handdator

Visa fullständig version : Hur behandla stål?

Hesslow
2005-02-08, 23:47
Jag är lite sugen på att börja använda metall mer i mina möbler och dyl. Svetsa är inget problem, men sen då? Jag vill ha den naturliga stålfärgen men den måste ju hålla och inte rosta. Ska man slipa allt med sånt där borst man sätter i borrmaskinen? Och sen lacka? Eller hur gör man? Någon som brukar syssla med sånt här?

Alexander
2005-02-09, 01:02
hmm, när jag smider använder jag bara en stålborste och borstar stålet rent, sedan "härdar" jag det i olivolja. slipa funkar ju såklart, men då blir det väldigt ljust. finns olika sätt att mörka ner det, t.ex linolja gör att det blir helt svart. men det är ju inom smide.

Hesslow
2005-02-09, 10:24
Olja alltså! Nja, jag vill inte ha det svart. Mer som rostfritt stål, alltså bestick och sånt!

rhedman
2005-02-09, 17:36
Karlacka ovanpå när du fått stålet rent är nog en bra idé. Då slipper du fläckar som orsakats av kemiska rekationer typ spilld läsk eller nåt.

azh
2005-02-10, 11:36
Olivolja ska man inte använda enligt vad jag läst eftersom det härsknar.

zzaga
2005-02-20, 15:36
Det finns speciell blåneringsolja (det heter så, blånering när man gör metall svart) att köpa i järnhandlar odyligt:)

Lycka till:)
/Z

Johan Drake
2005-02-22, 19:57
Om du vill ha en snygg lyster kan du använda en grovslipskiva från t.ex www.jula.se och sedan slipduk med olika grovlekar.
Slipa i längdriktningen på järnbiten. Spraya sedan några lager klarklack. Så har jag gjort och det har hållt i flera år. Testa även att slipa mönster med mindre skivor.
Ha det kul.

Kaj A
2005-02-23, 15:51
Blånering används för att göra mettal svart eller blå/svart, alltså den färg som tillexempel (hagel)vapen har på pipan. Tidigare användes också något som kallas brunering till vapen, vilket ger en rostbrun ton, utan att metallen blir skrovlig som av rost.
Både blånering och brunering är sätt att oxidera metallen för att förhindra att den rostar.