handdator

Visa fullständig version : Fotoprojekt

Philip
2005-03-31, 17:24
Hej hej...

Nu är det så att jag går en fotokurs på min skola och den avslutande uppgiften vi fått är att göra ett intressant fotoprojekt där vi ska ta en serie på ca 5 bilder. Allt är helt valfritt men problemt är att jag har en total idé torka. Hoppas nu att någon ska kunna ge mig lite roliga tips och idér...

Isak
2005-03-31, 19:06
pubishår i samhället en fotostudie..massa macro och vinklar du inte trodde fanns..kan bli grymt..

Philip
2005-03-31, 19:18
Tack för tipsen... det där med pubishår kan nog vara lite magstarkt för mina lärare men keep em coming!

Isak
2005-03-31, 20:22
iofs :) Men alltså..du ska ju inte se att det är det så säger dom "grymma bilder vad är det för något? "min farmors genitala pälsbeklädnad" då lär de tappa hakan :)

finns ju otroligt mycket du kan fota..busschauffören på 5ans spårvagn varje morgon i 2 månader eller nåt..gäller ju att ha fantasi..surfa runt på fotosidan och andra fotorelaterade sidor och se vad pöbeln har hittat på..

Mousie
2005-03-31, 21:04
Inte så nyskapande men fotografera olika stilar av Graffiti eller något sånt..

Philip
2005-04-01, 00:24
fota någon i 2 månader blir lite väll längre... har bara ca 2-3 veckor på mig och det ska bara vara 5 bilder också...

qmark
2005-04-01, 00:47
kontrasterande karraktärer. motpoler

Pompe
2005-04-01, 10:44
funderar du på att klippa dig kan du alltid fotografera klippningen i steg. kan bli kul.... men vad vet jag?
försök fotografera en blomma som knoppar upp eller soluppgång eller solnedgång.
gör en strömavbrottsserie där den första bilden är ljus, de tre följande bilderna är helt svarta och den sista bilden är ljus.

arthur
2005-04-01, 11:17
5 olika miner? mainstream.ishteshit men varför inte..

Pompe
2005-04-01, 12:09
fotografera utvecklingen av ett skratt, hur man knyter en sko, step-by-step-städning....

Philip
2005-04-01, 13:31
hmm.. ni måste tänka betygs mässigt också.. =)
vad tror ni lärare gillar mest?

iriis
2005-04-01, 13:34
skit i vad läraren gillar.
det är du som ska fota det du gillar. fotar du något du inte känner för kommer det ändå bli pannkaka och du kommer få kasst betyg.
en lärare ska inte sätta betyg efter vad han/hon gillar utan hur bra projektet är utfört.

ZeroEight
2005-04-01, 13:40
skit i betyget....fota nån som häver i sig skit mkt sprit ass fort så han spyr sönder sig! garanterat ingen annan i klassen som kör den tråden!

Pompe
2005-04-01, 18:42
undra varför...

peternr1
2005-04-05, 23:37
Hej hej...

Nu är det så att jag går en fotokurs på min skola och den avslutande uppgiften vi fått är att göra ett intressant fotoprojekt där vi ska ta en serie på ca 5 bilder. Allt är helt valfritt men problemt är att jag har en total idé torka. Hoppas nu att någon ska kunna ge mig lite roliga tips och idér...
Du kan köra det gamla tricket med tulpaner, rosor som sluter sig, öppnar sig alltefter ljuset.
eller- brott, poliser, tinget, fängelse, friheten.

Ihks
2005-04-05, 23:49
En sak som kan vara lite kul är att slänga upp saker i luften mot en vägg, och sedan fota när föremålet är i luften, gärna med blixt då ser det trevligt ut om man väljer kontrastrika, fina saker. 4 olika bilder som du sätter i ihop till en grej lixom. kan bli riktigt fint.

Philip
2005-04-10, 03:11
okej... tack för alla tips... har tänkte på att kanske fota olika miljöer och då på ett sådant sätt att man sätter kameran på ett stativ och fotar runt i 360 grader... Sen sätter man ihop bilerna till en enda stor

Pompe
2005-04-10, 04:41
räcker fem bilder till en panorama då?

-martin-
2005-04-10, 11:27
ett panorama tycker jag inte är så underhållande att titta på.
jag gillade qmarks förslag. 5 st helt olika människor.. i svartvitt då såklart... =)

Kaj A
2005-04-11, 10:14
det viktiga är inte vad du fotar utan hur väl du gör hantverket och hur du presenterar bilderna.
Säg att du fotar 5 cola/pepsi-burkar som ligger ute och skräpar. Du ljussätter enligt konstens alla regler, eller med så mycket utrustning du har tillgång till. Sen framkallar du rätt och snyggt så att det är bra kontrast i hög- och låg-dagrar. Då har du gjort hantverket och det bör, tror jag, ge ett medelbetyg (sånt som hette 3 när jag fick betyg).
Sen motiverar du bilderna med valfri floskel, så som
- "den amerikanska kulturimperialismen"
- densammas död
- tingens förgänlighet
- konsumtionssamhällets baksida
- varumärkets påverkan efter reklam och köp
- mer färg i en grå vardag
eller nått annat. Gör du det rätt och med tanke bakom har du ditt betyg...