handdator

Visa fullständig version : Vilka fotoskola har NI gått på?

bailar91
2010-01-05, 23:49
Studenten närmar sig och det är dags att ansöka till olika skolor. Till hösten vill jag plugga foto men jag har ingen aning om vilken skola jag vill söka till! Vilka fotoskolor har ni gått på och vilka kan ni rekomendera? Vet ni några bra fotoskolor i Europa?

silversprej
2010-01-06, 01:11
Jag har gått på GFU i Stockholm. Kostar en del, men var riktigt bra tycker jag. Främst för att man inte skolas in i en konstnärlig norm, utan verkligen får stöd i sitt eget bildspråk och sin egen kreativa utveckling. Lärarna kan jag bara säga gott om, de kompletterade varandra väldigt bra och vi hade också många intressanta föreläsningar med etablerade fotografer (bl a Dawid och Anders Petersen). Vill du utveckla ditt bildspråk är den här utbildningen perfekt.

Har även läst en del kurser på HFF. Den skolans största fördel är lokalerna och tillgången till utrustning, samt väldigt kunniga lärare. Dock tycker jag att det brister en del i övrigt. Det är såklart mina personliga åsikter, men jag upplevde att det var väldigt normativt hur och vad en bra bild är för något. I kombination med den akademiska postmoderna diskursen som flitigt förespråkades ("konsten är fri" etc) blev det lite ...splittrat. Om man går här utan att redan ha en konstnärlig intergitet blir man lätt formstöpt, men rent tekniskt är det en bra skola.

(Kan väl änengång poängtera att det här är mina upplevelser, andra kanske inte håller med.)

LordGlassbot
2010-01-06, 15:38
Livets hårda fotoskola.... =P

Christopher
2010-01-08, 17:25
Fotoskolan STHLM

lotech
2010-01-11, 10:30
Broby Grafiska

Mika3l
2010-01-11, 12:40
Tillhör sista kullen från Broby Grafiska.

pitir
2010-01-11, 18:49
GF, Gamleby. Trivs som fisken i vattnet!
Håller på med arbetsproverna till hff nu.

DavidG
2010-01-11, 20:02
Det är väl frågan om man kan klassa det som Fotografisk utbildning, men jag går Digital Bildbehandling på Fotoskolan STHLM. Kanske inte något bra alternativ om det är just foto du vill läsa men man blir en hajare på bildbehandling :)

Skolans andra utbildningar innefattar Yrkeslinjen Fotografi och GFU (Grundkurs Fotografisk Utbildning).
www.fotoskolan.se för mer info.

//D

arla-haren
2010-01-11, 20:41
Gotlands folkhögskola i Hemse.

JoHa
2010-01-12, 21:57
Gotlands folkhögskola i Hemse.

Vad tyckte/tycker du om den? Funderar lite smått på att gå där.

arla-haren
2010-01-12, 22:28
Bra, men man är väldigt isolerad.

JoHa
2010-01-12, 22:33
Bra, men man är väldigt isolerad.
Ok, tack. Hah, ja det är jag medveten om, brukar bo där på somrarna.

arla-haren
2010-01-12, 22:38
Om man inte är redo för Gamleby eller någon "högre" utbildning inom fotografi i Sverige, så skulle jag vilja påstå att det är en Sveriges bättre grundutbildningar. Trivs du på Gotland, så är det bara att testa! :)

oskifer
2010-01-20, 13:48
Jag har lite funderingar. Är det svårt att komma in på "random fotoskola" om man inte gått någon grundläggande media utbildning samt inte läst varken foto A+B?

pitir
2010-01-20, 15:37
Jag är nästan helt säker på att det där med foto A+B är skitsnack. De skriver dem för att de vill få in folk som har någon teknisk grundkunskap. Det är nog inte ens meriterande. Du söker med brev och arbetsprover och det är det som avgör.