handdator

Visa fullständig version : Smala Elefanten-klockan

Mindfire
2004-09-16, 17:34
Tänkte att jag skulle lägga upp denna igen då ju gamla forumet havererade inte allt för långt efter att jag skapade tråden på det gamla. Kan det ha varit min elefant som orsakade kraschen, hehe.

Här är nu Smala Elefanten-klockan igen.
Målad så som den klassiska symbolen "En svensk tiger".
Den är runt 28x25 cm i storlek.

Materialet är masonit som jag plockade från ett hyllplan till en tokgammal IKEA-hurts. Det är faktiskt två lager masonit. Från början hade jag tänkt att använda hela hyllplanets tjocklek, men efter att jag började såga i det så upptäckte jag att det inte var helt homogent. Det var två masonitskivor som hade limmats ihop med ett gäng trälister med "luftkanaler" emellan lite här och var. Faan! svor jag då jag upptäckte det. Men då fick jag idén att frilägga masoniten och limma ihop till en tjockare skiva av masonit.

Att jag inte hade nån figursåg eller sticksåg som kunde förenklat arbetet radikalt vad gällde att få ut figuren ur masonitbiten är en helt annan svettigare historia, hehe.

Själv målningen gjorde jag med sprayfärg efter att ha märkt upp med maskeringstejp först. Det var faktiskt ren slump att ögat hamnade mitt i en rand och att 6/12 hamnade nästan mitt emellan två ränder (nån millimeter vid sidan om) så att man lättare kan läsa av och ställa in klockan. Det var alltså inget jag tänkte på när jag markerade med tejpen. Hålen för klockverket och ögat var alltså gjorda innan målningen givetvis. Gäller att ha lite tur ibland.

pitir
2004-09-16, 19:29
snyggt snyggt, trode stenhårt på att du använt kakel innan jag läst igenom vad du skrev.
Skulle annars vart as snyggt om man hade en grym figursåg och gjorde det i kakel!

Mindfire
2004-09-16, 19:47
Jo det skulle vara rätt snyggt.
Har funderat på att köpa mig en sådan där figursåg nån dag, så då kanske man
ska prova på massa olika material. Metall, trä, plast osv osv.

Sedan börjar man sälja allt och blir stor i hela världen... ;-D

oskars
2004-09-17, 13:45
kool klocka! Fint målat också!

Jag har en sticksåg! :D

Mindfire
2004-09-17, 21:19
Oskars... Ja det har jag tänkt att fixa mig om jag inte fixar en riktig figursåg. Behöver nog inte vara något fancy märke eller så på sticksågen, eftersom det inte behöver bli toksnyggt (ska bara få ut grundkonturen snabbt).
Annars vore en figursåg trevligt och säkert mycket enklare att jobba med, eftersom man där styr runt det man ska såga ut och sågen är stilla. Med en sticksåg bör man ju helst fästa det man ska såga ut och ha lite mer svängrum.
Problemet är bara att dessa figur/kontursågar kostar så attans mycket mer. En simpel sticksåg kan man ju få för under en hundralapp har jag sett.

oskars
2004-09-19, 23:28
Vad är figursåg för nån såg? Är dom stora?