Visa fullständig version : Undersökning - Dammsugarkoncept
InStereo
2005-04-04, 12:55
Hej!
Vi är två studenter som läser design på det tekniska programmet vid westerlundska gymnasiet. Just nu läser vi produkutveckling och håller på att ta fram ett nytt dammsugarkoncept.
Är du en av alla dem som tycker att dagen då det är dags för städning är jobbig?
Gillar du inte dammsugaren som låter förfärligt och är besvärlig?
Då skulle vi vilja presentera dammsugaren som inte syns!
Dammsugaren som fungerar som en centraldammsugare, fast den är inbyggd i dörrsocklarna och även i listerna.
På köpet är det även en tystgående ventilation inbyggd som kan aktiveras när du inte städar.
Om du skulle bygga ett nytt hus, skulle du då vilja ha en sådan inbyggd?
Tack för hjälpen!
The_Jonas
2005-04-04, 13:05
Jag vill inte ha något som jag är väldigt säker på att det inte fungerar :).
får vara ett sjuhelvetes sug i den om den ska få in det skräp som hamnar i mitten av lite större rum som t.ex vardagsrum.. och då låter den.. det blir alltså ett konstant susande i rummet...
Röstade ja, förutsatt att den fungerar som den ska.
I kombination med någon söt liten robotdammsugare så skulle väl detta fungera alldels utmärkt, då kunde den fokusera på de större öppna ytorna - medans golvlist-dammsugaren tar allt som är svårt för roboten att komma åt. :)
InStereo
2005-04-04, 13:29
med tanke på de öppna ytorna så låter svaret från sysop som en bra idé. vi har varit inne på det spåret tidigare, men som sagt, idén är under utveckling. fortsätt komma med feedback :)
Hmm skulle det funka så verkar det bra. Lite mycket oljud kanske?
Och när det slår om till ventilation, är det inte risk att allt damm åker ut igen?
jag e nog inne lite på melins linje, om att det får vara bra sug i den om den verkligen skall funka, och då får man passa katter å andra små husdjur som man vill ha kvar..
Annars en god idé, tror också på roboten, som kanske fyller på sina batterier
i sin lilla depå i väntan på att få sluka allt damm i sin närhet.
they will kill us all..tekniklego will rule the world!
låter som en god ide förutsatt att ni kan få det tyst och så att _bara_ skräpet åker med..har jag tex klädesplagg på golvet (ja det har man faktiskt) så är det ju inge bra om dom åker med osv..leksaksbilar osv..
JA, men vad skulle det inte kosta!!!???
ewermyr: Äsch, nu skall vi inte vara tråkiga... vem skulle inte uppskatta ett hem som rengör sig självt medans man är borta? ;)
förmodligen mer än dammsugaren som sverker olofsson pratade om på plus! för 30 000
Angelkiller
2005-04-05, 20:58
inge vidare om man har tex långa gardiner, fast det är klart då blir det lite rörelse i rummet, kallt på golvet om det blir mycket blås som sysop pratade om, men iofs om man kunde slå igång det om man stack ut så visst om man kom hem och kunde stänga av den så man slapp ljud och blåst...
men givetvis vill vi ha en sån :)
golvlister är ju inte så trendigt dessa år
Nej, hur vet jag att det bara är damm som sugs upp, och inte andra saker..
InStereo
2005-04-10, 17:44
Nej, hur vet jag att det bara är damm som sugs upp, och inte andra saker..
hålen som suger in dammet är ju inte såpass stora att till exempel ett par byxor följer med. och ett galler skulle kunna förhindra att oönskade förmål sugs upp. :)
men efter disskusion med våran lärare så har vi kommit fram till att när man rör sig i rummet så rörs väldigt mycket damm upp i luften, och vi har börjat fundera på att dammsugaren ska sättas igång när man till exempel går till jobbet och hemmet är tomt, då skulle det nog inte behövas särskilt mycket sug för att suga upp det fallande dammet.. eller?
tack för alla svar och funderingar!
keep 'em commin' :cool:
Annars kan ni ju ändra lite på designen - små, små hål i golvet som suger upp dammet när det faller till golvet. :)
:P eller kan ni anställa billig arbetskraft som rensar golvet till er, tex praktikanter.
Så blir det billigare och effektivare.
Jag tror inte att det är möjligt att få så bra sug utan ljud. Tror inte riktigt på idén i övrigt heller. Damm ligger inte bara på golvet som sagt.
Om man ändå ska göra små hål i golvet som suger dammet när det faller kan man lika gärna blås luft och göra hela vardagsrummet till ett airhockeybord. Det hade varit soft :)
alla som dammsugit vet att en dammsugare suger rätt ordentligt hårt. (sugit sönder papper nån gång? )
vi vet vidare att trots detta är upptagningsytan som faktiskt blir damm-fri runt munstycket väldigt liten. man måste i princip sätta munstycket rätt över dammet för att få upp det.
därför jag är väldigt skeptisk till att små små hål i golvlisterna skulle förmå suga damm mer än någon dm ut från väggarna.
det känns vidare som en rätt oekonomisk lösning ur energi/konstruktions synpunkt. förstå hur mycket varmluft som skulle försvinna om man sög ut all luft varje gång man gick ut. skulle man föra tillbaka luften igen krävs microfilter o dom är både svindyra samt blir fulla rätt fort.
det skulle bli en ruskig massa smårör att dra o det skulle inte bli billigt att göra det. (jag vet, jag jobbar med att bl.a. sätta just golvlister i hus)
kul ide, men tyvärr ganska orealistisk.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.