handdator

Visa fullständig version : Bygga utomhussoffa

Ekan82
2011-03-16, 01:37
Tja jag tänkte ge mig på att bygga en egen soffa i stil med lounge modellerna. Jag har aldrig försökt mig på bygga något sånt här tidigare och hoppas att det finns nån vänlig själ som kan ge mig lite tips.
Jag hade tänkt använda mig av impregnerade 95x45 träreglar och form plyfa för stommen. Och sätta spännband i sits och rygg. och till sist klä in alla synliga delar med målarväv och måla svart.
Finns det några andra material som klarar det svenska klimatet bättre?
Och till sist undrar jag om ni vet var man kan köpa soffkuddar jag hade tänkt mig i storleken 1000x1000x200 men det verkar va omöjligt att hitta via google och sy själv är något jag inte behärskar.

Alice
2011-03-16, 10:02
Har för mig att det har byggts såna soffor av en gf:are tidigare. Har du sökt på forumet? Kommer bara inte ihåg vem det var :/

Ekan82
2011-03-16, 18:46
jo jag tittade runt lite och hitta bara en lounge soffa där en kille inte visste vad han skulle göra och utan några svar.

thundercat
2011-03-22, 17:01
Har inget superkonkret att komma med, men vill inte att tråden ska dö...

Ska du inte ha några synliga trädelar finns det säkert bättre material, formplyfa är tungt!

Har läst på amerikanska howtosidor att man använt PVC-rör exempelvis.

Alice
2011-06-28, 00:04
Det kommer fortfarande folk till min sida från den här tråden så jag tänkte droppa det enda tipset jag har; http://www.brasommarmobler.se/ har ett sjukt stort sortiment på riktigt snajsiga konstrottingmöbler.