handdator

Visa fullständig version : Bygga soffa

gurra69
2005-05-17, 09:23
Anledningen tíll att jag hittade till detta forum var Hesslows hembyggda soffa. Jag har länge funderat på att bygga en egen. Jag har letat begagnade objekt att modifiera eller ta delar från.

Min måldesign är något i stil med Mios Hollywood XL. Nödvändigtvis inte riktigt så stor kanske...

http://www.mio.se/produkter/soffor/hollywood_xl/stor.html

Nu slog det mig att IKEA har en billig variant:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&langId=-11&productId=52970

Den vore ju perfekt att använda som utgångsmaterial. Jag har dock inte provsuttit den... kanske är rent skräp...

Problemet är alltid kuddarna. Att köpa skumgummi eller kuddar är rätt dyrt. Jag byggde tidigare två pallar med skumgummidyna. ca 50x50 cm och totala kostnaden med allt blev nog närmare 1000:- för två... :-( men då köpte jag tillskuren skummgummi i en specialbutik... Kanske kan man köpa ovanstående soffas kuddar enbart... skall kolla med IKEA.

Vad tror ni om idén? Eller skall jag leta reda på en 500-kronorssoffa beg. och modifiera den? Jag räknar med att sy ny klädsel oavsett hur jag gör.

IKEA hade annars tidigare en soffa som hette Stockholm. Den är rätt stor och klipper man lite i kuddarna och bygger nya armstöd har man snabbt en läcker, modern soffa. De brukar gå att få beg. för 1500-2000:-.

Det borde gå att få till en helschysst soffa för runt 2000:- med inköp, modifiering och klädsel.

Jag har tagit hem prov på ett tyg som är kraftigt och snyggt, möjligen lite ljust.. Riktigt billigt 56,25 inkl moms /m i 150cm bredd! Visst bör man väl klara en 3-sitssoffa med 10 meter!?

http://www.jonic-textil.se/catalog/product_info.php?cPath=38_57&products_id=250

Åsikter?

Hesslow
2005-05-17, 09:48
Kul projekt! Kan dela med mig lite av mina erfarenheter; kuddarna är klart jobbigast. Hade kuddarna varit färdigsydda hade jag blivit färdig mycket snabbare :) 1000 kr för dina två 50x50 låter skitdyrt! Det är inte i närheten av så dyrt där jag handlar tyg. En annan sak att tänka på är att använda stumt tyg om du vill slippa massa extrajobb. Mitt var töjbar ull, vilket medförde att det snabbt blev för slappt på kuddarna, trots att jag spänt som tusan från början. Så jag fick sprätta upp och sy om allt :(

Läste lite om ditt tyg. Bra för att göra väskor med? Kanske bäst att kolla upp hur starkt det är. Beställ hem en provbit först. Verkar för billigt för att vara bra nästan :/

Jag köpte 10 meter tyg och fick lite över. Men min soffa får nog räknas som 4-sitsig. Så räkna med 10 meter (minst kanske, eftersom mitt var töjbart)...

Jag skulle inte satsa på den där från ikea. Om du ändå ska sy om kuddarna och bygga om armstöden så vad är det du använder? Bottenplattan och skumgummit. Inte billigt för det lilla. Vill du inte bygga en från scratch så tycker jag second hand. Man kan hitta riktigt snygga modeller med skitskabbigt tyg. Men det gäller att se potentialen. Klä om den är nog att föredra. Jag skulle kört på begagnad eller helt från scratch. Inte någon skit från ikea.

Säg till om du undrar något annat!

gurra69
2005-05-17, 10:18
Ahh... härlig info Hesslow! Jo, det känns bäst att köpa en beg och modifiera. Du har helt rätt i att det finns mycket begagant. Att sälja en ful soffa är nog inte helt lätt så det går säkert att göra kap! Har hittat en hel del läskiga med blommor etc...

Se bifogad bild. Tror modellen heter Stockholm. Denna begär de 1200:- för. Har sett flera sådana för 1000-2000:-. Fördelen med denna modell är att det finns mycket dynor att utgå från. Bra när man skall skära och grejja. Sedan vill man kanske inte köpa en soffa som är 30 år gammal... mycket mysigt gojs i de dynorna... :-) Då är denna modell bättre, max 10 år tror jag.

