Visa fullständig version : The Revelling Blind
jnystrom
2005-03-12, 02:19
Idag, eller snarare igår ( ;) ), så fotade jag ett musiband vid namn The Revelling Blind (http://www.therevellingblind.tk/). Fotona blev kanske inte jätte bra, men dom får duga. Vad tycker ni?
Dom ser inte så engagerade ut tycker jag..men annars var det bra..lite tråkiga skuggor kanske men du kanske inte hade tillgång till någon riktigt studioutrustning? men annars var det fint
jnystrom
2005-03-12, 11:32
Hehe så här var det. Vi har duglig studioutrustning i skolan för att kunna få bra bilder. Problemet är att jag inte jobbat på det här sättet förut och jag hade inte alls mycket tid att fixa. Så det är nog där problemet ligger.
Jag tycker verkligen de borde haft skor på sig. Rätt taskig skärpa också tycker jag, annars alltid kul med svartvita porträtt mot vit bakgrund :)
jnystrom
2005-03-12, 11:51
Hehe var tvungen å ta av dem skorna. Dom kom precis utifrån ett blött snöigt väder och skolan vill nog inte gärna få sin bakgrund förstörd. Juförsig har dom hur mkt vit bagrund som helst, men iaf :P
hmmm... tycker faktiskt inte kompositionen funkar alls...
På bild 1 delas deltagarna upp i 2 läger dvs 4/1 och i den andra 3/2...
Inte eftertrakningsvärt...
Om du kan göra om det så testa att skapa naturliga banor... Det finns bra guider på nätet du kan kolla...
jnystrom
2005-03-12, 16:29
Noname: Har du någon bra sida där jag kan läsa? Vet inte riktigt vad jag ska söka på? Tyvärr kan jag inte göra om det =/ Men kan vara bra tills nästa gång!
Sökte lite grann men hittade inte tyvärr...
Kan försöka förklara...
Man ska som sagt alltid försöka bilda banor... detta då man inte bara har ett blickfång utan helt plötsligt flera stycken. Man kan centrera blickfång även här genom att tex höja en person över resten och centrera denna... Det blir ett 1ahands fång.
Man gillar i porträtt att använda sig av trianglar också... dvs att man skapar en triangel och personerna (huvud oftast = blickfång) är på triangelns linjer samt i hörnen. Hörnen är extra tunga och drar till sig mer uppmärksamhet...
Du kanske kan låna en bok på bibblan? Där står det nog bra mycket mer avancerade grejer än jag tagit upp...
Kolla på bifogad bild för en klassisk bana.
Hoppas det hjälper.
OBS: Detta skall ej förvirras med det gyllene snittet som är en helt annan grej. För bästa resultat kombineras dessa två med gott resultat...
Over and out for professor michael "låter som en besserwisser" nilsson.
jnystrom
2005-03-15, 10:33
=)
man tackar så mycket, ska spara det i ett text dokument. bibblan är juförsig en bra plats, syndbara att jag aldrig tänker på det. bibblan finns liksom inte i mitt tankesätt :P
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.