Visa fullständig version : Utlandsutbildning som AD
HenrikGrunden
2010-03-29, 20:14
Hej
Har tillbringat ett snart år i Uppsala och läst Medie & kommunikationsvetenskap. Är nu inne på att avsluta den kursen med en C-kurs. Därefter är jag intresserad att sticka utomlands och läsa till någon reklamutbildning med inriktning på Art Direction eller Grafisk design.
Vilka skolor är välrenommerade utomlands (främst London som jag är inne på) och vad kan då rekommenderas?
(Har ni även övriga tips på var jag bör söka får ni gärna hjälpa mig - är rätt uttråkad på Stockholm för tillfället därav att Berghs kanske inte är av högsta prioritet för tillfället)
Tackar!
http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=30758
St Martins verkar trevligt
HenrikGrunden
2010-03-29, 23:29
Tack så mycket!
Är och har varit inne mycket på London Collage of Communication. Någon som har någon erfarenhet eller vet vilken utbildning som är bäst och bäst välanpassad till Art Direction?
Tack tack!
Har du några mer specifika frågor så fråga på, går andra året på Masters Kursen på LCC. Även varit en del på CSM, UCA(M) och RCA.
Hur är det med finansieringen när man studerar som svensk i England? En vän sökte en utbildning där förra året och kom in men tackade nej. Hon påstår att det är gratis (ja, någon betalar ju, men inte eleven) efter man fyllt 25 år. Kan det verkligen stämma? Hittar inget på nätet om det, men kan inte tänka mig att hon bara hittat på.
Årsavgiften är numera runt £3220 eller högre. (Samma för EU medborgare och Brittiska medborgare. Dock kostar det runt 20k för er ifrån Norge). Man kan få bidrag ifrån staten beroende på vad ens föräldrar har tjänat det tidigare taxeringsåret. Dock får de inte tjäna mycket för att man ens ska ha en chans att få det, och nu börjar dom ändra på det.
CSN Utland blir ca 10k i månaden och lite merkostnadslån på det. Så långt ifrån gratis är det.
Vafan, tyckte iof det lät konstigt. Men undrar varför hon skulle hitta på att årsavgiften va gratis?! Hon var väldigt övertygade, hade sökt och varit på intervju och kom in etc. Hon måste ju tagit reda på sånt då.
Räknar du 10k inkl. bidrag som du kan leva på eller 10k/mån i lån?
CSN Bidrag + Lån blir ca 10200kr. exkl merkostnadslån för terminsavgifter.
Det där med 25år kan vara att man kan söka som "Individual" om man inte vill att de ser över ens föräldrars ekonomi, då måste man ha levt självständigt ifrån dem i minst 3 år, kunna bevisa en inkomst samt en hyra. Samtidigt som man inte får tjäna mer än runt 4500kr/månaden eller vad det var. Dvs inget man kommer speciellt långt på, speciellt inte i detta landet med betydligt högre hyror än Sverige.
Ok, hur har du gjort för att klara dig? Har du sparat ihop pengar, tagit lån (utöver CSN), jobbat samtidigt eller blivit sponsrad av päronen?
Om man söker som Individual får man alltså hjälp med årsavgiften för utbildningen och man får sedan inte tjäna mer än 4500kr/månaden under tiden man pluggar? Vet du hur mycket man måste ha tjänat under de tre åren innan?
Nu är det ju 2 år tills jag fyller 25. Börjar man, vi säger vid 23 år. Det trtedje och sista året är man 25 år, kan man söka som Individual då och få hjälp med avgifterna för sista året?
Mycket frågor hehe Ska nog kolla upp med någon studievägledare. Jag är sugen på att söka till Brighton eller Amsterdam nästa år.
Man kan söka som individual efter man har varit självförsörjande i tre år, kan bevisa att man inte har fått stöd under dessa år, samt inte tjänat mer än runt 5000kr/mån dessa tre år, dvs det är knappt möjligt att söka som individual.