Jo, jag har tagit hem prov och tyget är riktigt kraftigt och stumt. Otroligt billigt! Jag skulle tro att de med väskor menar Bra tips det där med stumt tyg... Jag tänkte att det borde ju vara lättare med lite elastiskt tyg. Tack för det tipset!

Nitram
2005-05-17, 12:18
Tips: om du tänkt använda ett så ljust tyg, se till att du kan tvätta dynorna... blir väldigt fläckkänsligt... hur försiktig man än är.

Kul projekt!

antares
2005-05-17, 13:38
Riktigt kul med någon annan som ska bygga en egen soffa. Sitter själv och funderar över hur jag ska lyckas med det hela :) . Planerar att i sommar bygga hela soffan från grunden upp (antagligen som denna modell http://store1.yimg.com/I/funky-sofa_1838_7778053 )

Har dock inte löst alla problem än. Kuddarna planerar jag att tillverka av ( http://ehandel.jysk.se/?cat1id=1&famid=0&manid=1&oid=etailer-product&catgr=0&cat2id=78&_locale=1&viewMode=1&prodid=217 ) , madrassen käns fast och bra. Ramen ska byggas av gran/tall -virke , ryggstöd och armstöd ska tillverkas av mdf eller pylwood och kläs med tunn "skum" innan tyget. metallbenen ska köpas på byggvaruhus.

Jag har dock ett problem jag inte löst än.... det är tillverkningen av soffans botten , kommer det att bli för hårt att sitta på plywood direkt under "madrassen" och i så fall vilka alternativ finns det.
Har funderat på klassisk ribbotten (träribbor med mellanrum som finns i vissa sängar)... har även funderat över rutnät med stretchtyg eller "vågade" metall "fjädrar" som finns under många soffor (VAR får man tag på sådana?). Vad tror ni är bäst billigast och enklast?

-Tyget såg grymt ut ... om du beställer en provbit så skriv om det var något att ha.

-Lite insperation han hittas här
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1098

gurra69
2005-05-17, 16:28
Kul! Då är vi på samma stadie! Kanske kan vi sporra varandra... :-) Jag avundas Hesslow lite som fick tummen ur och med gott resultat... Hoppas jag kan komma loss och få till något också! Har lite mycket projekt just nu bara.. men så är det väl alltid... :-)

Jag hade fundering först att bygga hela konstruktionen men är nu mera inne på att modifiera en befintlig soffa. Då hade jag funderingar på att bygga en ram och sedan lägga en extrasäng som botten (med avsågade ben), en sådan där man fäller ihop - 395:- på IKEA... Jag testade lite med madrass och kuddar på och det blev väldigt behagligt. De är 80 cm djupa så det är rätt lagom. Får jag tag på några bra madrasser och kuddar till rimligt pris kanske jag väljer att bygga hela konstruktionen. Tidsmässigt är det nog ingen skillnad. Det är som Hesslow skrev så att det stora arbetet är att klä soffan. Det kanske t o m är så att det går snabbare att bygga allt själv...

Jag har fått ett tygprov och det är helschysst! Du kan beställa 5 tygprover därifrån gratis som privatperson!!!

gurra69
2005-05-17, 16:31
Helt rätt Nitram! Det är svårt med ljusa tyger. Kardborre är det som gäller så man kan få av skrotet vid rödvins-kaos... Eftersom mitt vardagsrum är ganska litet knappt 20 kvm vill jag ha det så ljust som möjligt men vi får se, kanske bättre att välja grått...

gurra69
2005-05-17, 21:44
Jag var iväg till IKEA idag och provsatt det mesta de hade i soffväg. Den billiga, Lillberg, som jag postade länk till tidigare var inte mycket att ha, inte ens till att använda kuddarna för att bygga egen. Den var inte hemsk men kuddarna kändes rätt sladdriga. Tror att det var skumgummibitar istället för en hel kudde skumgummi.

Det känns som det borde gå att lyckas med ett eget soffprojekt, om man ser till komfort. Det var inte många som var speciellt sköna... Det värsta var nog Karllanda bäddsoffa. Tror den kostar 7000:-. Jag skulle ta om jag så fick den 1000:-. Ok, om jag hade ett gästrum skulle den kunna agera säng men som soffa är den rätt hemsk.

De stora Ekeskog och Göteborg är sköna. Kanske är sittdjupet lite väl tilltaget. Man sitter och dinglar med benen. Mysigt som TV-soffa men rätt opraktiskt om man vill sitta och fika t ex. Något mellanting är säkert bäst!

