handdator

Visa fullständig version : Absolut svart i Photoshop

Skatan
2009-11-16, 12:12
Sitter med en logotype i EPS-format som jag skall använda på webben - men när jag öppnar den så blir den svarta grådassig, antar att det har o göra med att den är i CMYK.

Går det i Photoshop convertera så jag får den absolut svart eller måste jag göra detta i Illustrator eller något annat vektorprogram?
(Tar gärna emot mindre, gratis alternativ, sitter i Shanghai för tillfället och sätta sig o ladda ner Illustrator är inget alternativ :))

Famous
2009-11-16, 12:17
Om den är CMYK och du öppnar den som RGB så blir det så.
Vilket format ska du ha den i?

Benie
2009-11-16, 12:18
Är loggan enfärg? Då kan du väl bara ta fram hue/saturation och dra ner lightness till 0. Typ.

Edit: -100 menar jag. Inte 0.

Skatan
2009-11-16, 14:28
Tyvärr den är mer än en färg.
Jag öppnat den i både CMYK och RGB och den blir lika grådassig i båda.

Jag vill ha den till PNG eller TIFF.

Famous
2009-11-16, 14:31
Jo, men vill du ha den som RGB eller som CMYK? Var ska den visas, på dator / webben endast?

January12
2009-11-16, 14:36
Om det svarta i loggan inte är gjord med riktig svart utan bara 100% K så blir den grå eftersom att färgen Key är mörkt grå. Enklast är om du fixar till .eps:en så du får ordentlig svart från första början och sen konverterar.
Rich black har färginställning: C 30% M 30% Y 30% K 100%, vill du ha en kallare svart kan du t.ex. köra C 40% och en varmare så kör du Magentan i 40% istället. Kan dock vara bra att prova sig fram genom att skriva ut och jämföra.
Om det är små detaljer som ska tryckas bör man dock ibland undvika rich black då det kan bli för mycket bläck och det börjar blöda. Men då är det väldigt små detaljer och de flesta papper brukar klara upp till 240%! Men, tänk på det när du fixar .eps-filen.

Är loggan enfärgad så kan du göra som Benie föreslår, men var försiktig så det inte blir pixligt. Annars funkar det att bara lägga en lager style med en solid färg ovanpå loggan. Color overlay tror jag det heter på min engelska version.

January12
2009-11-16, 14:41
Tyvärr den är mer än en färg.
Jag öppnat den i både CMYK och RGB och den blir lika grådassig i båda.

Jag vill ha den till PNG eller TIFF.

Tiff är inget smart val för webben. .png eller .jpg funkar bäst.
Enklast är nog om du öppnar loggan i illustrator och ställer om den till RGB där och sen markerar ett svart objekt, Gå upp i Select menyn, same/fill color och gör den till en RGB 000 färg.

Sen tar du Save for web (Ctrl + Alt + Shift + S)

Skatan
2009-11-16, 16:31
Vad jag behöver är ett program liknande Illustrator, gärna litet eftersom bandhastigheten där jag befinner mig inte är så hög.

Annars får jag helt enkelt maila en vän med Illustrator som kan fixa det direkt i EPS:n

January12
2009-11-17, 09:37
Eller så kan du testa Aviary's program Raven.
Det är ett online program för vektorer.
http://aviary.com/

MDM
2009-11-24, 15:02
jag ska trycka en broschyr på ett silkpapper och jag testade och en väldigt bräsch svart fick jag när jag använde mik av 100% K och resten i 40%

Vart väldigt nöjd! Men kör i offset och att printa här på jobbet va inte så kostsamt så jag gjorde en PDF med olika iställningar och skickade sen på digitaltryck på de pappret jag skulle använda för att få någerlunda humm - xerox printrar är inte sååå bra på att visa rätt - iallafall inte våran :(

MDM
2009-11-24, 15:47
Inte för att ta upp plats i din tråd - men istället för o starta en ny tänkte jag passa på att fråga här - då fler kunniga redan svarat.

Jag har testat 6 olika svarta i PS och printade ut dem - och de är ju klar skillnad på dem alla. Frågan är hur de blir i offset. La in 100k men även RGB-svart som har "75 68 67 90". Frågan är vad som blir bäst svärta - vad anser ni?

Jag lägger in en bild så ni förstår ytan jag ska ha de svarta på. Kommer köra på ett MultiArt Silk 130g. Bilden är på ett uppslag av 2 sidor. I bilden så är de svarta blcoken just nu i 100K.

Killa Bunny
2009-11-24, 17:51
Skulle behålla blocken i 100k. Om du blandar i fler färger blir resultatet ill vid minsta mmisspass och den negerade texten i värsta fall oläsbar.

brukar oftast använda enbart 100k. Undantag är foton eller att man väljer en PMS istället.

Poul
2009-11-24, 18:03
Jag håller med Killa Bunny. Enkla färger för text i små grader och negativ text.

Vill du i andra sammanhang ha fullsvart ger 50c50m100k en neutral djupsvärta.
50c100k duger också men svärtan blir lite svalare medan 50m100k har en varmare ton.

MDM
2009-11-24, 18:09
Det är ju helt rätt - tänkte inte alls på det iom att texten ligger där som negativ så vid minsta misspassning så är de kört.

100K på silkpapper och kanske en skön lackering över så blir de top notch :)

Killa Bunny
2009-11-25, 12:21
Låter bra :-)

nikklo
2010-02-12, 00:21
Sitter med en logotype i EPS-format som jag skall använda på webben - men när jag öppnar den så blir den svarta grådassig, antar att det har o göra med att den är i CMYK.

Går det i Photoshop convertera så jag får den absolut svart eller måste jag göra detta i Illustrator eller något annat vektorprogram?
(Tar gärna emot mindre, gratis alternativ, sitter i Shanghai för tillfället och sätta sig o ladda ner Illustrator är inget alternativ :))
Det hela är ganska enkelt..
C.M.Y.K Är en färgrymd anpassad för tryck på media av något slag
R.G.B är en ljusåtergivningsrymd som mäter hur mycket ljus som skall återges på en skärm/monitor

Så använd Alltid R.G.B för webben (R)ed =0 (G)reen = 0 (B)lue = 0 ger absolut svart.

MDM
2010-02-12, 09:18
nikklo: Men loggan görs ju kanske inte för att vara på webben utan är i CMYK av en anledning.
Ditt svar är inten lösning alls på problemet utan du bara skriver vad cmyk och rgb är.

Blir det svarta inte RGB-svart så hade jag valt att göra en EPS som är i RGB för du lär behöva anväda den fler gånger framöver.

I nuläget kanske det är lättare att ta replace colors i PS och ta din 100K svarta och göra om den till rgb-svart, i PS