsjärn så är jag sugen på en stilig look. Lite svårare med rostiga armeringsjärn. För grovheten i min klocka står betongen. Har funderat lite och kommit på att jag måste förlänga lite saker i urverket, så ska det nog gå bättre.
jag tycker inte du ska köra grovhet vs. glans i klockan utan rummet...
låt klockan va de på väggen som bryter lite ifrån det andra som har likvärdig stil...på så sätt tycker jag man gör klockan till en schysst detalj!
sen tycker jag att om du fortfarande vill ha metall så ska de va frostad/blästrad metall, råsnyggt!
;)
jobbar med betong, det e svårt att få betong som man vill ha det! krävs en hel del arbete! pilligt med småjobb! Cool idé att göra en klocka i betong dock!
Betongen vi använder på mitt jobb, måste härda över natten innan man kan avforma, men det tar flera veckor innan den e fullhärdad!
Fast då väger sakerna vi producerar 2-8ton!
mina polare hade ett UF företag där dom gjöt betongskålar..det funka bra och dom fick de att hålla bra fast de var typ 2-4 cm tjocka sidor...har inte det med blandning och dylikt att göra hur bra det håller och att det inte blir sprickor i det gäller väl bara att du inte får in luft?
Problemet var att jag gjöt en klump, men satte ner en träkloss i mitten. I det tomrum som blev skulle urverket sitta. Men betong drar ihop sig under brinntiden, och när den gjorde så var träklossen i mitten i vägen. Därför sprack det utifrån träklossen. Hur som helst så är problemen lokaliserade och jag ska göra ett nytt försök så fort jag får tid!
ett tips är att använda en plastburk..sån tupperware som din mamma lägger sina köttbullar i när du ska på skolutflykt! dom är rätt elastiska så de vänjer sig efter betongen och blir således en starkare konstruktion och lättare att få ut utan att förstöra klumpen..
Jepp, plastburk även som innermall tillhör de nya idéerna jag fått för att det här ska fungera!
Glöm inte att vattna ofta bara,
ser fram emot att få se klockan färdig!
Vattna? Måste man det? Det gjorde jag inte när jag gjöt min fruktskål och det fungerade bra ändå. Jag tror inte risken att det brinner för snabbt är så stor, men det kanske inte skadar att vattna. Ska tänka på det nästa gång!
man brukar vattna när man gjuter betong, annars försvinner vätskan för snabbt och föremålet spricker.
det kanske också beror lite på hur tjockt gods man har..
Vad jag förstår så är det inte handtagen som håller uppe klockan. Det hade faktiskt varit en fräck grej. Men kanske svårt att få ihop. Handtagen gör klockan speciell! Fint! :)
Nej, handtagen håller inte upp den. De är bara dekoration. Tror att det hade blivit för stor belastning på betongklumpen. Kul att den gillas, ska göra klart någon dag! :D
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.