Den här är ny på IKEA och den var faktiskt rätt skön och snygg. Jämfört med andra måste den anses som prisvärd.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=52971&langId=-11&parentCats=10114*10294

akan
2005-05-18, 12:46
Jag hade oxå tänkt att bygga en soffa från scratch, men vet inte hur man ska man bygga skelettet (har hakat upp mig där). Jag vet inte hur starkt man ska bygga för att det ska hålla. Är det någon som vet?

btw: Special-plast AB http://www.special-plast.se/

gurra69
2005-05-18, 13:23
Mina första undersökningar gjorde jag på min befintliga soffa, en rejält gammal Klippan...

Jag har nu också varit runt på IKEA, Mio, EM m fl där jag vänt och vridit på sofforna... :) Det som slagit mig är att det är enklare/lättare konstruktioner än vad man kan tro. Min första tanke var 16 mm spån/MDF men "proffsen" gör oftast bara en ram som kläs med lätta material i stil med masonit. Det är nog egentligen bara armstöden där de brukar dra på med spån eller MDF.

Saken är den att om man gör som jag tänkte från början och bygger helt i spån/MDF... då kommer man få en riktigt tung möbel...

Jag har haft detta som idé i 3-4 månader nu... målet är att ha något klart innan hösten.

akan
2005-05-18, 14:05
Har du nån bild på klippan's skelett? tänkte bygga en lite liknande, fast mindre med nackstöd

antares
2005-05-18, 19:27
Efter ett bra tags letande på google ger jag snart upp. Eftersom det är några galna svenska som vill ge sig på att bygga en soffa måste det ju gå att hitta några engenskspråkiga oxå ... så verkar dock inte vara fallet. Någon annan som hittat något av värde ??

Skelettet är en sak men hur ska man lyckas få soffan lagomt mjuk att sitta i.
vilket underlag till "kuddarna" har ni tänkt att använda om ni skulle bygga den från scratch ?

Hesslow
2005-05-18, 20:24
Vadå ger upp. Har du inga lokala second hand-butiker? Det är där du ska leta. Det är där folk som inte vill tjäna pengar på sina saker lännar sina soffor. Bland annat gamla tanter m fl. Du gör säkert fler fynd där.

akan
2005-05-18, 21:04
jag planerar att göra underlaget i en skummgummi-klädd mdfskiva med stöd av tre träbitar, och sen 2 kuddar på det..

tror det är så jag har i vardagsrumssoffan, och den är ganska skön..

antares
2005-05-18, 21:29
Hesslow om det var ett svar på mitt inlägg om att ge upp så måste jag ha varit otydlig. Jag menade att jag ger upp att försöka hitta andra personer (engelskspråkiga) på internet som byggt sina egna soffor :). De enda jag lyckats hitta var någon kökssoffa å någon inte så snygg bäddsoffa.

Hesslow
2005-05-18, 21:54
jag planerar att göra underlaget i en skummgummi-klädd mdfskiva med stöd av tre träbitar, och sen 2 kuddar på det..

tror det är så jag har i vardagsrumssoffan, och den är ganska skön..
Det borde räcka. Så ska jag bygga min nästa soffa. Att tänka på då är att ha lite tjockare kuddar så att man inte sitter rakt på bottenplattan :)

akan
2005-05-18, 22:32
mm och att den tål att man sätter sig ner snabbt..

Hesslow
2005-05-18, 23:32
En 22 mm spånskiva går inte sönder om du sätter dig på den. Särskilt inte om du stärker med reglar under.

akan
2005-05-19, 01:07
ojj märks att jag inte är så erfaren inom området, men brukar inte dom vara typ 1 cm?

Hesslow
2005-05-19, 09:31
Nej nej, 12, 16, 19, 22 mm m fl. Bara att välja och vraka :) Och en 22 mm sitter du som sagt inte igenom, de är riktigt starka. Jag tror inte ens du kan stå och hoppa sönder den om du försöker... Om du förstärkt med reglar alltså.

akan
2005-05-19, 10:27
okej tack.. hur mkt väger/kostar dom då?

Hesslow
2005-05-19, 10:54
Väger en del. Kostar väl drygt 200 spänn för en 1200 x 2400 mm (tror det är vanliga måttet)

akan
2005-05-19, 11:18
hur tjockt trä borde jag använda på skelettet för att det ska hålla, men ändå inte vara alltför tungt?

