handdator

Visa fullständig version : Bygga i Ikeas lack...

niqlas
2005-02-16, 08:44
Ska precis flytta till en nybyggd etta på 37m2 med en öppen planlösning. Valet av möbler behövs inte då dessa redan finns i mina ägor, det mesta från Ikea som klippan, visadalen, men främst ikeas lack-serie, som lack hyllor, lack soffbord, borgholm tvbänk osv. Iom ettan krävs lite smartare möblemang jämfört med min nuvarande tvåa på 74m2, en loftsäng med datahörna under kommer bland annat att inrättas. Möjligheterna är stora i den nya lägenheten då jag får skruva, borra, osv i princip hur mycket jag vill (trots att det är en hyresrätt).

Hade tänkt mig sov/data platsen ska fortsätta följa ikeas lack-stil. Kanske en loftsäng utan ben i "lackstil", med ikeas jordnötsformade borsskiva under för dataplatsen? Dataplatsen är relativt viktigt att jag blir nöjd med, eftersom mina studiera har medfört att en del tid spenderas där, en stationär dator med tftskärm och en laptop bör rymmas.

Ett matbord kommer antagligen att byggas, lite högre i "bar-stilen", med någon av Ikeas barstolar, kanske med en utfällbarskiva så det rymms fler än två ifall ett sådant tillfälle kommer? Gärna med en tjock, kanske oregelbunden form, tips?

Behöver inspiration, tips och råd, ekonomin är relativt begränsad (men inte obefintlig). Shoot! vill ha tips och råd från alla tänkbara vinklar.

Tyvärr har jag inga foton att pulblicera, utan endast planlösningen.

Adam
2005-02-16, 10:41
Jag vill varna lite för loftsäng. Jag skulle hellre ha en sovalkov och en mindre datorhörna. Jag tröttnade i alla fall på att ha loftsäng, klättra upp och ner JÄMT, trångt, inte nog med plats för nattaktiviteter. Ptfja, det var bara jobbigt, men ack så platseffektivt.

Isak
2005-02-16, 12:32
då tror jag mer på att bygga upp datahörnan över sängen :) som en mezzainvåning typ eftersom du fick skruva hur mycket du ville hehe :)

<N>
2005-02-16, 17:58
Jag tycker loftsäng funkade utmärkt då jag bodde i en etta. Dock var det 3.30 till tak så man fick både ståhöjd under den och plats för nattliga aktiviteter utan problem! ;)

Magnus Nordmark
2005-02-16, 19:21
Eller så gör du som jag, bygger en loftsäng som hissas upp i taket på morgonen, och sedan tas ner i lämplig höjd på kvällen.. ;-) Jag har en enkel konstruktion som jag kan tänka mig att dela med mig av... om intresse finns..

När det gäller barstolar vill jag varmt tipsa om barstolen Tom som säljs av MIO. Den har lädersits, är höj- och sänkbar med gasfjäder oc hkostar 750kr. Den finns tyvärr inte med på hemsidan, men finns i butiker och i katalogen. (Jag är säljare på MIO om du har några frågor). En kompis har dessa hemma och är kanonnöjd..

granis
2005-02-16, 19:50
Magnus: Då är vi konkurrenter mouhaha! =) Är säljare på EM Nämligen...!

Magnus Nordmark
2005-02-16, 20:47
Magnus: Då är vi konkurrenter mouhaha! =) Är säljare på EM Nämligen...!

Ja jag har inget att oroa mig för eftersom vi har snyggast möbler.. ;-)

Är det i Jkp du jobbar på EM?

zigaboo
2005-02-16, 22:13
jag/vi hade en loftsäng och det gick alldeles utmärkt...
trots att man knappt kunde sitta upp gick det bra med nattliga aktiviteter.
(gud va alla e pryda... KNULLA!)
:)

Ett tips som jag kan ge är att ha hyllor att ha grejer på så du slipper gå upp å ner
hela tiden om du ska hämta något, typ glidmedel, självlysande kondom.. hi hi, kände
mig tvungen att skriva så, förlåt.
En annan grej som var riktigt bra var att vi hade TVn väldigt bra placerad så att man
faktiskt kunde ligga på sidan och titta på tvn innan man somnade.
En till grej är att bygga sängen själv, alt. försöka att inte köpa en säng som är gjord
av metall, då det knakar nåt fruktansvärt. INte bra.

ska faktiskt gå å lägga mig nu...

