handdator

Visa fullständig version : Olika färgtyper.. oljefärger, akryl, akvarell..

nkl
2005-04-14, 18:43
Har noll koll på färger.. På detta forum diskuteras kanske mest digitala alster, men jag tänkte ändå höra här.

Vad är det för skillnad på de olika färgerna och vad blir skillnaden på resultatet? De olika färgtyperna kanske lämpar sig vid olika typer av målningar.. Jag har ingen koll alls och skulle gärna vilja ha lite hjälp och tips.. Jag har sökt runt en hel del på internet nu men jag hittar inget vettigt. Om det är någon som har tips på bra sidor så är det välkommet!

nkl
2005-04-14, 18:52
Har fått lite info nu.. men om det är någon som vet något så tas det tacksamt emot!
Olja verkar mer pro (jobbigt om man gör fel.. vänta flera dagar) och akryl enklare.. akvarell är jag nog inte intresserad av alls..

gofilione
2005-04-20, 12:53
jupp!
Akryl torkar skit fort medans olja kan ta flera veckor. Så är det drygare att tvätta penslar och händer osv.. Mycket mer omständig med andra ord men oljan har sin charm, det är ju bla mindre stressigt.

Blitzer
2005-04-20, 22:41
Vissa påstår att det blir mer "lyster" i oljefärg, men jag tror det är en gammal idé som hänger kvar sedan akrylfärgerna var nya och höll lite sämre kvalitet.
Skillnaden är framförallt att olja torkar mycket långsammare, akryl torkar på nån timme beroende på hur tjockt man målar medan olja kan ta flera dagar. Vill man att akrylfärgen skall torka långsammare (tex om man vill kunna blanda färger på duken istället för på paletten) så kan man blanda i torkningsfördröjande medel.

En viktig skillnad är också att akryl kan tunnas ut med vatten, och penslarna kan tvättas i vatten, medan man behöver terpentin/linolja för att späda oljefärg och lösningsmedel för att tvätta penslar.

I mitt tycke har olja bara en fördel framför akryl, och det är att färgen har en tjockare och krämigare konsistens som passar bättre om man vill jobba in färgen i duken eller blanda färg på duken. Men det är egentligen bara en fördel om det passar ens sätt att måla...

sagie
2005-04-21, 00:14
Winsor and Newton har en typ av "vattenlöslig" akrylfärg som heter Artisan. (fråga mig inte om logiken! :)) Den går bra att andvända i kombination med vanliga akrylfärger, om man dessutom slänger på ett lager acryl-gloss över målningen så finns det inte en chans i helvete att man ser nån skillnad på traditionell olja och denna. rekomenderas varmt.

denna är gjord med "vatten-olja" + akryl
http://sagie.com/canva10.jpg

Björn
2005-04-21, 00:30
Det finns vattenlösliga oljefärger med... torkar snabbare de med.. tar inte månadsvis som normal oljefärg... Vattnet är insprängt i färgen, så att vattnet torkar först, sedan börjar oljan torka. Torkar lite fortare än vanlig olja... halva tiden kanske.. det är heller ingen skillnad på kvalite.

Sen har vi ju latexfärger... lite annorlunda att måla med.. som en blandning av akvareller och olja.. många skulle nog gilla det. Finns 2 olika varianter, på tup eller på burk. De är jätteolika att måla med...
Att måla med latexfärger är intressant iom att de inte löser upp sig med mer vatten.. tros att man just la på dem med vatten.. det gör det lätt att måla lagerpålager.

Akvareller ja .. det gäller att man har ok grejer, bra skrin osv som håller tätt o inte torkar färgerna. vitt och svart är banlyst.

Akrylen är med bra.. det är mer eller mindre samma sak som olja, skillnaden är bla i torktiden.

det finns massor att säga, bla i bindemedel, torktid, penslar, osv.. men jag är inte så bra så det överlåter jag åt nån annan.

det blir stor skillnad på resultatet... jag gillar färgen på latexfärgerna.. även olja är nice.. men pga torktiden är det enklare med akryl... det är bra med den vattenlösliga oljan istället för Akrylen kanske.. men det är nog jätte mkt dyrare förger.

Prismässigt är det nog enklast att få till det riktigt bra med professionella akvarellfärger.

rhedman
2005-04-21, 01:53
Har inte målat på många år men jag tycker olja är mkt trevligare än akryl. Akryl torkar för snabbt och ger en inte tid att expimentera. Blir det fel kan man itne rätta till det utan måste måla över istället. Med olja kan man typ alltid rädda felet eftersom färgen inte är torr och behöver inte måla över. Man kan även ändra saker efter ett par veckor utan att direkt måla över med olja eftersom färgen inte torkat helt ännu, beroende på färglagrets tjocklek förstås. Fast olja är äckligt dyrt...

ashuck
2005-04-21, 04:58
jag gillade ljuset o känslan när jag gick över till olja, kändes mycket härligare att måla med. skulle jag göra en tavla idag så skulle akryl inte ha en chans. akryl torkar för snabbt, tycker övergångar o dyl är svårt därför, och jag tycker det inte känns alls lika smetigt och gutt att måla med.. min åsikt.

angelica
2005-04-21, 10:26
Jag började med olja, men blev ganska otålig av väntetiden på att det skulle torka, plus att man får räkna med att det luktar lite, kanske inget man direkt tänker på så mycket iofs, men bra att veta.

Jag övergick till akryl för att det var smidigare och billigare, plus att jag gärna målar med lite färg i en torr pensel, för att det inte ska bli heltäckande, utan bara lite suddigt. Svårt att förklara exakt.

http://smb03.lbs.se/smb03angelica/bilder/sithlordstor.jpg
Men som du ser på denna, skenet efter ljussvärdet ligger ganska mycket ovanpå det andra, alltså inte blandat med det svarta, tror inte detta skulle gå lika bra att göra i olja.
Så målar jag ganska mycket med fingrarna också, smetar och rättar till och geggar, och gör man det med olja så tar det år och dar att tvätta bort >_<

Jag är helt för akryl, olja känns bara dyrt och krångligt. Men det har väl lite och göra med ens stil också.

nkl
2005-09-17, 12:25
Jag har prövat både olja och akryl nu! Tyckte det var kul med båda, kanske lite roligare att kladda med oljan. Men som sagt, torkar långsamt, och så lyckades jag sätta en pensel i gardinen.. *dooh :)

Har även kommit på att jag är totalt värdelös! :)

Alice
2005-09-17, 13:34
Akvarell:
http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=3135&highlight=akvarell

Olle
2005-09-18, 19:27
Jag slår ett slag för oljan. Jag målade med olja på nån sorts kartong och då torkade den på ett dygn, hade iofs inte tjockt med färg men snålade inte. Tycker det är mycket härligare att kunna blanda färger direkt på målningen, och skulle det bli helt åt skogen fel kan man bara torka av det med en tygbit eller nåt.