handdator

Visa fullständig version : TV-bänk efterlyses

Röhss
2005-01-17, 19:45
Hej,
För ett tag sedan hittade jag en bild på nätet på en tv-bänk som jag tycker är hur snygg som helst. Såhär (http://amino.mine.nu/auratrance/christian/tvbank.jpg) ser den ut.
Är det någon som har någon aning om vilket möbelvaruhus det är som säljer denna? Jag kan inte hitta den någonstans.

Mvh Christian

Hesslow
2005-01-17, 19:47
Snygg som få! Bygg en vettja! Skitenkel konstruktion! Kan göra ritning till dig om du vill!

Hehe, grabbens soffa var mindre attraktiv: http://amino.mine.nu/auratrance/christian/DSC00027.jpg :D

Röhss
2005-01-17, 19:58
Klaga inte på min soffa! ;) Nä, skämt åsido. Den har hängt med ett tag nu, men vi är på gång att flytta och i samband med det så åker den ut.

Du får jättegärna göra en ritning åt mig. Själv är jag ohändig som få, men jag har en kusin som är snickare så det borde inte vara en omöjlighet att bygga en.

Hesslow
2005-01-17, 20:10
Jasså, det var din soffa? :o

Fixar ihop en ritning under kvällen eller morgondagen!

matte2k
2005-01-17, 22:42
Stalands möbler på söder kanske....
Är iaf lik i designen med denna som kommer därifrån

Hesslow
2005-01-17, 23:44
Jag har kommit på en sak. Jag älskar fina möbler. Den du postade matte gör mig glad på något sätt! Måtte jag komma in på någon bra formhögskola!

Gustav_J
2005-01-18, 09:26
Stalands möbler på söder kanske....
Är iaf lik i designen med denna som kommer därifrån

Pris?

Cricheb
2005-01-18, 19:57
Kan bara hålla med hesslow, fy fn vilken oattraktiv soffa. men väldigt snygg tvbänk. hur kan samma person ha så bra och dålig smak samtidigt?

Gustav_J
2005-01-18, 19:59
Kan bara hålla med hesslow, fy fn vilken oattraktiv soffa. men väldigt snygg tvbänk. hur kan samma person ha så bra och dålig smak samtidigt?

Om du vill veta så kan du väl fråga honom? Det är väl trådskaparens soffa?

Röhss
2005-01-18, 20:00

:D

Jag måste bara klargöra; soffan är min egen. Bilden på tv-bänken har jag hittat på nätet. Men jag håller med. Soffan är verkligen ful :) Jag ska köpa ny så fort flytten är klar!

Mvh Christian

Röhss
2005-01-18, 21:36
Jag kan meddela att tv-bänken jag postade tillverkas av Bitc Möbler AB. www.bitc.se. Om man söker på Google så hittar man ett ganska stort antal Möbelvaruhus som säljer deras möbler.

John
2005-01-18, 21:45
Hesslow, hann du göra någon ritning så kan du väl posta den här? :)

Hesslow
2005-01-19, 00:38
Damn! Glömde! Fixar (förmodligen) inatt eller imorrn!

Edit > Sådär ja! Säg om ni önskar andra vinklar eller gjort på något annat sätt!

Cricheb
2005-01-19, 08:27
Hesslow och Röhss: kan jag också använda ritningen, för er? (hesslow som gjort ritningen och röhss som han gjort ritningen åt)

Hesslow
2005-01-19, 09:55
Klart du kan. För mig iaf! Ritade bara upp vad jag såg. Ingen ensamrätt på den. Om jag hade velat så hade jag inte lagt upp den här :)

Cricheb
2005-01-19, 10:55
:), tack så mycket.

Röhss
2005-01-19, 23:05
Wow Hesslow! :) Tusen tack. Och Cricheb, givetvis är det ok för mig oxå.

