handdator

Visa fullständig version : Mina hemmasnickrade fåtöljer!

Hesslow
2005-04-10, 23:40
Hej igen!

Nu är jag på gång med mina fåtöljer! (Några minns nog att jag snackat om dem för ett tag sen). De är i stort sett färdiga! Imorrn ska jag klä dem och skruva på benen. Formen på själva stommen har jag tagit från en gammal fåtölj jag hade i sommarstugan. Men den ska få lite shysstare bakåtlut i o m ett helt annat bensystem.

Så här gjorde jag
Jag tog en ganska bred bräda och sågade till ryggstödets sidor. När man gör dem i ett stycke blir de mycket stabilare. Sågade även till sidorna på sitsen. Sedan satte jag tre brädor mellan de två sidorna (en fram, en bak och en uppe vid huvudet. Brädorna var dock ganska tunna så jag förstärkte genom att göra ytterligare ett lager på sidorna.

De blev lite skeva måste jag medge. Sitsen pekade snett framåt och inte rakt. Detta justerades med de fyra triangelklossarna.

Sedan skruvade jag fast masonitskivor - en till sitsen och en till ryggen. De var gamla överblivna skivor - därav målarfärgen. Men det spelar mindre roll eftersom allt ska kläs med tyg.

Jag köpte en madrass på tygäffären och skar till i rätt format. Sedan häftade jag fast den i stommen - uppe, nere och i skarven mellan rygg och sits.

Efter några provsittningar och gungningar märkte jag att stolen var inte stabil. I leden mellan rygg och sits rörde den sig på tok för mycket. Den skulle inte hålla länge om jag inte gjorde något åt det. Lösningen blev metallplattor som jag klippte till i bitar som passade övergången. Dessa spikade jag sen fast med ovanligt många spik. Nu var den stabil. Nästan...

Efter lite mer provsittande var jag rädd att masonitskivorna i sitsen och ryggen skulle spricka. Tänk om någon liten unge klättrade för vilt! Ingen risk jag vill ta. Jag skruvade fast stödbrädor - en under och en i ryggstödet. Den förstnämnda fyller även en funktion när benkonstruktionen ska fästas.

Sist satte jag på en masonitskiva även på ryggen för att tyget ska sitta snyggare.

Mer om benen lite senare. Även tyget tas upp senare. Jag börjar med att lägga ut dessa bilderna. Det är själva stommen utan tyg.

Cornelius3000
2005-04-11, 01:15
Coolt! Tack for att du lagger upp och berattar, har vantat pa det har sen jag sag soffan om jag ska vara arlig.

Hesslow
2005-04-12, 11:22
Att klä dem:
Först köpte jag tyg. 7-8 meter räckte till båda. Jag la fåtöljen på rygg på tyget och klippte ut med lite sömsmån. Sedan gjorde jag likadant med sidorna av ryggen samt sidorna av sitsen. Efter det ställde jag stolen upp och la tyget över ryggstödet och ner över sitsen och klippte till en lagom stor bit. Efter det nålade jag ihop och tyget blev som på bilden där jag står iklädd det. Sedan trädde jag på tyget. Först över ryggen och häftade fast där bak. Sedan längst fram på hela stolen och sist vid sidorna av sitsen.

Bensystemet:
Stolens stomme var inte så svår att göra. Eftersom den skulle kläs helt i tyg så spelade det inte så stor roll om det blev lite märken här och var. Benen däremot skulle synas och därför var det mycket mer finlir att fixa dem. Jag köpte två raka fina furubrädor: 3300x90x25mm (ca). Dessa klöv jag på mitten med en cirkelsåg så att jag fick fyra brädor med halva bredden istället (45mm). Efter det mätte jag hur hög sitthöjden skulle bli och räknade mycket. Sedan sågade jag till i lagom längder. I armstöden gjorde jag som bilderna visar. Det blir mycket starkare och ganska så snyggt.

Sammansättning:
När allt var tillsågat och slipat, borrade jag alla hål. Jag hade köpt gängad rundstav samt möbelskruv (sådana som sitter på alla ikeamöbler). Det hade såklart gått att limma allt men jag föredrar att kunna dra åt skruvar efterhand. Stolar blir lite rangliga efter ett tag och då är det fint att ha möjligheten.

Finlir
Sedan finputsade jag alla delar, betsade med ekbets (ångrar att jag inte köpte ekbrädor från början, men det får bli nästa gång), och lackade tre gånger. Valde en starkt parkettlack, jag hoppas att den håller sig snygg.

Sedan skruvade jag fast stommen i stolen med fyra skruvar. Två underifrån och två längst bak på armstöden.

Kostnad/fåtölj:
Tyg: 90 kr
Brädor (armstöd): 150 kr
Madrass: 100 kr
Skruv: 50 kr
(Brädor till stommen hade jag hemma, även spånskivor. Uppskattningsvis: 150 kr)
---------------------------
540 kr + massa jobb :D

FÄRDIG!!
Jag är skitnöjd med resultatet. Man är alltid lite nervös innan man får på tyget snyggt, men det blev kanon. Fåtöljen är ganska hård (madrassen är bara 4 cm) men formen är såpass tillbakalutad att den blir skön ändå.

Persson
2005-04-12, 12:07
Ser schysst ut, jag tycker du skall komplitera med en huvudkudde som hänger i en rem.

Hesslow
2005-04-12, 12:08
Redan tänkt på! En rund korv tror jag att det blir.

decar
2005-04-12, 21:28
Ser bra ut :)
Du kan få hjälpa mig och göra lite möbler när jag flyttar hemifrån till hösten ;)

G.Lindqvist
2005-04-13, 14:29
Vackert som vanligt Hesslow. När kommer vi få se din egen studio för möbler?

Hm, madrassen är bara 4 cm? Hua, det kommer slitas fort... akta tunga människor! ;)

Hesslow
2005-04-13, 18:30
Kul att de gillas!

Ja, tjockisar får nog hålla sig undan. Den är inte så bred mellan armstöden så riktigt breda personer kommer inte ens ner ;)

Nu har jag ju soffa, och fåtöljer. Nästa projekt är att modifiera mitt tv-bord. Luckor ska på. Sen blir det ett soffbord när jag kommit på hur jag vill ha det. Eller en sängkonstruktion. Blir nog båda :)

akan
2005-04-20, 13:55
snyggt

kadafwer
2005-04-21, 09:09
först skall du ha beröm för den otroligt stilrena och snygga fåtöljen, du får mig alltid på sånt bygghumör!!

en fråga som kanske inte hör hemma här, men jag fuskar lite. när skall din hemsidan bli klar=)

Hesslow
2005-04-21, 10:25
Tack tack!

Hemsidan - tja, du vet, det är ofta städerskan som har stökigast hemma :) Nejdå, den ska bli klar snart! Nu har jag kamera så att jag kan fota saker jag gjort. Ska ta tag i den snart... ;)