Hesslow
2005-05-19, 11:21
Om vi förutsätter att du har brädorna stående. Alltså smala sidan mot skivan så lär 95 x 42 mm räcka och bli över. Det viktiga är ju att inte brädan sviktar när du ställer dig eller hoppar lite på den.

akan
2005-05-19, 12:32
"hörnstolparna" då? 95 x 95 eller?

akan
2005-05-19, 14:43
ojj behövs inte.. modellerar i valve hammer editor

Hesslow
2005-05-19, 14:53
ojj behövs inte.. modellerar i valve hammer editor
I vad?

akan
2005-05-19, 15:54
gör soffan i valve hammer editor.. ska man egentligen göra counter-strike-banor i..

gurra69
2005-05-19, 16:10
När jag tittat på soffornas konstruktion bygger de flesta ganska lätt. Reglarna är troligen 45 x 45. Reglar man ordentligt bör det funka bra med spån som är bra mycket billigare! Har man inte alltför tunna sittkuddar bör belastningen inte bli speciellt hög på själva sittskivan.

Jag har varit inne på att bygga en ram och sedan lägga ned en ihopfällbar extrasäng i ramen. Borde funka.

Jag tror att man skall tänka sig lite för innan man bygger allför gediget... kan bli väldigt tungt. Det bli ju dämpning i kudda. Jag såg en soffa på Mio där man bara hade reglar och masonit i ryggstödet. Det var inga problem eftersom de mjuka, tjocka kuddarna dämpar.

Tänkte försöka återkomma med bilder på undersidan av min gamla Klippan.

akan
2005-05-19, 16:51
extrasäng, du menar ikeas då? skulle inte rekkomendera den, då den slits ganska snabbt när den används flitigt... om du lägger ett par stora kuddar på kanske..

gurra69
2005-05-19, 17:06
Jag tänker på denna:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10101&storeId=2&productId=16923&langId=-11&parentCats=10103*10144

Vad jag tänker är att benen kapas och att själva sängen, läggs i ramen. Givetvis skall man ha tjocka kuddar ovanpå! jag kan inte tro att den skulle slitas nämnvärt, eller? Konstruktionen påminner då om Klippan. Fördelen är att man får fjäderfunktion istället för en stum bottenplatta. De som finns på IKEA, MIO m fl som har stum botten är rätt hårda att sitta i. Väljer man det bör sitkuddarna vara väl tilltagna.

Jag har provat att lägga kuddar på extrasängen och jag måste säga att det blev riktigt behagligt... :-)

Hesslow
2005-05-19, 17:36
Inte helt dum idé, men jag tror att det blir för mjukt. Har du suttit i en sån med bara röven, alltså inte legat? Man sjunker ju ner till golvet nästan...

gurra69
2005-05-19, 18:43
Haha... nja, jeans hade jag allt på mig... :-)

Vad jag gjorde var att lägga en dyna på sängen. Visst, det blev ganska mjukt men inte så att man satt som en märla. Skall testa och fundera lite till...

gurra69
2005-05-19, 19:48
Ok, här kommer ett par bilder från undersidan av min gamla Klippan...

Den är mycket enkelt uppbyggd. En ram i vilken fjädrar är spända. Sidorna i armstöden och faktiskt även hela ryggstödet är i masonit! På masoniten sitter stoppning som är ca 7-8 cm. Armstöden är som en låda men som sagt med masonit på yttersidan. Ryggstödet har 3 st spånskivereglar för att få lutningen, på dessa har man satt masonit...

Med andra ord betyrligt klenare än man kan tro men den håller. Den är säkert 20 år! Jag köpte den till studentrummet för 5-6 år sedan och redan gammal och hade fått ett antal nya klädslar tillverkade. Jag sydde direkt en ny klädsel. Då använde jag IKEAs tyg som jag tror heter "Lenda" för 39:-/m el nå't... Inte det roligaste tyget med det har funkat bra!

