handdator

Visa fullständig version : Råd om framtiden

rejn
2010-04-22, 00:22
Sitter här och har lite ångest inför framtiden och vad jag vill. Jag tog studenten förra året och har sedan dess gått en konstkurs och jobbat lite här och där. Jag känner ganska starkt att det är design jag skulle vilja syssla med i framtiden men i vilken form är lite suddigare. Grafisk design är det jag har hållt på mest med men även varit lite sugen på produktdesign. Detta gjorde att jag i år har jag sökte HDK där jag blev kallad till intervju men nu fått reda på att jag bara blev reserv.

På grund av detta började jag fundera på folkhögskolor som ett bra sätt att utvecklas och hitta mitt egna formspråk. Grafisk design kändes mest aktuellt att leta efter då det är där jag känner mig mest hemma. Efter lite letande kändes Helliden och Östra Grevie som två rätt bra alternativ. Nu har jag dock fått lite tvivel när jag kikat närmare på arbetsproverna och börjat oroa mig över hur mycket "ritande och illustrerande" utbildningarna innebär. Kan tilläggas att jag känner mig ganska främmande för just detta då jag aldrig varit en "ritdude" utan mest gjort t ex logotyper, affischer och layouts tidigare.

Vet inte om jag gett en bra bild av mig själv, men är det någon där ute som har erfarenhet av ovanstående utbildningar och kanske har nån idé om dom skulle passa mig? Tänkte även kolla närmare på praktikplats på ex reklambyrå som ett annat sätt att utvecklas. Vad tror ni?

Ursäkta att jag dumpar mina funderingar på er men är ytterst tacksam för hjälp och råd!

Mvh,
Alexander

Popoffer
2010-04-22, 01:04
Jag läser grafisk design på Heliden nu. Jag har trivts jättebra under det år jag gått här, kan verkligen rekommendera utbildningen.

Angående hur mycket "ritande" det är skulle jag nog vilja säga att det blir lite vad man gör det till. Vi jobbar ganska mycket digitalt (inte så att man inte får göra saker för hand, men de flesta använder datorn ändå), och har arbetat både med logotyp/layout/typografi och mer illustrativa uppgifter. Man får helt enkelt prova på det mesta.

Jag vet inte om du får någon bild av hur utbildningen är av mitt svar men... Helliden har Öppet hus på lördag, har du vägarna förbi så kika in vettja!

(Vår klass har en blogg där vi har lagt upp lite exempel på saker vi gör, det finns inte jättemycket upplagt än, men om du är intresserad kan du titta: http://gdhelliden.blogspot.com/ )

Har du fler frågor om Helliden så är det bara att fråga, jag ska göra mitt bästa för att ge dig en bra uppfattning!

rejn
2010-04-22, 01:13
oh intressant, tack för svar!

kanske lite konstig fråga men vad innebär en illustrativ uppgift? hur kan en sån se ut liksom?

har du nån uppfattning om var mest folk har gjort efter utbildningen? blir man bra rustad för o komma in på ex beckmans, berghs o hdk?

Popoffer
2010-04-23, 07:16
Vi har haft några tredagars-pass med teckning under året, där vi fått jobba med flytande tusch, kroki, reportageteckning, kollage och massa annat. Jättebra teckningslärare, det är ingen press på att man måste prestera något, utan det handlar mer om att pröva nya saker. Sedan hade vi till exempel en uppgift där vi skulle välja ett djur och illustrera det på olika sätt: realistiskt, förenklat, som en vapensköld och som en logotyp.

Om vi säger såhär, jag har aldrig känt att teckning är min starkaste sida, men det har inte varit ett problem. Man har utvecklats jättemycket, och det handlar liksom inte om att lära sig att avbilda saker superrealistiskt, det handlar mer om att kunna förklara sina idéer i skisser.

Vad man kan göra sen är ju lite svårt att svara på, det beror ju väldigt mycket på hur man är som person; hur mycket arbete man är villig att lägga ner och hur driven man är. Just nu är det sex gamla Hellidare som går på HDK, fem på kandidatutbildningen och en på magistern. Förra året var de åtta sammanlagt. Jag kan tänka mig att den här utbildningen tillsammans med den konstkurs som du hade läst kan vara en bra kombination om du vill läsa vidare sen.

rejn
2010-04-29, 21:52
ah låter riktigt nice. postade iväg ansökan idag så får väl se hur de går, tänkte ge östra grevie ett försök också

Popoffer
2010-05-04, 14:01
Lycka till! Jag tror att båda skolorna kan vara riktigt bra om man vill söka sig vidare till högskolor sedan.