Lycka till!

/zig

granis
2005-02-16, 23:00
Ja jag har inget att oroa mig för eftersom vi har snyggast möbler.. ;-)

Är det i Jkp du jobbar på EM?

Jaja, tycker du ja haha. Närå, ni har sjusta grejer. Tycker väldigt bra om coffey-soffan faktiskt =) Vi har Mio här uppe också men dom tycker jag inte har lyckats så bra. Motsvarar inte alls förväntningarna om jag skall vara ärlig.

Näe jobbar på EM i Vännäsby, ligger utanför Umeå.

niqlas
2005-02-16, 23:05
då tror jag mer på att bygga upp datahörnan över sängen :) som en mezzainvåning typ eftersom du fick skruva hur mycket du ville hehe :)

Intressant, frågan är exakt hur skulle en sådan lösning se ut, vet vad en mezzainvåning innebär och gillar konceptet. Frågan är snarare om det är möjligt att bygga en datahörna ovanför sängen med tanke på att takhöjden är 250cm. Blir det inte exakt som ifallet med en loftsäng att utrymmet blir nästan för begränsat för sovande aktiviteter, nu bara att sängen har hamnat under datahörnan istället för över? en tanke.

Magnus Nordmark
2005-02-16, 23:19
Jaja, tycker du ja haha. Närå, ni har sjusta grejer. Tycker väldigt bra om coffey-soffan faktiskt =) Vi har Mio här uppe också men dom tycker jag inte har lyckats så bra. Motsvarar inte alls förväntningarna om jag skall vara ärlig.

Näe jobbar på EM i Vännäsby, ligger utanför Umeå.

Ja det kan nog skilja en del mellan butikerna. Vi i Jkp har valt en lite modernare väg och slängt ut alla furumöbler bland annat. Vi har riktigt duktiga inredare, bland annat två som brukar jobba med katalogen och interna mässor... Coffee är riktigt bra, och vi har ju flera liknande soffor...

Vi har ju lite olika kundgrupper eftersom MIO har en mer "modern" prägel, mot t.ex EM och Svenska Hem.

matte2k
2005-02-17, 17:50
Eller så gör du som jag, bygger en loftsäng som hissas upp i taket på morgonen, och sedan tas ner i lämplig höjd på kvällen.. ;-) Jag har en enkel konstruktion som jag kan tänka mig att dela med mig av... om intresse finns..

Intresse finns absolut!... Show us...

saraparara
2005-02-17, 18:10
min gamal loftis (typ lack?!) finns under 'Behöver inredningstips', men har man bara två väggar att fästa i kan det blir lite värre, nåt 'stödben' (eller takfästa) bör det nog vara då..

här finns det lite schyssta loftisar www.compact-living.com lite dyrt dock..

Magnus Nordmark
2005-02-17, 18:11
Intresse finns absolut!... Show us...

Jag har inte så mycket att visa än eftersom jag har det mesta på några skisser och i huvudet bara... Men sen ska du allt få se... Är du sugen på att bygga på riktigt? Du kan ju skicka ett PM isf..

//Magnus

mangemannen
2006-02-01, 20:11
min gamal loftis (typ lack?!) finns under 'Behöver inredningstips', men har man bara två väggar att fästa i kan det blir lite värre, nåt 'stödben' (eller takfästa) bör det nog vara då..

här finns det lite schyssta loftisar www.compact-living.com lite dyrt dock..

Men gud så bra de är då..

Jag har en special special från dem.. Pynta dock 35 000:- men det är värt vartenda öre. Har du råd. Köp. Det är ett oehört duktigt och seriöst företag..

Mika
2006-02-01, 22:33
hmmm... i vilken stad bor du??? Jag har en bekant som ska sälja ett "barbord" och sex barstolar till ett bra pris... allt är i ek... men det finns i skånelandet....närmre bestämt Ängelholm. Intresserad?