Jag börjar bli tveksam till att klä min kommande soffa i vitt. Jag tycker den jag har i mörkgrått är för mörk men det finns ju annat. Kanske någon beige. Har också sett någon som hade en brun-lila som var snygg.

akan
2005-05-19, 20:01
hmm.. kanske bygger enklare med ikeabotten.. klippan är ju bekväm.

btw: kan man köpa 42x42 plankor/brädor?

akan
2005-05-19, 20:29
Jag kollade nyss under min soffa. Den är uppbyggd på samma sätt att den är bygg i 3 delar som kläs och skruvas ihop... ska nog köra på den om nån vet var man köper sådana där fjädrar? Då har jag en guide om jag hakar upp mig någonstans.

edit: eller så kan jag köra på den, men sänka fjäderdelen och ersätta den med en spånskiva och sen köra med stoppning.

gurra69
2005-05-19, 20:58
Jag brukar köpa 45 x 45-regel när jag bygger saker. Köper på Bauhaus för ca 7:-/m. Det ligger visserligen utomhus men är ganska torrt, har inte slagit sig nämnvärt.

Om du inte skulle använda hela extrasängen från IKEA så kan du i alla fall ta fjädrarna från den! Sedan behöver men någon form av järnbeslag för att hålla fast dem. Min tanke är att bygga en ram och helt enkel bara lägga ned extrasängen, med benen bortsågade, på den...

De "puffar" jg byggde för några år sedan är med 8-9 cm skummgummi som ligger på spånskiva. Det är inte supermjukt men det fungar att sitta på. Man slår inte igenom om man inte är rejält tung och man inte kastar sig ned. När jag varit runt och provat soffor har jag dock insett att väldigt många soffor är ganska hårda. Kanske folk vill ha det så?

akan
2005-05-19, 21:12
ikea-sängen passar inte storleken som jag vill ha, och dessutom tror jag att det behövs hårdare fjädrar, (kände efter på min soffa, och dom fjädrarna var starkare), och dessutom så tänke jag inte 8-9 cm... tänkte mig typ 20, eller nästan från golvet och upp till sittdynan, med någon hårdare stoppning under, och lite mjukare över eller nåt.. men det kanske blir jättedyrt?

edit: kanske hårdare på själva soffan, och sen mjukare kuddar..

akan
2005-05-20, 17:06
snygga soffor:

tokyo (http://www.mio.se/produkter/framebot.html?url=/produkter/soffor/tokyo/main.html)

today two (http://www.mio.se/produkter/framebot.html?url=/produkter/soffor-byggbara/today_two/main.html)

Today three (http://www.mio.se/produkter/framebot.html?url=/produkter/soffor-byggbara/today_three/main.html)

sajm
2005-05-21, 18:56
och här har ni en till som är i fullfärd med alla dessa funderingar. Det viktigaste med en soffa är ju ändå att den håller. och det är ju just den kunskapen man inte har, och jag gissar att ni som jag tycker att det är det som är så kul...

Lägger upp två skisser på hur jag tänker att min soffa ska se ut...

Det som saknas på bilden är sjukt många kuddar i svart tyg.

akan
2005-05-21, 21:28
hur hade du planerat att bygga då?

ska ryggsidan vara vadderad, då den är gjord helt av trä verkar det som på bilden..

gurra69
2005-05-22, 20:47
Flexibel soffa! Skulle kunna göras med två sängar (80-90 cm eller kanske 105)... Skulle bli en jätta soffa... 280-305 cm... :-)

Jag borde fundera på något liknande. Egentligen skulle jag vilja ha en hörnsoffa för att kunna få plats med många personer och för att två personer skall kunna sträcka ut sig. Det värsta är att hörnsoffor kanske inte är de vackraste möblerna... men det vore praktiskt.

akan
2005-05-23, 11:00
finns väl snygga hörnsoffor?

akan
2005-05-23, 15:09
Är det sant att en spånskiva väger 25kg?

Hesslow
2005-05-23, 15:19
Beror såklart på tjocklek, men det låter inte orimligt för en lite tjockare.

Isak
2005-05-23, 18:22
huhu jag ska oxå bygga soffa :P

Persson
2005-05-23, 19:42
Hesslow skall bygga min, och det är nu.

Hesslow
2005-05-24, 00:41
Lägg ritning och en bunt med 100-lappar (tjock ska den vara) vid ruttna stubben uppe på ängen. Så står din soffa i skogen bakom fotbollsplan om en vecka!

gurra69
2005-05-24, 10:44
->Akan, jo visst finns det snygga hörnsoffor. Jag kanske lever kvar i tankarna på de gamla hemska som fanns på 80-talet och som folk nu försöker göra sig av med... hua...