Purj0
2005-01-20, 08:02
Schysst ritning Hesslow! Vad använder du för program? Finns det möjlighet att man skulle kunna få se den måttsatt också? ;)

Hesslow
2005-01-20, 10:25
Hehe, måtta får man helst göra efter eget huvud. Kan lite senare lägga till de måtten jag skulle kört på. :)

Sketchup heter programmet! Finns en testversion här: www.sketchup.com

Röhss
2005-01-20, 10:45
Måtten på orginalbänken är 180(B)x42(H)x52(D)

micko1982
2005-01-21, 18:24
Finns på folkhemmet för 5200.

peter1
2005-01-22, 17:36
TILL HESSLOW..
Hoppas du tycker det är kul att sno andras ideer och design. Hade du varit glad om nån mindre begåvad hade kopierat nåt du har gjort...Den ende som har ensamrätt på designen är designern på Bitc som har ritat den. Hört talas om copyright eller etik och moral...? trodde sånt var viktigt om man var professionell, men det är visst skillnad på grafiker och "grafiker"...

Hesslow
2005-01-22, 19:44
TILL HESSLOW..
Hoppas du tycker det är kul att sno andras ideer och design. Hade du varit glad om nån mindre begåvad hade kopierat nåt du har gjort...Den ende som har ensamrätt på designen är designern på Bitc som har ritat den. Hört talas om copyright eller etik och moral...? trodde sånt var viktigt om man var professionell, men det är visst skillnad på grafiker och "grafiker"...
TILL PETER1...
Lugna ner dig några hekto. Skulle du inte fattat hur den var byggd om inte jag ritade min simpla ritning??? :confused: Tror nog det.

Se det såhär istället: Jag förtydligade hur man bygger en tv-bänk. Bygger man precis sådär så kanske det kallas plagiat, men formen är inte direkt unik. En nivå hyllor inuti, och två luckor. Det har knappast den där formgivaren kommit på själv. Men men, i vilket fall stödjer jag inte plagiat, men detta var ju mest löjligt.

Sen att anklaga mig för dålig moral och att vara en "grafiker" känns ännu löjligare.

För övrigt får någon mindre begåvad person gärna plagiera mina saker om det sker utan vinstsyfte. Jag har lagt ut några ritningar här och det är inte direkt saker jag har patent på. Så vassego. Ta tills du skäms.

peter1
2005-01-22, 20:10
Ungefär som du svarat låter det varje gång nån måste försvara sitt handlande.."ja´ skulle ju bara..".
Det du har gjort är en klar uppmuntran till plagiarism :( och en lam bortförklaring konstruerad i efterhand.

Pipen
2005-01-22, 20:56
snygg tvbänk det där..

lite ot: när jag såg den här delen av forumet undrade jag vad det var för påhitt, hade egetnligen inget särskilt intresse för sånt här med inredningsdesign o möbler.. men thanks to you guys!! :) nu kollar jag denna forumsdel dagligen!! ;D

ännu mer ot: ahaa, så det är samma hesslor här som jag skrev till igår på phpportalen, tack för det snabba svaret :)

Hesslow
2005-01-23, 12:21
Ungefär som du svarat låter det varje gång nån måste försvara sitt handlande.."ja´ skulle ju bara..".
Det du har gjort är en klar uppmuntran till plagiarism :( och en lam bortförklaring konstruerad i efterhand.
Klart den var konstuerad i efterhand. Hade inte en tanke på plagiat. Jag ber om ursäkt om jag trampat på någons tår och ber en moderator ta bort mina "ritningar" ifall han/hon anser dem olämpliga i sammanhanget.

Röhss
2005-01-24, 18:04
Jösses peter1... lugna sig lite kanske?
Dels har Hesslow aldrig hävdat att det är hans egen design, och dels har han aldrig påstått att han tänker bygga tv-bänken som ritningen avser så jag förstår verkligen inte varför du är så upprörd?? Det enda han har gjort är att konstruera en ritning för att visa oss "mindre begåvade"(?) hur den är byggd. Jag kan inte på något sätt se hur det skulle vara fel... varken juridiskt, etiskt eller moraliskt.

Christian

matte2k
2005-01-24, 23:03
Pris?

Inte så farligt som man kan tro... runt 2000-2500kr..... massiv ek....

cire
2005-01-27, 17:13
Snygg bänk.

Plagiat hit o dit. BS säger jag. Inte ett mått med på ritningen. Isåfall är det plagiat på varje bild jag tagit från mitt hus där en möbel finns med på bild. :)

konsumentkontakt
2005-01-27, 17:49
Hesslow> Går det ändra måttsystem i sketchUp?

edit: Jag kom på hur man gjorde.