handdator

Visa fullständig version : Martindale?

Hans
2005-01-02, 17:00
Någon som har koll på det här med slitstyrka på tyger, s.k. Martindale? Vad är bra? Vad är dåligt? Vad bör man ha till en soffa?

Hesslow
2005-01-02, 17:03
Martindale? Aldrig hört. Till min har jag ett ulltyg. Enda jobbiga är dess töjbarhet vilken gjorde att jag fick klä om dynorna eftersom det blev för slappt första gången. Ett styvt tyg är nog att föredra. Fråga efter möbeltyg i butiken, så blir det nog bra!

Purj0
2005-01-03, 08:52
Jag fick det förklarat för mig i en möbelbutik en gång. Tydligen går martindaletestet ut på att man gnuggar en bit tyg mot tyget man vill testa och antalet Martindale är antalet gånger man kan gnugga testbiten innan den trådar upp sig. Köpte nyligen en soffa där tyget enligt uppgift har 40000 Martindale, vilket tydligen ska vara ganska normalt för en soffa i hemmamiljö. I kontorsmiljöer och offentliga rum kan slitstyrkan vara uppemot 100000 Martindale.

Cricheb
2005-01-03, 11:14
Skön storhet att kunna, inget man läser om på fysiken direkt, undra vad martindale för min hud är, alltså hur många gånger man kan ta på sig sinna byxor utan att huden går sönder, men det måste nog ske i ett streck då efter som att huden förnyas.

Hesslow
2005-01-03, 14:29
Just det, nu när purj0 förklarar lite ringer det en klocka! Fråga i affären.

Hans
2005-01-03, 23:00
Köpte nyligen en soffa där tyget enligt uppgift har 40000 Martindale, vilket tydligen ska vara ganska normalt för en soffa i hemmamiljö. I kontorsmiljöer och offentliga rum kan slitstyrkan vara uppemot 100000 Martindale.

Tack! Då har jag iallafall något hum om vad som gäller.

granis
2005-01-24, 23:37
15 000 är kravet för hemmamiljö....30 000 för offentlig. Vanligast är mellan 20´och 30´

Purj0
2005-01-25, 10:58
15 000 är kravet för hemmamiljö....30 000 för offentlig. Vanligast är mellan 20´och 30´

Det låter lite lågt om man jämför med de siffror jag har sett. Var kommer dessa siffror ifrån? Är de minimikrav, kanske?

Har också föstått att man kan utföra Martindale-testet på lite olika sätt. En del räknar testet som avslutat när strukturen är "avgnuggad" (lite svårt att föklara...) , medan andra gör det när trådarna börjar gå av. Det beror tydligen också på vilken typ av tyg det är och hur det är vävt så det kan nog vara väldans lurigt att bara gå på Martindale-tal när man väljer sofftyg... T.ex Bolias (http://www.bolia.com) möbler har sofftyg som uppges vara mellan 40´ och 90´Martindale.

granis
2005-01-25, 22:48
Svar ja, det är minimikrav.

Martindale kan man förklara på ett enkelt sätt. Man spänner upp tyget, sen snurrar man en platta som är storleken som en femkrona. När första maskan går, där har du martindale.

Sen finns det ytterligare 2 tester. Det är noppighet(1-5) och ljushärdhet(1-8).
Noppigheten bör ligga på minst 4, och ljushärdheten minst 5 enligt min mening.