Visa fullständig version : Bygga longboard!
Staffan Norling
2004-09-17, 20:36
Jag tänkte bygga mig en longboard så att jag har något att leka med i vår...och jag hade tänkt mig att dra igång tidigt med designprocesen så att jag kan göra den grymt snygg.
Därför har jag behov av att veta allt om hur man snickrar sin egen bräda...
Jag har tillgäng till bandsåg, slipmaskiner, stora arbetsytor och allt annat som man har då farsan har en egen snickeri-verkstad i garaget...så därför känns det inte som om det finns någon anledning att kompromissa med material och byggtekniker.
Jag byggde min egen slalomskateboard när jag var liten genom att laminera ihop ett antal lager flygplansplywood och pressa ihop dessa i en form med en massa skruvtvingar...Jag antar att detta även är en lämplig teknik för att bygga longboards. Bör man även laminera in alternativa material (tex kolfiber) imellan trälargen? Hur tjock bör brädor av olika laminat vara för att få rätt styvhet? Vilken form bör brädan ha?(hur hurvig, etc. de som är välvda uppåt på mitten är ju otroligt snygga..) Jag antar att man behöver ganska stora hjul för att ta sig fram på stockholms grova trotoarer, skall man skära ut hål för dessa i brädan? Vad lackar man med för lack?
Jag byggde mig en longboard för ett par år sen, sedan skrev jag en rätt utförlig artikel på freeride.nu om hur jag gick tillväga... ska se om jag hittar den artikeln...
edit: jag kan stolt presentera min gamla longboard artikel (den är klistrad på freeride) för alla gfare... håll till godo:
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=4830
En ny vän till mig byggde sin longboard av en gammal bordsskiva!
sorry den förra var till ursprungsartikeln, denna är till den klistrade:
http://www.freeride.nu/content/index.php?id=140
Jag var tillockmed så seriös att jag gjorde bilder o grejjer.
Staffan Norling
2004-09-17, 22:24
Sjyssta artiklar....Ingen som har en longboard till hands som kan tala om hur tjock brädan är, om den har glasfiberlager (och hur många), hur mycket camber, och vilken hjulbas?
Jag antar att man måste balansera dessa faktorer för att brädan skall funka bra...en flexibel bräda behöver väl mer camber? Tunnare brädor lär ju bli mer flexibla...påverkar glasfiber brädans flexibilitet eller bara dess hållbarhet? En längre bräda lär ju flexa mer än en kort...om man har en konkav bräda lär väl denna bli styvare?
pudradfjolla
2004-09-18, 12:30
äh, köp en riktigt skejt istället.
man kan ju inte göra annat än att åka på en longboard.
inte ens ta sig upp för en trottoarkant.
men om du endå täner göra en så är det bara att köpa två plywoodskivor och forma lite, limma med lite trälim, spraya nått schysst motiv på undersidan, lappa på grip och skruva på truckar så är det klart.
min polare gjorde sin på en dag.
går som smort.
(truckar och hjul fick han från en gammal 80-tals skejt som han köpte för 20:- på loppis).
han la ut 100 spänn på den (truckar, hjul griptejp.)
Staffan Norling
2004-09-18, 13:07
Med dom skateboard-skills som jag har nu skulle jag inte kunna ta mig upp på en trottoarkant...:D
pudradfjolla
2004-09-18, 13:08
aha, i så fall får du lära dig:P
talpedagog
2004-09-18, 13:22
jag håller med pudrafjolla, i det långa loppet är en skateboard överlägsen, jag talar av erfarenhet.
skaffade förra sommaren en longboard för mycket pengar, och den har inte blivit särskilt mycket använd. även fast jag tänkte använda den till transport, så blir det ändå skaten man tar om man ska någonstans, och känner för att rulla dit. sure, man får sparka mer, men det är roligare också.
men visserligen, som experiment kan det vara en kul grej att bygga en. så jag ändrar mig - kör på.
Det beror la på vad man är ute efter. Ska man åka fort i backar så är inte vanlig skate överlägsen. Och man får inte samma surfkänsla på en vanlig skate. Dessutom, om man kör longboard så ser man inte ut som ännu en av de där jobbiga skate-kidsen. (i folks ögon). Plus att det är enklare om man inte kört en massa skate innan...
pudradfjolla
2004-09-18, 14:50
"Dessutom, om man kör longboard så ser man inte ut som ännu en av de där jobbiga skate-kidsen. (i folks ögon)."
Nej men då ser man istället ut som en person som åker bräda för att man tror att man är ball. men resten har du rätt i.
det är jävligt kul att åka longboard ner för branta backar.... ojojoj
talpedagog
2004-09-18, 15:48
ja, så är det. kul att åka snabbt med longboard. jag och en kompis brukade använda min gamla moppe som någon slags tow-in för att få upp jävligt höga farter. those were the days.
pudradfjolla
2004-09-18, 16:25
instämmer med talpedagog.
Hur går det? har du byggt nån longboard än? =)
jag funderar också på att göra det, men jag pallar inte köpa nya truckar och hjul.. i så fall gör jag brädan i vanlig tjocktjock plywood.
man_sour
2007-05-15, 22:08
Ingen som vet någon sida där man kan köpa billiga tillbehör som truckar och de ?
kolla junkyard.se tex..
kan rekomendera randall truckar.
John Johansson
2007-05-16, 13:44
kolla junkyard.se tex..
kan rekomendera randall truckar.
Gjorde inte du en guide som visar hur man bygger en longboard?
Edit: hitta! www.ilsh.se/instruktionsbok.pdf
Edit#2: DAMN! Detta va en sjukt gammal tråd!
mindphaser
2010-03-20, 21:02
Något nytt att rapportera här, funderar också på att bygga en långboard nämligen.
Det snackas en hel del longboardbygge här: longboard.nu (http://www.longboard.nu/longboard_phpBB3/viewforum.php?f=20&sid=5e4e92d781719ecc99070f3cdf4426ed)
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.