handdator

Visa fullständig version : Snygg upphängning av planscher

MatteKalle
2005-01-19, 21:28
Jag ska snart flytta och funderar en del på hur jag ska inreda mitt vardagsrum.
En del i det hela är upphägningen av diverse plansher.
Nu har jag fått en idé som jag skulle vilja ha åsikter och synpunkter på.
Jag tänkte sätta upp två vajrar och sätta några plansher i mellan dem (tre stycken i mindre format eller nått).
Tanken är alltså att sträcka plansherna i mellan dessa två vajrar. Tänkte att jag kunde använda sådana linor som finns på ikea, som man använder för att hänga upp gardiner. Jag borde kunna använda sådana öglor/nypor också antar jag. Plansherna behöver jag väll få inplastade eller liknande också antar jag, detta vet jag dock inte riktigt hur det ska göra.

Synpunkter, åsikter ..andra idéer?

Hesslow
2005-01-19, 22:03
Jag skulle satsat på att rama in dem. De håller sig snygga och det ger ett stiligt intryck!

djorgo
2005-01-19, 22:23
inte snyggt med linor och planscher. har sett en del som fått till det snyggt med linor och foton dock

jag hade limmat fast dom med tapetlim lite snett sådär. men det vill ju att resten av rummet går i samma stil, annars ser det bara konstigt ut

qmark
2005-01-19, 22:40
allt hänger väll egentligen på vilka motiven är och vad som passar med resten av inredningen.

svårt att bedömma/ge tips.

MatteKalle
2005-01-19, 23:05
djorgo - menar du att jag skulle limma upp dem direkt på vägen alltså? Eller menar du så? Då förstör jag ju tapeterna...det går aldrig att flytta på dem eller ta bort om jag ska flytta.

hesslow - rama funkar ju. ..men det är det att jag skull vilja ha något lite mer annorlunda. Sen har jag rätt många plansher. Jag hade tänkt att rama in mina två större bandplansher (musik) och göra något annat med mina lite mindre affischbandplansher (reklam inför konsert).

djorgo
2005-01-19, 23:22
MatteKalle, precis

Hesslow
2005-01-19, 23:34
Tapetsera med dem? Kladda på massa tapetklister och sätt upp på något snyggt sätt!

Bad Fish
2005-01-20, 01:00
sätt dom upp och ner.

eller så sätter du två linor (a la ikea) från golv till tak ca. 15-20cm från väggen och fäster
planscherna på dom. Så får du en härlig utställningskänsla där affischerna verkligen sätts i fokus. Du kan ju med fördel sätta en två tre staplar brevid varann med.

edit: haha jaa.. fantisera att dom går hela vägen till taket eller nåt.

bifogar en bild.

MatteKalle
2005-01-20, 06:31
fästa linor i golvet käns väll mindre kul iofs...eller kan man göra det på ett ickeförstörande sätt?

MatteKalle
2005-01-20, 18:03
Vad finns det för snygga ramar annars, och vart får man tag på dem?

djorgo
2005-01-20, 19:06
Jag gillar helsvarta metallramar med smal kant och glas. Passar till alla bilder också. Dom finns på ikea och diverse andra ställen. Rätt standard alltså

Hesslow
2005-01-20, 19:36
Gallerix har nog en del billiga. 50x70 kostar mellan 120 och 200 tror jag.