handdator

Visa fullständig version : Nybörjare med en EOS 300D

Maynard
2004-09-19, 11:00
Hej!

Jag har i dagarna precis fått min Canon EOS 300D och jag är helt nybörjare när det gäller att fota med systemkamera och inställningar och så vidare. Har bara tidigare haft en 1.3 mp Olympus Camedia som defenitivt hade sina begränsningar. Men nu när sommarens hemsidejobb började göra sig påmind i kassan valde jag att unna mig en EOS 300D, eftersom VILJAN att lära sig fota mer "på riktigt" finns...

Jaja, nog snackat. Igår var första dagen som förkylningen gav med sig så pass mycket att jag orkade gå ut på stan en sväng. Vandrade bara planlöst runt och okynnes-fotade (måste ju lära mig på nått sätt) så motiven kanske inte är de mest spekatkulära. Men det vore lite kul med kommentarer ändå, det är ju så man lär sig...

Nybörjarbilder från Sundsvall (http://zerodigital.fika.org/jens/kamera/040918_stan/stan.htm)

Rock oN!

(Hade svårt med valet av kategori för tråden då det både är svartvitt och färg ;))

EDIT: Jag hade ju särskrivit! Hemska värld! Skäms lite...

Simon
2004-09-19, 18:15
Lars har minsann en tröja med ett av världens bästa rockband. Me like! :-)

I övrigt så gillar jag nog livbojs-bilden bäst tror jag. Dock måste jag erkänna att samtliga bilder kändes ganska intetsägande. Men som sagt, syftet var väl inte heller direkt att ta tunga, kompletta och rakt igenom genomtänkta bilder?

Maynard
2004-09-19, 19:35
Nej precis. Tycker också de är ganska intetsägande, men just nu försöker jag bara lära mig komma överrens med kameran. Åsikter och synpunkter skadar dock aldrig, hur intetsägande bilderna än må vara ;)

Och ja, A Perfect Circle är ett av de absolut bästa banden... Efter Tool såklart ;)

Maynard
2004-09-22, 22:19
Onödigt att starta en ny tråd bara för att jag lekt fram nån ny bild. Testade lite på måfå med slutartid och tog den här "varma" bilden.

http://www.zerodigital.se/jens/kamera/other/car_light_lq.jpg

Nybörjaren, dvs jag, kommer fortsätta leka framöver... Foto "på riktigt" var ju skitskoj ju =)

tapetklister
2004-09-22, 22:23
har du använt stativ på den senaste?

Maynard
2004-09-22, 22:33
Ja det har jag. La ner tankegången: "Äh, jag är fan jääävligt stadig på hand så jag behöver inget stativ" när slutartiderna började bli några sekunder långa =)

Sara
2004-09-22, 23:01
Åh, runt Dalgatan! Vet du förresten om det är studentlägenheter på de ställen där det är sådär jättemycket fönster i ett hörn?

Maynard
2004-09-22, 23:12
Sara: Jepp det är studentlägenheter även de. "Förrådet" heter området.

Och visst är det runt Dalgatan. Precis utanför studentkollektivet "Snekan" där jag och 9 andra galningar bor ;)

Viktor
2004-09-23, 13:06
Skaffade min 300d i November och var då helt grön på systemkameror. Jag är fortfarande nybörjare, men jag tror jag börjar lära mig den nu. :)

Bilderna ser bra ut. Skärpan verkar ligga där den ska även om motiven kanske inte är de mest intressanta än så länge, men det var ju redan konstaterat.

Nattbilden blev ju bra även om den är lite för natriumgul för mig. Det är faktiskt ett litet problem jag haft hittills, att kompensera för det gula gatuljuset på natten. Bilderna har en tendens att bli grymt varma och inte överdrivet realistiska. Kommer du på en lösning till det får du gjärna skriva ner den ;)
Jag försöker exprimentera bort det mha vitbalansen...

Maynard
2004-09-24, 15:37
Fyller återigen på den här tråden med lite bilder från en promenad idag. Väljer att länka till ett galleri utanför tråden så den inte blir för tungjobbad för vissa.

Nya bilder från nybörjaren... Kritik tack. (http://zerodigital.fika.org/jens/kamera/040924_ute/ute.htm)

Rock oN!

pudradfjolla
2004-09-24, 15:53
Det är schysst att se när folk blir bättre. För det tycker jag du redan blivit.
Gillar sista bilden för den ser lite creepy ut...

Maynard
2004-09-24, 16:02
pudradfjolla: Tack! Sånt värmer och inspirerar vill jag lova