handdator

Visa fullständig version : Svanamyran.com

joel
2004-09-13, 17:52
Tjena!

Har precis gett republiken Svanamyrans hemsida en rejäl uppfräschning.
Kom gärna med kommentarer och synpunkter gällande form och funktion...

Det skulle vara schysst att höra hur sidan uppför sig i olika (äldre?) browsers.
Sidan är testad i följande webbläsare:
Firefox 0.9 Mac/PC
Opera 7.5 Mac
Safari 1.0
MSIE 6.0 PC
MSIE 5.2 Mac

På IE 5.2 Mac så ser sidan fortfarande lite knepig ut men jag jobbar på det... ;)

www.svanamyran.com

Tack på förhand

/Joel

The_Jonas
2004-09-13, 18:55
Kanon fin sida, har inget att klaga på. Däremot är css filen inte optimerad. Skulle tippa på att du kan göra cssfilen minst 2-3kb mindre.

Hennke
2004-09-13, 20:54
Håller med Jonas om sidan, riktigt trevligt!

Dock, som alltid, så tycker jag att det är svårt att läsa menyn, h1, h2 och sidhuvud/footer. Med risk för att bli långrandig.

Förresten, "Förstasidan" stavas det :)

SPENEN
2004-09-13, 21:05
Funkar fint i Opera 7.54 Final och Firefox 0.9.3 i Linux 2.6.8 =)

joel
2004-09-13, 22:10
Kul att ni gillar den så här långt :)

Ska se över stavning och annat i veckan.

Css-filen kan nog optimeras en aning. Det är lätt hänt att man upprepar css-syntax i onödan under arbetets gång.

Har funderat lite på att öka höjden på meny, sidfot samt sidhuvud från 15- till 25px. Om jag gör detta så kan textstorleken också ökas ett par snäpp vilket borde främja läsbarheten.

Skönt att se att den funkar på linuxplattformen också. :)

Med risk för att tvingas återgå till css-tweakandet skulle det vara schysst med ett par screenshots från MSIE 5.0/5.5.

monAmour
2004-09-13, 22:31
Helt okej, tydlig och informativ. Dock några grejer jag tänkte på sådär direkt:

- tråkig meny
- bara matta färger. inget som lyser upp, ger spänning osv.
- för stort sidhuvud (kartmetaforen)

Blizz
2004-09-15, 17:23
"I mitten på 1980-talet blev det även vanligt att stora artister kom och uppträdde. På familjen Franks lagårdsvind har storheter som Carola, Kikki Danielsson, Iron Maiden och Metallica uppträtt"

Iron Maiden och Metallica? ..på en lagårdsvind? ..å Madonna o Michael Jackson också? ..har jag missat nått eller? ..

vad är det för ställe egentligen? hehe

Skatan
2004-09-15, 17:52
Verkar som CSS:n laddas senaste lr nåt för blir tyup en enklare v ersion av varje sida när man surfar runt å sidorna laddas.

walfridson
2004-09-15, 17:53
Egen flagga :)
Får man bilda en republik hur som helst?

Sidan var ren o fin, så som det ska vara :)

joel
2004-09-16, 01:32
"I mitten på 1980-talet blev det även vanligt att stora artister kom och uppträdde. På familjen Franks lagårdsvind har storheter som Carola, Kikki Danielsson, Iron Maiden och Metallica uppträtt"

Iron Maiden och Metallica? ..på en lagårdsvind? ..å Madonna o Michael Jackson också? ..har jag missat nått eller? ..

vad är det för ställe egentligen? hehe

Om du bara visste ;)

Verkar som CSS:n laddas senaste lr nåt för blir tyup en enklare v ersion av varje sida när man surfar runt å sidorna laddas.

Jag har en aning svårt att förstå vad du menar? Har hört från andra håll att sidan tappar css-formateringen för en sekund när en ny sida laddas. Detta fenomen tror jag bara uppenbarar sig i MSIE (som så mycket annat spännande). ;)

andersson
2004-09-16, 20:46
Mycket snygg sida...rent och allmänt trevligt...har dock en synpunkt som du var lite och nosade på ovan...du har alldeles för många tecken per rad, rekommenderat antal på skärm är väl 40-50 och du har det dubbla nu. Annars är sidan väl genomarbetad!!

the ][mp
2004-09-19, 00:37
Vackert. Men jag tycker att du ska skippa den smygrandiga bakgrunden bakom texten. Det tog en liten stund innan jag kom på att den nog var anledningen till att texten var lite svårläst, i alla fall på min skarpa, fina TFT. :) Fast det skulle ju faktiskt kunna bero på det faktum att jag är trött också. ;)