En spånskiva som är 16 mm väger säkert 25 kg. Det är därför jag menar att jag inte tror det är lämpligt att bygga för rejält. Man kan nog snabbt få en soffa som väger 60-70 kg... :-)

akan
2005-06-01, 10:05
tungt... hur ska man få hem skivan från bygghandeln?

Hesslow
2005-06-02, 23:47
Jag och min lillebror bar hem en skiva en gång. Gick jättebra. Om du får problem med sådana enkla frågeställningar så kanske ett soffbygge är för stort projekt för dig ;)

a_sh
2005-06-03, 01:52
släpvagn är väll det normala att frakta hela byggskivor på...

gurra69
2005-06-03, 18:50
Hmm.. jag missade precis en soffa som hade varit perfekt som utgångsmaterial men den var nog för billig. Hemsk klädsel men bara 3-4 år gammal och helt perfekt att utgå från.

Japp, släpvagn brukar vara det lättaste om du inte har någon van. Köper man på t ex Bauhaus brukar det gå att låna släp kostnadsfritt.

akan
2005-06-07, 14:59
tror det går att dom skickar skivan med bil eller nåt, och NEJ.. inte för stort projekt för mig!

a_sh
2005-06-16, 14:09
det går, iaf på vissa ställen.
inte säkert att det blir billigare än att hyra släp o hämta själv iof.

akan
2005-06-25, 19:01
har fixat en kompis som ska hjälpa mig när han kommer tillbaka från en resa.. han har bil

Xavier123
2005-07-04, 15:30
Hur går det med byggandet av soffan? Är nyfiken på om soffan börjar ta form.

akan
2005-07-06, 00:12
Har inte hunnit räkna ut hur mkt spån jag behöver än... har harft mkt annat att göra, men ska göra det så fort jag kan

Bad Fish
2005-07-06, 00:17
händer inte mycket här alltså...

Hesslow
2005-07-06, 00:38
Hehehe. Av egen erfarenhet kan jag bara säga: sätt igång för fan :D Planerar man för länge blir det ju aldrig någon soffa. Den kommer ändå inte bli perfekt så bygg en bra nu. Och en ännu bättre sen!

akan
2005-07-06, 02:21
hehe tack för tipset... det är bara det att jag räknar i datorn vilka skivor jag behöver, då bygghandeln sagt att de kan såga upp på plats, och det skulle ju vara bra då inte jag har cirkelsåg utan bara sticksåg..

akan
2005-07-06, 14:34
Vilken tjocklek på spånskivorna till armstöden, plattan i mitten (med stöd) och ryggstöd (också den med stöd) borde jag ha? räknar just nu med 16mm, men vet inte hur starkt det är...

Hesslow
2005-07-06, 14:39
Armstöden kan du ha ganska tunna. Närmast soffan (alltså det som skulle hålla upp sittdelen satte jag 22 mm. På resten av armstödet 12. Men då byggde jag lite stomme i armstödet också.

akan
2005-07-06, 19:54
1. Finns 12? trodde bara 16 19 22 fanns
2. hur byggde du stomme?

Hesslow
2005-07-06, 22:14
1. Tror jag bestämt, ja.
2. Alltså som en stomme. Brädor. Sedan "klädde" med spån.

akan
2005-07-07, 00:14
Kommer det på bilden att hålla (räkna bort ryggstödet.. tror det blir lättare att bara bygga den där först och sen bygga ryggstödet på det färdiga skelettet med vinkel och så.. det är 16mm skivor, och träbitarna är 45x45, fast det kanske inte räcker när man tänker på det, och har oxå funderat på 45x90 eller nåt.)

Hesslow-> Hur satte du ihop armstöden med sittdelen?

Hesslow
2005-07-07, 09:44
Jag skruvade fast en bräda (kanske 45x45mm) under stommen. Sedan skruvade jag rakt igenom den in i armstödet.

akan
2005-07-07, 23:57
Stommen, menar du sittplattan då? och vilken sorts skruvar? Hur många skruvar behövdes för att det skulle hålla?

Hesslow
2005-07-08, 00:10
Sittplattan ja. Vanliga lite grövre träskruv räckte bra.

akan
2005-07-10, 18:03
hur många? Inga muttrar/brickor?

