handdator

Visa fullständig version : Ta fram ett datorchassi i plexi.

finkeln
2005-02-03, 23:04
Hej...

Jag har tänkt att ta fram ett datorchassi i plexi, någon som har lite tips om hur jag kan gå tillväga?

Tanken är att göra en prototyp och om allt verkar bra så skulle jag vilja göra fler för försäljning.

Tack på förhand Jonas

Hesslow
2005-02-03, 23:30
Kolla http://galleri.sweclockers.com/ Där finns mängder av moddade datorer. Säkert något faller dig i smaken!

finkeln
2005-02-03, 23:54
har kikat där, men jag är mer ute efter att låta tillverka en låda i plexi... jag vill ha rundade hörn och inga skarvar...blir därför lite svårt att göra på egen hand.

Isak
2005-02-04, 10:12
köp en värmepistol och tunt plexi så tror jag inte det ska vara någe problem..tar nog tid o få det snyggt dock :)

finkeln
2005-02-04, 23:17
det låter som en bra idé för att ta fram en prototyp...

men om man vill ha fram flera för försäljning så funkar det inte att göra själv, iaf. inte på det viset

walfridson
2005-02-04, 23:43
http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=912&session=
Dock inga rundade kanter :(

The_Jonas
2005-02-05, 00:39
Hm inga skarvar betyder helgjutet och det tror jag inte du hittar.

Bad Fish
2005-02-05, 02:22
han vill inte hitta ngt. heller han vill veta var man får saker pressat i plexiglas.

Isak
2005-02-05, 10:43
då går du till din lokala glasmästare så kan han nog fixa det..annars får du helt enkelt leta upp nån industri som sysslar med plexiglas..

matte2k
2005-02-05, 11:02
hörde nånstans att det ökar strålning att inte ha metallchassi...
är det bara snack?

Isak
2005-02-05, 11:54
fotonstrålningen lär ju öka om inte annat!

rhedman
2005-02-05, 17:26
Har aldrig förstått mig på plexichassin. Datorn är ju apful inuti, varför skulle man vilja visa det? Och nej, tonvis med neon och "designade" komponenter gör det inte snyggare :D

Tror det blir svårt att göra ett chassi utan skarvar. Det dräller ju av chassin i plexi på marknaden men några utan skarvar har jag aldrig sett. Kan bero på att det inte blir kostnadseffektivt att tillverka dem kanske?

finkeln
2005-02-06, 15:15
jag har också precis läst att man egentligen inte får ha chassi i plexi, för det stoppar inte strålning tillräckligt...

så jag kanske måste tänka om.... alternativet är då att göra det i borstat stål, eller i aluminium, återigen skulle jag vilja ha det så skarvlöst som möjligt....

det jag är ute efter är att alla komponenterna sitter på en bottenplatta utan väggar, sen kommer själva locket, då i aluminium, borstat stål eller plexi, locket är både väggar och tak så att säga. Det är locket som jag vill ha så rent som möjligt, gärna utan skarvar över huvudtaget.

Tror ni att det är möjligt att få ett metall-lock utan skarvar? (om det är i metall,så är det ok med kantiga hörn)

om jag skulle göra det i plexi så är tanken att det ska målas på insidan, så att utsidan blir högblank fast färgad.

rhedman
2005-02-06, 18:12
Att låta göra ett chassi stål utan skarvar är nog inga problem. Gå till en plåtfirma så kan dom nog svetsa ihop ett. Det blir alltså skarvar men osynliga sådana om dom slipar bort fogarna. Ungefär som en motorcykeltank eller nåt liknande. Då kan du ju välja mellan vassa eller rundade kanter.