handdator

Visa fullständig version : Sideboard efterlyses!

matte2k
2005-01-17, 22:36
I liknande stil som dessa och gärna i Ikeas prisklass...

BoConcept 5499kr
http://www.boconcept.se/Files/Billeder/BC/Products/Sideboards/sideboards-3.jpg

Ikea 2595kr
http://www.ikea.com/PIAimages/31263_PE120479_S3.jpg

Hesslow
2005-01-17, 23:46
Alltså det första är inte alls svårt att bygga! Ett par mdf-skivor och ben från Ikea så landar materialkostnaden på max 1000 spänn! Våga bygga mer själva, det blir en helt annan känsla!

Purj0
2005-01-18, 08:20
Personligen tycker jag att Ikeas Bjursta är riktigt schysst (2095:-) om man inte tvunget vill ha vitrindörrar. Finns både i Ek och svartbrun, men jag håller med Hesslow. Bygg själv. Man kan dessutom få MDF färdigsågat från byggvaruhus eller brädgård, så det blir bara att skruva ihop den o måla.

http://www.ikea.com/PIAimages/34755_PE124900_S4.jpg

Hesslow
2005-01-18, 12:53
Vad kostar sådan färdigsågad mdf, somräcker till låt säga en sån här hurts? Aldrig köpt MDF, bara spånskivor. Och var kostar osågad MDF? Säg standardmått 1200x2400mm.

Purj0
2005-01-19, 08:08
Jag har inte varit o kollat på länge, men jag såg att Silvanbygg säljer MDF enligt den här prislistan:

MDF skiva 6 x 1220 x 2440 mm. Pris/skiva 119,95
MDF skiva 9 x 1220 x 2440 mm. Pris/skiva 159,95
MDF skiva 12 x 1220 x 2440 mm. Pris/skiva 199,95
MDF skiva 16 x 1220 x 2440 mm. Pris/skiva 249,95
MDF skiva 19 x 1220 x 2440 mm. Pris/skiva 299,95
MDF skiva 22 x 1220 x 2440 mm. Pris/skiva 499,95

Så det är ju inte så blodigt dyrt i materialkostnad... Har för mig att just Silvan tar något sjukt i stil med 40:- per snitt för tillsågning, men sist jag kapade till lite spånskiva för att bygga en täcklåda till proppskåpet dealade jag lite med killen på "sågverket", så jag betalade bara 100:- för hela tillsågningen. Har inte hundra koll på vad en brädgård/trägrossist skulle ta för tillsågning, men jag kan inte tänka mig att det rör sig om några större summor.

Jag har ett litet sideboard-projekt på G (postar här så fort jag är klar med ritningen) där jag tänker använda 22mm MDF. Det verkar dock generellt vara ganska svårt att hitta prisuppgifter på nätet för sådana här saker. Byggvaruhusen är riktigt kassa på att lägga ut priser och sortiment. ByggMax är väl enda undantaget som har en del av sitt sortiment ute.

Hesslow
2005-01-19, 12:08
MDF skiva 19 x 1220 x 2440 mm. Pris/skiva 299,95
Det där var inte alls så farligt! Dubbla priset mot spån ungefär? Såga kan man ju göra själv om man har en fin cirkelsåg att tillgå. Får väl dra igång något bygge jag med, måste komma på vad först :)

Bad Fish
2005-01-19, 13:13
du kan bygga sideboard nr1. till mig för 2.700 inkl. materialkonstnader ;)
frågan är bara var du hittar glasdörrarna i mitten?

Hesslow
2005-01-19, 13:31
Glas kan man köpa måttbeställt och färdigfrostat hos glasmästarn. Dyrt bara. Kostar ca tusen spänn för två sådana :(

matte2k
2005-01-24, 23:45
Hesslow... Om man fixar en liknande ritning på BoConcepts... kanske lite modifikationer här å där.. efter egen önskemål... och går med exakta mått till ett snickeri... då kan man alså få fädiga delar...
Blir delarna exakt uppsågade på millimetern som van vill ha då?
Måste man göra nått med bitarna sen.. slipa dem? Behandla dem?... eller är det bara skruva ihop och börja måla...
Vad ska det va för färg för att det ska bli en schyst yta...?

Björn
2005-01-25, 00:39
Alltså det första är inte alls svårt att bygga! Ett par mdf-skivor och ben från Ikea så landar materialkostnaden på max 1000 spänn! Våga bygga mer själva, det blir en helt annan känsla!

Om man bor i lägenhet, vilket de flesta gör, så är det svårt om fan. Var ska man vara och såga? slipa? osv...
Det är inte arbetet i sig som stoppar de flesta, utan brist på bra vettiga lokaler... mig i alla fall...
Ok det funkar att bygga nåt litet, men efter ett par ggr är man jävligt trött på att torka slipdamm från stereon,...

bara nåt att hålla i åtanker...

Hesslow
2005-01-25, 11:01
Hesslow... Om man fixar en liknande ritning på BoConcepts... kanske lite modifikationer här å där.. efter egen önskemål... och går med exakta mått till ett snickeri... då kan man alså få fädiga delar...
Blir delarna exakt uppsågade på millimetern som van vill ha då?
Måste man göra nått med bitarna sen.. slipa dem? Behandla dem?... eller är det bara skruva ihop och börja måla...
Vad ska det va för färg för att det ska bli en schyst yta...?

Jo, det går att få det mesta uppsågat exakt. Sen beror efterarbete på material. Väljer du mdf, så är det bara att måla, men billigare spånskiva måste det spacklas mycket. Att måla brukar jag avända Servalack lackfärg. Finns i många nyanser, fäster bra och håller länge.

Om man bor i lägenhet, vilket de flesta gör, så är det svårt om fan. Var ska man vara och såga? slipa? osv...
Det är inte arbetet i sig som stoppar de flesta, utan brist på bra vettiga lokaler... mig i alla fall...
Ok det funkar att bygga nåt litet, men efter ett par ggr är man jävligt trött på att torka slipdamm från stereon,...

bara nåt att hålla i åtanker...

Jo, det är klart. Men samtidigt är det som att säga "den där hemsidan ser ut att vara skitlätt att göra". Nej, det var den inte för jag hade ingen dator ;)