Hesslow
2005-07-10, 19:44
Nej alltså träskruv. 5 i varje eller något. Limma en bräda på insidan så fäster det kanske bättre. Muttrar kan du ju inte ha eftersom du inte kommer åt att peta i armstödet.

Xavier123
2005-07-13, 16:36
Funkar det med att ha en 10 cm tjock kallskum i sittdynan? elelr kommer det att bli för hårt?

sysop
2005-07-13, 16:46
Är nog bättre med dubbla 10cm, men det kan ju funka för en hård soffa.

Hesslow
2005-07-13, 17:30
Jag har 10 cm. Men då har jag även elastisk del under. Så om kuddarna ska ligga på en hård skiva så gör du nog bra i att följa sysops råd!

akan
2005-07-14, 12:59
2x10cm.. vad är det för skumm man ska använda då?

Hesslow
2005-07-14, 14:45
Jag använde vanlig sängmadrass. Men kom igen! Börja snickra! Förstärka kan man göra sen! :)

krakel177
2005-07-17, 16:29
Jag vet att flera möbelfabrikanter visar hur de bygger upp sina soffor. Exempelvis Norell. De sofforna är i och för sig avancerade...
http://www.scandinaviandesign.com/norell/se/index.htm

akan
2005-07-18, 12:23
krakel177: Var visar de det?
Hesslow: Var fick du fjädrar ifrån?

gurra69
2005-07-18, 22:44
krakel177: Var visar de det?
Hesslow: Var fick du fjädrar ifrån?

Fjädrar i soffor är ju normalt desamma som de i extrasängar. Slakta en gammal extrasäng (resesäng) på fjädrar eller kapa benen och använd hela ramen inkl fjädrar.

Jag håller på och bygger en massa annat men jag hoppas jag skall få tid under sommaren att ge mig på soffbygget.

akan
2005-07-19, 09:50
kände på fjädrarna.. ikeasängens är mkt svagare än soffans..

akan
2005-08-08, 23:23
Vet någon var man kan köpa sicksackfjädrar?

akan
2005-08-12, 23:06
ingen som vet. sådana fjädrar som finns i ikeas extrasängar

gurra69
2005-08-13, 21:33
Jag försökte hitta sådan på nätet men inte... De kallas säkert något speciellt.

Varför inte slakta en IKEA-säng? Ok, du tycker de är för veka.. men sätt dem tätare i så fall. Du skall ju ha en dyna ovanpå, jag provade att lägga en dyna på min extrasäng och det blev kanon. Nu gillar jag mjukare soffor i o f s.

Ett annat alternativ är väl att köpa en beg soffa, billigaste möjliga, och skinna den på fjädrar och sedan köra till tiippen. Du får ju en gammal soffa för några hundringar. Jag skulle gissa att fjärdrarna hos en tillverkare är rätt dyra. Bara portot lär ju kosta någon hundring eller två...

akan
2005-08-16, 11:29
Jag testade med en dyna på ikeasoffa, och det blev väldigt väldigt mjukt. Dessutom verkar det som om det är väldigt dålig kvalitet på fjädrarna(att de slits snabbt osv)

gurra69
2005-08-16, 14:20
Jag testade med en dyna på ikeasoffa, och det blev väldigt väldigt mjukt. Dessutom verkar det som om det är väldigt dålig kvalitet på fjädrarna(att de slits snabbt osv)

Ok, du vill inte ha det för mjukt!? Måste du verkligen ha fjädrar då? Varför inte bygga ett stumt underlag och dyna på det? En del soffor är byggda på det sättet men i min smak blir det lite väl hårt.

En annan idé är att köpa en resårbotten. Den har ju fjädrar och allt klart liksom... Gör du så behöver du bara skruva på armstöd och rygg. Den har ju en träram som är stabil. Billigaste på IKEA är en medelmjuk 80x200 för 395:-, (s. 46 i nya katalogen). Billigaste fasta 80x200 kostar 595:-.

antares
2005-08-16, 22:46
jag borde peppa alla börja med soffbygget och planera mindre ... skulle dock vara lite dubbelmoral då jag inte själv fått tummen ur än ( byggt lita andra saker ist "tvbänk", säng, köksbord.. dom grejerna kommer upp när jag orkar posta dom :) )

Resårmadrass tror jag inte är någon höjdare om du inte köper en riktigt fast( och dyr) madrass. fjädrarna i extrasängarna är antagligen för veka dom med.

