handdator

Visa fullständig version : Litet kök - tapeter osv

MatteKalle
2005-01-24, 23:17
Jag ska snart flytta in i en ny lägenhet. Jag tänker göra i ordning köket med nya tapeter, nytt kakel över diskbänken, måla köksluckorna osv.
Det grundläggande jag funderar på nu är vad jag ska välja för tapter. Vad kan bli snyggt? Jag tror jag vill ha något mörkare iallafall.
Är dumt att ha mörk färg på tapeterna när man har litet kök? Är det dumt att ha en fondvägg när man har litet kök? (jag har en hel vägg som jag tänkte ha som fondvägg med något snyggt mönster isåfall..sen tar jag ut en av färgerna ifrån fondväggen och har på den andra väggen där fönstret är).

Alla förslag, tankar, tips, varningar osv är välkommna!

granis
2005-01-25, 00:01
Tjena!

Jag som själv har relativt litet kök, men framförallt lite vägg att utnyttja valde att göra enligt bifogad bild. Jag har målat med alcros "äggvit" och fonddelen i "tångruska". Två färger som e ruskigt snygga till ek åtminstone.
Du får ursäkta den dåliga kvalitén på bilden.

Om jag var i ditt läge skulle jag välja ljusa färger men gärna en fond väg eller nått fält som bryter med en lite giftigare färg.

Mvh Johan

MatteKalle
2005-01-25, 06:26
vilken färg ska va på vilken vägg då?
jag är väldigt sugen på någon mer mörk färg iallafall..men det passar inte bra till ett litet kök eller? kanske kan jag ta en av väggarna mer mörk, eller mönstrad?-....fast det kanske inte blir snyggt iofs.

granis
2005-01-25, 10:08
Jag har ju gjort så att målat vitt på den stora väggytan och grönt på den "lilla". En mörk färg har ofta egenskaperna att förminska medans en ljusfärg till viss del kan förstora. En fondvägg gör att rummet kan kännas mer avlångt...os.v.

Hesslow
2005-01-25, 11:03
Mörk färg kan få köket att se väldigt litet ut. Men i Room Service exempelvis, så målade de ett kök svart och fick det ändå att se stort ut, tack vara bra ljussättning. Satsa på många ljuskällor om du ska ha mörk väggfärg, är mitt tips.

belinda
2005-01-25, 13:14
Vi har ett ganska litet kök som dessutom inte har fönster men vi har ändå valt en ganska mörk färg, nåt åt terrakottahållet, och det funkar! Men då har vi vita skåpluckor för att bryta av.
Sen är det väl så att gillar man mörka färger så ska man väl inte tänka för mycket på om de krymper rummet, huvudsaken är väl att man får det snyggt eller hur jag ska säga, alltså det är väl inget fel med "små" kök liksom, eh vad krångligt det blev...hoppas kan va till nån hjälp!