Visa fullständig version : Sargplexi/lexan vad ska jag hitta på?
Har ett stycke Sargplexi/lexan. typ 180x100x2
Vad kan man hitta på med detta för hemmet?
Nån sjuysst upplysning eller någe?
har hafft den ett jäkla tag. lite smått repig men det ganske man kan göra som en fördel. tips tas gärna! =)
/Feffe
mumsetjorven
2005-01-28, 10:39
Vad är det för något, nån typ av plastskiva? Genomskinlig eller med färg?!
Det är genomskinlig, sådan som har på en hockey arena.... De stora plast "bitarna" runtom ringen.
Jag har också en fet sån. Funderade på att bygga en jättefet taklampa på 1x2 meter. Tror de gjorde det på roomservice en gång för många år sedan.
mumsetjorven
2005-01-28, 11:55
ja, ok=)
I roomservice gjorde dom en lampa av en sådan. De sprayade skivan vit på baksidan sedan satte de upp den på väggen (fast så att det ändå var mellanrum mellan skivan å väggen) och satte fast en ljussling bakom. Jag vet inte om det är den du menade Hesslow...
Det blev iaf ganska läckert, man kan ju spraya den i nån annan färg om man vill eller skära ut någon speciell form.
Jag vet inte om det är den du menade Hesslow...
Nej, det var inte den. Ska söka lite och se om jag hittar.
Slipa den så den ser frostad ut, montera på vägg och belys den bakifrån på mitten. Det tror jag skulle bli snyggt :)
Plexi är skoj att leka med. Dock väldigt dyrt att köpa.
Här är en länk till det jag gjorde med min lilla plexistump från clas ohlson.
http://mortlin.najt.nu/projects/plexi/
The_Jonas
2005-02-01, 14:43
Oj en sån vill jag också göra :). Borde gå att etsa en stor fin tavla av sargplexit även om det inte är lika tjockt. Eller varför inte använda det som en bordskiva med LEDs i kanterna och etsa ut ett tufft mönster. Det borde bli snyggt.
Kan nog bli rätt så snyggt... Se till att skivan inte är för tunn så den sackar ihop i mitten och inte håller sin rakhet... och så borde du gravera den på undersidan så du fyller graveringen med chips eller nått :)
konsumentkontakt
2005-02-02, 20:47
Mortlin> Sätte du bara lysdioderna under plexiskivan?
jupp.... jag gjorde en list som jag borrade hål i och satte 5mm lysdioder i 7st blev det och sedan tog jag och satte plexiskivan på denna listen.... Så lyser lysdioderna rakt in i skivan och där ljuset bryts lyser det som där den är graverad samt alla kanter på plexit skivan lyser :)
Slipa den så den ser frostad ut, montera på vägg och belys den bakifrån på mitten. Det tror jag skulle bli snyggt :)
Hade faktisgt det i tankarna, slipa eller sanblästra.
kanske göra en "schablon" och sedan blästra schablonen o sedan blästra hela skivan igen, då syns schablonen lite mer tror jag....
=)
/feffe
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.