Min hyra ligger runt 12k plus räkningar, som vi delar på två. Merkostnadslån, Frilans. Det blir inte mycket pengar över.
Vissa skolor har stipendier som man kan söka och andra bidrag som då täcker terminsavgifterna. Flickvännen läser sin Masters i Foto på Royal College of Art och fick en stor del av sin terminsavgift betald av skolan på så sätt, annars kostar det runt £5800/år där.
Vilken nivå är det du tänker söka till?
Ok, det låter ju i stort sett omöjligt att söka Individual. Det vore kanske en idé att jobba ihop lite pengar innan man sticker iväg då.
Jag skulle isf söka till en BA.
Hur är hyrorna i övriga delar av Enlngad, t.ex. Brighton, i jämförelse med London?
http://www.gumtree.com <- för rum/lägenhets annonser
Gumtree är mycket bra, men en tumregel att alltid hålla på, låter det för bra för att vara sant, så är det med all sannolikhet det. Är det någon som nämner MoneyGram eller Western Union så var extremt varsam.
Jag bodde tidigare i Maidstone, Kent, där vi betalade runt samma hyra för ett helt hus som vi delade 4 personer på. Så betydligt bättre utanför London. Brighton kan jag tänka mig är dyrare än Maidstone, dom har ju också bra transporter in till London med direkt tåg och ligger fint vid havet. Vet inte om Brighton har några Halls of Residence, dvs korridorer eller liknande, kan vara bra om man inte har någon att bo med. Att bo med personer som inte är studerande är inte alltid så bra för då behöver man betala Council Tax, som är en månadsskatt för hushållet, (uträknat ifrån bostadens marknadsvärde).
Spara ihop pengar innan är alltid en bra idé, men att söka som övning är väl aldrig fel. Brighton har jag hört ganska bra om men att åka dit en sväng och titta kanske inte är så dumt. Ett Toefl brukar vara krav för oss som inte har Engelska som modersmål.
Om du bestämmer dig för att titta på London med omnejd så kan http://www.londonsvenskar.com/ alltid vara till lite hjälp :)
Ja, jag kommer söka till nästa år (nu är det för sent verkar det som). Sen om jag skulle komma in har jag ingen aning om hur och om jag skulle tacka ja. Men absolut tänker jag söka oavsett.
Jag har varit i London ett flertal gånger men Brighton har jag bara besökt kort som barn. Har länge velat åka dit igen. Kanske åker dit med flickvännen till sommaren och passar på att kolla in skolan där.
Ja tyvärr är det för sent att söka för Sep '10. Ansökning görs mellan Sep och Jan. Så du kan söka för Sep '11 i höst. Ansökningen görs online via UCAS där du skriver ett brev samt en referens, göra allt för att komma till interview. För att titta på skolan så brukar de fixa så kallade open-days lite då och då under ansökningsperioden, finns en sida om det på deras hemsida.
Brighton har en konstnärlig inriktning generellt sätt, vilket vilket min flickvän tyckte borde passa dig bra. Tittade lite snabbt på din portfolio. Esther Teichmann undervisar som Senior Tutor i Brighton på både BA och MA, duktig konstnär och gör sin PhD på Royal College för tillfället. Om du vill vara i London så kan du kolla på Slade School of Fine Art, en del av UCL. Google it. Men det är nog inte så dumt att plugga på en ort som inte är så gigantisk som London, samt bättre sammanhållning i klasser osv.
Genomsökning av thestudentroom.co.uk kanske kan vara nyttigt.
Ja, det är en mer konstinriktad fotoutbildning jag söker mig till och den i Brighton verkar väldigt spännande. Det lockar mer att flytta till Brighton än London. Jag föredrar att plugga på mindre orter framför storstäder (som jag annars älskar.). Jag bor just nu på en liten by i Sverige där jag studerar. Trots att jag får panik och måste åka hem till Göteborg lite då och då så är byn som en liten kreativ bubbla där man kan traska runt och snöa in sig på saker utan att störas.
