Visa fullständig version : Någon som vill ge input på innovativ säng?
Magnus Nordmark
2005-02-16, 22:08
Hej allihop!
Jag håller på och ritar en loftsäng som dagtid kommer sitta uppe vid taket, med ståhöjd under. Under nattetid kommer sängen att sänkas ner och underkant kommer att vara ca 85cm ovanför golvet.
Jag behöver lite input och idéer kring formgivningen av den ram som kommer att omge själva madrassen. Jag kommer använda en vanlig rammadrass, 120x200, som monteras på två konsoler av stål (ca 60x30mm). Jag vill ha en sarg runt madrassen och även en panel eller liknande under madrassen som ger det hela ett snyggt intryck. På grund av höjden måste jag ha en nedfällbar stege som gärna får smälta in väl i designen. Under sängen finns soffa och soffbord, så några spotlights skulle kunna vara lämpligt som belysning över bordet..
Jag är öppen för alla förslag om material och skisser! Det vore jätteroligt om nån kan hjälpa mig med detta! Jag lovar att återkomma löpande..
//Magnus
Låter intressant! Återkommer med lite skisser!
det där låter som en väldigt jobbig konstruktion..att behöva veva ner sängen varenda gång man skall sova..och sen om du ska ha soffa under kan du väl ändåså inte få ner den tillräckligt mycke endå? aja det passar säkert :) låter krånligt bara
Magnus Nordmark
2005-02-17, 12:53
det där låter som en väldigt jobbig konstruktion..att behöva veva ner sängen varenda gång man skall sova..och sen om du ska ha soffa under kan du väl ändåså inte få ner den tillräckligt mycke endå? aja det passar säkert :) låter krånligt bara
Nej veva ner den ska jag inte göra... Själva rörelsen sköts av lite olika elkomponenter.. ;-) Ett enda knapptryck är vad som krävs...
Den stora vinsten är ju att man får full frihet att möblera rummet som ett vanligt vardagsrum...
Hesslow: Jag väntar nyfiket!
jaha ja men det var ju en annan sak :)
fattar fortfarande inte vitsen om du ska ha en soffa under dock :) då kan du ju inte hissa ner den i vanlig sänghöjd..
Magnus Nordmark
2005-02-17, 15:33
jaha ja men det var ju en annan sak :)
fattar fortfarande inte vitsen om du ska ha en soffa under dock :) då kan du ju inte hissa ner den i vanlig sänghöjd..
Jo, för om man har loftsängen i "vanlig" loftsngshöjd så blir det varken nog med plats ovanför sängen eller ståhöjd under! Så det blir liksom skit av alltihop... Därför vill jag kombinera detta, att ha 1,6m till taket när den är nere, och full ståhöjd under när den är upphissad... Förstått? ;)
jahaaaaa ja då är jag med :) me bad
Undersidan på en säng som denna kommer du kunna använda till mycket, taklampa med spottar eller liknande...
kan bli hur grymt som helst...
Vad är det för "elkomponenter" du har att tillgå?
Magnus Nordmark
2005-03-14, 01:41
Ja det är väl tänkt att bli nån form av belysning under... En idé är att sätta som en ram av små minilampor, typ dessa... http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=63669&path=
Jag vet inte än om jag vill ha någon kraftigare belysnign ner, eftersom man kommer sitta i sofforna där under sängen... Vad tror du?
De elkomponenter jag tänker använda är en 220V elvinch med lite moddat styrsystem med ändlägesbrytare å så vidare....
Jagvill gärna ha förslag å idéer på lösningar!
Hm, Det bästa vore förståss om man kunde ha både och (vilket är bra om man inte kan bestämma sig).
En liten strömbrytare på sidan där man väljer vad och hur starkt saker skall lysa, kan bli snyggt.
En jäkligt cool sak (kanske lite orealistisk) vore att ha som en behållare med vatten i som sakta vickade fram och tillbaks och gjorde vågor över en.
Ingen aning.
Jag antar att du hissar upp vajrarna när du ska sova.
/JEAE!
Magnus Nordmark
2005-03-16, 23:51
Vi får se vad det blir för sorts belysning, men som det ser ut nu så blir det bara dekorationsljus... Det är ju inte omöjligt att komplettera med mer senare i så fall..
Wiren kommer att vara vid mitten på ena långsidan och utanför själva madrassen.. Så den är inte i vägen när man ska sova i sängen.. Det hade blivit för omständigt att använda sängen om ma nskulle behöva hissa upp den hela tiden..
Jag återkommer med lite skisser som jag gärna tar emot kritik och åsikter på...
//Magnus
mitt förslag vore att sätta sängen i mitten av rummet, o hissa ner den ända till golvet, eller till lagom sänghöjd.
då kan man ha taklampan under, o nedfällbara ben som ger stabilitet.
bara man har stort rum nog att ha en öppen yta stor nog i mitten för sängen.
då slipper man allt krångel med stegar o bäddning o sånt som normalt en loftsäng medför.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.