Jag kommer att göra min med stumm botten samt ha en lite tunnare madrass (fastlimmad) + en tjockare madrass (sittkudde) ... jysk's madrasser tror jag det blir. Testat detta och blev i stort sätt perfekt mjuk/hårdhet.
Om ni nu vill göra det hela ordentligt... så kan ni köpa fjädrar så heter det
zig-zag springs.

denna sida kan man beställa det mästa dock lite dyr frakt. http://www.rochfordsupply.com/product_listing.asp_Q_CatID_E_422_A_SubCatID_E_513_A_Pr odID_E_3549

även...

http://www.brownandcook.co.uk/Products.asp?CategoryID=39&intPage=4

annars sök på google eller ebay.

lycka till :)

akan
2005-08-17, 10:14
Tack Antares. Nu vet jag. letade efter sick-sack-fjädrar hela tiden och hittade inget :D. Ska testa hur det blir med stum botten först.

Gurra69: Resårbotten är gjort att ligga på, och klarar därför inte soffa så bra. Dessutom ska min soffa vara custom-size

akan
2005-08-17, 10:18
Jag tror att jag måste fråga i skummaffären om hur man kan ha det.

gurra69
2005-08-18, 16:49
Gurra69: Resårbotten är gjort att ligga på, och klarar därför inte soffa så bra. Dessutom ska min soffa vara custom-size

Har du provat att lägga ut dynor på en resårsäng? Inte helt tokigt men kanske för mjukt för din smak!? Jag har suttit i soffor som saknar fjädring... de är hårda... Sätter man sig snabbt får man rejält ont i häcken... :) Det skall till rejäla dynor för komfort. Skulle gissa på närmare 20cm.

Jag ser fram emot att se resulatet! Skall försöka komma igång snart jag med men sedan jag startade tråden har jag byggt arbetshörna med ljusinsläpp i glasbetong, byggt om en garderob, byggt om ett skåp, satt fönster i wc-dörren mm så det har varit lite annat som stulit min uppmärksamhet... :)

carljohan
2005-08-19, 11:53
Är själv också i soffbyggartagen, passar på att ställa en fråga..

Jag har en snart pensionerad ikea-soffa som skulle funka som en bra stomme, problemet är att den är för lång. Går det att bara såga av den med en fogsvans tro?

gurra69
2005-08-19, 17:00
Är själv också i soffbyggartagen, passar på att ställa en fråga..

Jag har en snart pensionerad ikea-soffa som skulle funka som en bra stomme, problemet är att den är för lång. Går det att bara såga av den med en fogsvans tro?

Absolut! Fram med fogsvansen! Bara kika på hur det ser ut mot armstödet och fixa till en ny sådan infästning vid det nya snittet. Troligen sågar du bort en bit, tar den yttersta delen på det avsågade och skruvar dit den på den stora delen.

Cornelius3k
2005-08-19, 20:56
Vilket 3d program rekomenderas för att göra enkla möbelmodeller? Om jag inte minns fel så har hesslow nämnt något prog. som han använde nån gång. Hittar det bara inte.. Ska vara väldigt lätt att använda.

akan
2005-08-20, 14:00
sketshup tror jag

Bad Fish
2005-08-20, 14:10
http://www.sketchup.com/

Cornelius3k
2005-08-21, 20:51
Tackar.

vman
2006-01-28, 00:33
Tja!

Hittade den här tråden nyss och blev lite nyfiken! Har länge tänkt mig att jag skulle bygga en soffa eller två, men tänkte bli klar med lägenheten först... Hur går det för er? Någon som släppt musen och börjat såga och skruva?

/V

akan
2006-01-29, 21:03
gick över till att slakta en fåtölj istället, men har inte haft tillgång till arbetsrummet på ett tag

gurra69
2006-02-01, 22:27
Jag hittade igår till slut en bra hörnsoffa till rätt pris.
Den kommer att få användas ett tag men senare tänker jag
bygga om den med snyggare armstöd och framförallt klä om den.

Detta kändes lättare och framförallt mest ekonomiskt! Jag har en
hel del annat som kräver sin tid. Önskar jag hade tid att bygga
från grunden, det hade varit kul!

Byggarebob
2006-02-18, 12:54
Hur djup ska en soffa vara om man endast ska kolla tv alltså man ska ju typ halvligga i den??