Jag har inte kollat in lärarna än men även om jag inte vet så mycket om Esther Teichmann så verkar han vara en intressant konstnär!
Ja, det är en mer konstinriktad fotoutbildning jag söker mig till och den i Brighton verkar väldigt spännande. Det lockar mer att flytta till Brighton än London. Jag föredrar att plugga på mindre orter framför storstäder (som jag annars älskar.). Jag bor just nu på en liten by i Sverige där jag studerar. Trots att jag får panik och måste åka hem till Göteborg lite då och då så är byn som en liten kreativ bubbla där man kan traska runt och snöa in sig på saker utan att störas.
Jag har inte kollat in lärarna än men även om jag inte vet så mycket om Esther Teichmann så verkar han vara en intressant konstnär!
Då känns det nog som Brighton är ett passande alternativ! Visst Gamleby kan vara trevligt men går knappast att jämföra med Brighton som har 75 gånger mer invånare. (150 000). Ett plus är väl om du gillar fisk, men det gör väl alla Göteborgare? Men att titta på skolan och jämföra mot andra tycker jag är viktigt i alla fall. Min avdelning av LCC har inte den bästa utrustningen, men ändå inget jag verkligen saknar, men det är många riktigt duktiga lärare och gästföreläsare.
Esther är trevlig och brutalt ärlig, gentemot vad Britter kan tyckas vara, speciellt när det gäller bildkritik etc. Esther är halvtysk och kvinna, kan vara bra att veta så man inte förväntar sig en man... ^ :D
hehe jag vet att den inte går att jämföra med Gamleby. Men vad jag kommer ihåg så är det ingen citypuls i Brighton. 150 000 måste väl ändå räknas som en ganska liten stad även med Svenska mått.
Ja, jag letar efter så många intressanta skolor jag hittar, söker och sedan jämför. Hur bra utrustning de har spelar ingen som helst roll så länge de har ett fungerande färglabb och en ok scanner. Det avgörande är magkänslan, om jag kommer trivas där i tre år och att skolan bryr sig om eleverna. Men även att de har några intressanta föreläsare, den geografiska platsen, valet av intressanta kurser och folket som går där osv. spelar ju så klart in.
När jag tänker efter så låter ju Esther så klart som ett typiskt kvinnonamn. ;)
Interlude
2010-04-10, 21:16
Att bo med personer som inte är studerande är inte alltid så bra för då behöver man betala Council Tax, som är en månadsskatt för hushållet, (uträknat ifrån bostadens marknadsvärde).
Jag bodde upp i norra England med några personer som studerade men även folk som inte gjorde detta, men det krävdes intyg ifrån skolan att man var student under vilken man var det, samt intyg att man hade bank i England så adressen kunde intygas. Må vara annorlunda var i England samt undantag. men för mig funkade det iaf!
Jag bodde upp i norra England med några personer som studerade men även folk som inte gjorde detta, men det krävdes intyg ifrån skolan att man var student under vilken man var det, samt intyg att man hade bank i England så adressen kunde intygas. Må vara annorlunda var i England samt undantag. men för mig funkade det iaf!
Ja med intyg som studerande så slipper du betala skatten, men då faller hela husets skatt på den person eller de som inte är studerande. Med studerande i hushållet så kan man få 25% discount men lägre kommer man inte.
Skulle Brighton ligga i Sverige hade det varit den 5e största staden, precis före Linköping.
Interlude
2010-04-11, 13:08
Ja med intyg som studerande så slipper du betala skatten, men då faller hela husets skatt på den person eller de som inte är studerande. Med studerande i hushållet så kan man få 25% discount men lägre kommer man inte.
Skulle Brighton ligga i Sverige hade det varit den 5e största staden, precis före Linköping.
Det är sant, jag bodde med shyssta människor så det var lugnt. Bjöd på en middag någon gång nu och då!
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.