handdator

Visa fullständig version : Måste barnboken vara i glada färger?

Alexandra-Rosanna
2011-05-24, 14:27
Hej!

Jag har sökt lite i forumet på temat barnboksillustrationer, men inte riktigt hittat något svar på min fråga, så jag tog mod till mig och registrerade mig som användare. Tog saken i egna händer så att säga.

Det är så att jag suttit ett tag och filat på en barnbok, till vilken jag ritat ca 30 tumnagelskisser för att få ihop någon form av sammanhängande story att utgå ifrån och jobba vidare på. I stora drag kan man väl säga att temat är döden, det kommer handla om en fågel och ett barn, och det är lite sorgligt men sen blir det ett mer eller mindre lyckligt slut.

Här dyker alltså mitt problem upp: jag vill inte ha det i tjohejsanglada färger då det känns som att det hamnar i konflikt med själva historien. MEN - tycker barn att det är obehagligt ifall det är lite dunkelt? När jag spånat på stil så har jag tänkt jordfärger som dovt rosa, vinrött, mossgrönt, gråa toner. Typ svart tusch, collage, blyerts, skira teckningar som bryts av med större färgfält, lite grafiskt och kantigt om man så vill. Detta kanske snarare är en stil som tilltalar vuxna?

Så, hoppas ni orkat läsa. Vore fantastiskt ifall någon har en tanke kring detta!

foag
2011-05-24, 14:30
Som småbarnsförälder har jag faktiskt letat efter en barnbok som inte serverar allt i sockersöta förpackningar. Ska bli kul att se var detta slutar :)

Jag kommer direkt att tänka på färgschemat från ett iPad/iPhone-spel som heter Spirits, låter ganska snarlikt det du själv beskriver.. Mörkt, men absolut inte skrämmande. Ska se om jag hittar några printar!

EDIT: Google-bilder (http://www.google.com/search?hl=sv&client=safari&rls=en&q=spirits+ios&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1440&bih=734)!

EDIT 2: stavfel :)

Alexandra-Rosanna
2011-05-24, 15:05
Åhå, spännande med en länk! Ja där var nyanserna mörkare men ändå inte obehagliga. Tackar.

Ja precis, jag kan känna att man kanske nedvärderar och underskattar barnets tankevärld och föreställningar kring ett lite svårare ämne som just döden, genom att, som du säger, slå in det i skrikiga, klara färger som faktiskt signalerar ett helt annat budskap. Jag är inte extremt bevandrad i barnbokslitteraturen, men jag hade känslan av att allting lätt görs lite gulligt, förmodligen för att man är rädd att barnet kommer bli för ledset. Minns att jag själv under en period var fullkomligt besatt av en bok som hette Så var det när Olas farfar dog (något proggigt sjuttiotalsalster kan jag tänka mig), och den var mest saklig och troligtvis därför väldigt bra.

Jag får se om jag vågar lägga upp en mer färdig bildskiss sen när de börjar ta form, är som sagt mest på idéstadiet än så länge!

Istorsk
2011-05-24, 17:47
Det här är riktigt spännande faktiskt. Ser väldigt gärna hur slutresultatet blir, eller idéskisserna. Jag kommer ihåg en svensk bok om "nollan och dom andra".
Kommer även ihåg att vissa av karaktärerna i den boken såg väldigt brutala ut.
De lämnade rätt fina intryck vill jag minnas.

Tror du kommer få creds om du lyckas behandla temat död på ett sakligt och allvarligt sätt. Det är svårt att linda in det i just fina färger. Lycka till!

twosuns
2011-05-24, 17:50
http://www.google.se/search?hl=sv&q=where%20wild%20things%20are%20book&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi

Alice
2011-05-24, 19:02
Om du kör en ganska saturerad tilllbakahållen palett, försök att få in en eller två scener där du utnyttjar det igenom att bryta med vackra färger och glimmer. Ungar älskar bling, och det är svårt att göra utan att det blir sockersött. :)

fusion_a_loud
2011-05-24, 19:48
Jag läste en massa svartvita saker när jag var liten så varför skulle det vara speciellt otäckt?
För mig handlade det mer om detaljrikedom än om starka färger.
Ta fantastiska serier som Felix av Jan Lööf eller Hans Arnolds (Till vildingarnas land) mäktiga illustrationer till exempel.
Lycka till!

