handdator

Visa fullständig version : Slutartid fråga

Philip
2005-03-18, 20:01
Hej hej... Jag håller på lär mig göra lite roliga bilder där man har låg slutartid. Därför undrar jag nu vad man behöver tänka på när man fottar på det viset. Säg t ex att jag ska fotta en tunnelbanevagn, vagnen vill jag självfallet ha blurig men resten av bilden ska ju vara skarp. Hur ska man t ex ställa in bländaröppning och är det absolut nödvändigt med stativ?

pelle
2005-03-18, 20:22
du tänker antagligen på ganska LÅNGA slutartider (men man kan ju lura sig lite eftersom man skriver det i bråk, t.ex. 1/8 > 1/250). ja, du bör använda stativ till det exempel du angav!...iaf om du ska ha längre tid än kanske 1/30, och det ska du antagligen om du vill få verklig effekt. använd tidsvalprogramet på din kamera (om du ett sånt) och ställ in önskad tid, och då kommer kameran automatiskt att minska bländaren (öka bländartalet) för att du ska få en bra exponering.

Philip
2005-03-18, 21:09
Nej, något tidvalsprogram har jag inte. Men vad tror du är rimlig tid för t ex ett tåg som åker förbi med långslutartid dvs.

Hade även tänkt ta en bild med lång slutartid där två personer står bredvid varandra, en står helt stilla medan den andra rör på armar ben och huvud. Någon rekomendation på slutartid där?

-martin-
2005-03-18, 21:47
man bör ha stativ under 1/60 om man inte är jävligt stadig på hand =)

på ett tåg kan du nog ha runt 1/16 - 1/30... det beror på hur blurrigt du vill ha tåget? om du vill att det ska synas att det är ett tåg som åker fort bör du nog inte använda längre än 1/30.

djorgo
2005-03-18, 22:02
En fråga som anknyter till detta, litegrann iaf. Om man ska fota nere i tunnlar osv där det är ganska mörkt tycker jag att det är lättare att välja ett högt ISO-tal. Men jag har hört att det ger grynigare bilder, stämmer det?

Jag frågar eftersom på många av mina bilder visar sig grynigheten först när jag gör om dom till svartvitt i photoshop.

Isak
2005-03-18, 23:36
ja ju högre ISO desto grynigare (ljuskänsligare)

Vad gäller stativ så går det ju lika bra o ställa kameran på en bänk eller något annat fast föremål (om du inte har stativ att tillgå) Sen är ju slutartiden lite beroende på vilken effekt du vill ha ju blurrigare desto längre slutartid..uppemot en sekund - en och en halv skulle jag tippa..beror lite på mörket där du fotar också..

vad gäller bländare så ska du ha ett högt tal (liten bländare) då du exponerar under längre tid så ska du inte ha tex bländare 2-3 så den tar in jättemycket ljus för då blir bilden...jätteljus

det bästas du kan göra är att gå ner på tunnelbanestationen/tågstationen och prova massa olika kombinationer av bländare och slutare..

Noname
2005-03-19, 16:14
imo så fixar du handhållet i 50mmläge ca 1/20 om du sitter ner...
Stativ är alltså defenitivt att rekommendera.