handdator

Visa fullständig version : Feedback och retuschtips önskas!

oompf!
2009-09-15, 21:25
Håller på med bifogade bilden och jag antar att det slutresultat jag vill uppnå är rätt så tydligt.

http://i26.tinypic.com/21cz11i.png

Det jag gärna skulle vilja ha feedback på (och tips) är följande punkter.

1. Själva bilden av jorden. Hur tycker ni krökningen/böjningen ser ut? Acceptabelt eller helt åt skogen?

2. Kanten vid det avbitna. Har använt mig av countor i blending options. Finns det bättre alternativ att använda sig av?

3. Toppen av äpplet var var tvunget att bestå ett ett eget lager. Är dock lite osäker på bästa sättet att fixa till den. Tror ni det räcker med att mörka ner?

4. Efterbelysning av ena sidan på äpplet för att skapa volym. Behövs det mer eller räcker det som det är nu?

5. Är den ljusa delen av det avbitna för ljust? Behövs det mörkas lite?

Tack på förhand!

Edit: Glömde ju bilden......

Janos
2009-09-16, 13:14
1. Krökningen är sisådär. Om det är acceptabelt eller inte beror på målet med bilden. Den är tillräckligt bra för att illlustrera en idé, men den är inte (foto)realistiskt genomförd.

2. Arbeta för hand istället. Se på den existerande kanten, efterlikna det som händer där. Matcha med jordens färger.

3. Vet inte riktigt vad du menar.

4. Du har inte riktigt fått fram volymen. Tänk på att du inte ska mörka ned sidan jämnt, eftersom mer ljus faller ovanpå äpplet än på sidan (troligen).

5. Är lite osäker på vad du menar, men kanten ser ut att vara mer filter och mindre handarbete (som ger variationer som höjer realismen).

oompf!
2009-09-16, 13:35
1. Krökningen är sisådär. Om det är acceptabelt eller inte beror på målet med bilden. Den är tillräckligt bra för att illlustrera en idé, men den är inte (foto)realistiskt genomförd.

2. Arbeta för hand istället. Se på den existerande kanten, efterlikna det som händer där. Matcha med jordens färger.

3. Vet inte riktigt vad du menar.

4. Du har inte riktigt fått fram volymen. Tänk på att du inte ska mörka ned sidan jämnt, eftersom mer ljus faller ovanpå äpplet än på sidan (troligen).

5. Är lite osäker på vad du menar, men kanten ser ut att vara mer filter och mindre handarbete (som ger variationer som höjer realismen).

Tack för synpunkterna.

1. Det är väl främst att visa en idé eller koncept. Samtidigt vill jag ju att det skall vara så realistiskt som möjligt. Har du lust att specificera mer var du tycker att krökningen ser konstig ut?

3. Menar själva gropen i äpplets topp.

5. Det blottade fruktköttet tänkte jag på.

Åter igen tack.

Janos
2009-09-16, 13:48
1. Nja och njä... det blir att sitta och pilla med bilden, vilket jag inte riktigt hinner tyvärr.

3. Ok. Vet inte riktigt mer än att det ser lite platt ut där. Våga lek lite mer med högdagrar för att skapa volym. Men bara försiktigt.

5. Mitt intryck av fruktköttet är att det ser lite slabbigt ut. Mer som ett plommon än ett äpple.

Skärpedjupet i bilden ser f.ö. ut att vara väldigt litet, något som du också får tänka på.

oompf!
2009-09-16, 13:59
Tack igen för svar. Menar inte att någon skall pilla med bilden, det vill jag göra själv. Tänkte mer om du kunde säga var du tycker det ser konstigt ut.

dejv
2009-09-16, 14:56
Äpplets röda färg lyser av sig på bordet, du borde göra den blå

oompf!
2009-09-16, 21:51
http://i29.tinypic.com/2ypkms1.jpg

Funderar på om jag skall jobba mer med själva placeringen av kartan. Använde mig nu av ett 3d-program vilket underlättade lite. Dock kvarstår problemet att få det att se "jordklotsaktigt" ut. Dels har äpplet inte samma form som jorden. Sedan om jag skulle "dra upp" kartan så Sverige hamnar mer rätt geografiskt så kommer det bli placerat i gropen i toppen av äpplet vilket jag inte vill.

Funderar också på att färga om de röda kanterna vid de avbitna delarna till någon blågrönaktig färg.

All bra kritik är välkommen. Kommentera också gärna själva idéen i sig om ni vill.

bjorn.eric
2009-09-17, 10:04
Två saker jag vi första ögonkastet reagerar på:

1. Kartbilden och själva äpplet matchar inte varandra i bildkvalitet - äppelbilden är tokmycket skarpare som jag ser det, vilket gör att den inte riktigt smälter ihop

2. Kanske fånigt men om man biter i ett äpple som är en värld - borde inte kanten till höger vara typ blå med delar som är gröna då, istället för röd?

oompf!
2009-09-17, 10:24
Två saker jag vi första ögonkastet reagerar på:

1. Kartbilden och själva äpplet matchar inte varandra i bildkvalitet - äppelbilden är tokmycket skarpare som jag ser det, vilket gör att den inte riktigt smälter ihop

2. Kanske fånigt men om man biter i ett äpple som är en värld - borde inte kanten till höger vara typ blå med delar som är gröna då, istället för röd?

Skiljer sig verkligen kartan så mycket i bildkvalitet jämfört med äpplet? Jag tycker det ser ok ut, men kanske har fått sämre syn på sistone (något jag bävar för...)

Du har rätt angående det röda, något jag fortsatt jobba på efter jag lade upp den senaste bilden.

oompf!
2009-09-18, 17:09
Har gjort lite mer. Jorbilden var oskarp, så det är åtgärdat. Drog även upp färgmättnaden lite på den. Fixat till färgen på kanten till det avbitna. Lagt lite skärpa på fruktköttet också.

http://i30.tinypic.com/qrc754.jpg

Kom gärna med mer förslag!

kobravov
2009-09-18, 18:42
Kanske bara är jag men jag tycker att det är väldigt mycket blur på kanten längst tuggan på alla sidor. Det enda jag stör mig på iaf.

oompf!
2009-09-19, 02:05
Kanske bara är jag men jag tycker att det är väldigt mycket blur på kanten längst tuggan på alla sidor. Det enda jag stör mig på iaf.

Nä, det har du rätt i. Har jobbat fram och tillbaks med att prova olika saker. Tack för att du påpekade det.

Detta har jag beslutat skall bli (troligtvis iaf) den slutgiltiga bilden.

http://img223.imageshack.us/img223/936/showsg.jpg

Per
2009-09-19, 19:40
skala ner lite, en aning för stor textur av jordklotet.
ser märkligt ut med den svarta glowen vid kanten ut i äpplets kött.

samt lite konstigt att kvisten inte är placerad på nordpolen?

en vit bakgrund? varför inte... rymden? :P