http://2.bp.blogspot.com/_MAHx8vnFTss/TMh9-XLW9ZI/AAAAAAAABuI/GiYZ6LAKvBY/s400/hans.gif

http://crookedcat.blogg.se/images/2010/14_115035795.jpg

Alexandra-Rosanna
2011-05-24, 20:49
Tack för alla finfina tips och lyckönskningar! Måste erkänna att Till vildingarnas land gick mig helt förbi när jag var liten och så har det inte blivit av att jag läst den på "äldre" dagar, så jag får genast ta och låna den på biblioteket.

Bra kommentar angående detaljer också, när jag tänker efter var det ju sådana teckningar man framförallt fängslades av när man var liten (och fortfarande ofta gör, åtminstone för min del).

Såå.. nu när jag fått så mycket inspiration så har jag väl inga bortförklaringar till att inte sätta igång, hehe

Jontelito
2011-05-24, 21:00
Håller med fusion. Jag har också läst mycket böcker som liten där det är ganska lite färg, men med detaljrika bilder där man kan upptäcka massa spännande saker. Minns att jag älskade bilder där det var massa småkryp och figurer runt omkring huvudmotivet som egentligen inte hörde till historien utan bara var med ändå.

Det gör jag nog fortfarande också :)

samelax
2011-05-24, 21:11
siiter i lite samma sits. har jobbat fram en färdig bok och är i processen att knyta ihop den säcken..eller ja, den har tagit 5år än sålänge så det kanske tar ett år till. hursomhelst, jag gjorde väldigt detaljrika bilder för det var det jag mindes att jag gillade mest när jag var liten. mycket mer än grafiska marimekko-ish-iga böcker. jag fattade aldrig det alls.. haha. nåväl, när jag hade gjort mina pilliga blyerts-illustrationer fick jag rätt mycket kommentarer om att dom borde färgläggas. något jag var väldigt emot i början men som jag nu har ändrat mej om. men ja, det är supersvårt att det inte blir för sockrat. min huvudkaraktär är en liten tjej som gillar o baka liksom. good luck med den. men, jag har kört på inte för starka färger utan mer hållt färgerna som nånting som lyfter och binder samman illustrationen och till viss del förstärker karaktärsdrag. sen tycker jag det kan vara spännande om man bråkar lite med såna koncept som att dovt o mörkt = farligt, ljust o rosa = flickigt o glatt osv. fast å andra sidan. behövs det vara ljublått ska man inte heller vara för rädd för att använda det.. ja. helt ostrukturerat inlägg men jag satt bara precis o jobbade med mina grejer när jag såg detta..

Alexandra-Rosanna
2011-05-25, 11:19
Bättre sent än aldrig, samuel! Får man fråga vad du färglägger med? I datorn eller för hand? Skulle själv tycka att det vore lite läskigt att börja färglägga en illustration in real life som man jobbat på länge. Har själv inga avancerade datorprogram, men där kan man ju i alla fall testa olika färgsättningar på ett ungefär och se vad som blir snyggt.

samelax
2011-05-25, 11:44
ja, nej jag hade aldrig heller vågat ge mej på originalen med akvarell eller nåt sånt. Jag kör allt i photoshop, oftast med en grov palett-skiss först och sen justerar man färgskalan allteftersom.

mindbender
2011-05-25, 11:47
"Barnbok som handlar om döden" får mig direkt att tänka på två titlar som kanske antingen kan inspirera till hur det kan se ut eller hur det inte ska se ut (eftersom den stilen redan är använd)

Adjö herr muffin (http://www.barnboksprat.se/tag/adjo-herr-muffin/) (belönades med lilla augustpriset)

Dödenboken (http://www.xn--enbokcirkelfralla-b0b.se/2011/02/dodenboken-av-pernilla-stalfelt-en-bok-for-barn-om-doden/)

Lycka till med boken, posta gärna dina WiPs eller färdiga bilder om du vill ha feedback eller bara stilla nyfikenheten hos övriga GF:are :)