Visa fullständig version : IKEA vs. äkta formgivning?
thundercat
2004-12-14, 23:34
Det fanns en sån här tråd innan men jag är osäker på vart den tog vägen, anyways, here goes...
Många har ju debatterat hur moraliskt rätt det är t.ex. av IKEA att kopiera erkänd design för massproduktion till deras varuhus.
Vad anser ni om det hela som företeelse?
Vart går gränsen för att inspireras eller stjäla design?
Jag såg "värsta formen" idag och blev skitlack för att de kritiserade IKEAs formgivare för den "gungstol" han designat, som tydligen var en "direkt" kopia av [målaren vars namn jag aldrig kan minnas] egna gungstol anno 1904.
Artisters musik blir ju allmän egenom efter, vad är det, 60 år? Då kan väl en stol med 100 år på nacken vara fri att kopiera?
Stolen som dessutom tillverkats i ett unikt exemplar för eget bruk (förmodligen av målaren själv, d.v.s. att han ska bruka den) och ingte för massproduktion, där något företag kan gå med förlust pga. uteblivna intäckter.
Dessutom är det en märkbar designmässig skillnad i kvalité mellan stolarna. Den tidigare modellen är ljusår snyggare än IKEAs kassa kopia.
Iallafall, nu vill jag höra er åsikt om företeelsen ;) Hur skulle ni reagera som formgivare, om era verk blev "stulna"?
om jag ritade en stol och nån 100 år senare skulle rippa den skulle jag nog inte bry mig speciellt mycket.. känner inte en enda 120-150 åring som bryr sig om nåt alls så.. :) :)
nej men allvarligt.. skulle någon stjäla en design eller idé av mig som dessutom är relativt ny så hade jag tagit kontakt med "tjuven" och antingen fått igenom att lukrativt samarbete eller stämt dom på allt dom äger och har
håller med melin, bara för att du är en jätte inom branchen ger det inte dig rätt att stjäla design och låta några små barn i thailand massproducera den.
Det var ju ett fall förut att dom hade totalrippat en David Design byrå/sideboard..den var identisk nästan och kostade inte ens hälften såmycket som davids egna..då går det förlångt när ett företag som IKEA försöker konkurrera i realtid med de företag dom rippat av..helt sjukt...iallafall jag skulle nog aldrig handla på IKEA om jag hade råd att gå någon annanstans..visst är det kul att vanliga svenssons kan få lite designfeeling i hemmet men moraliskt riktigt är det ju inte..och IKEA har ju faktiskt bra och snygga produkter som dom formgivit själva förstår inte varför dom måste sno hela tiden...
Problemet är att vissa formgivare tycker att det är delvis bra när IKEA rippar, eftersom de sprider bra form till en större massa. Dessutom handlar de flesta exklusiva kunderna fortfarande hos de riktiga formgivarna.
Tja, vad ska man säga när t.o.m IKEA själva gör sin egen hat-sida? http://www.elitedesigners.org/
Ikea är som microsoft, de betalar inte ens hälften av människorna som formger åt dem och utnyttjar många studenter. De har även utvecklingsstörda människor i sverige som jobbar utan betalning.
Just därför undviker jag ikea så gott det går.
Jag undviker ikea så mycket det går därför att jag blivit mer medveten på senare år. Det är inte lönt att köpa en lampa som går sönder efter ett och ett halvt år, bara för att den kostar halva priset.
IKEA har ju numera börjat satsa ganska stora summor på egen design. Visst de har kopierat, men inte mycket mer än andra gör. Möbeldesign går det lika mycket trender i som i allt annat. Därför är det inte konstigt att liknande möbler finns i alla de stora kedjornas möbelvaruhus. Att bara anklaga IKEA är väldigt enkelt, men felaktigt.
Jag undviker ikea så mycket det går därför att jag blivit mer medveten på senare år. Det är inte lönt att köpa en lampa som går sönder efter ett och ett halvt år, bara för att den kostar halva priset.
Varför skulle IKEAs varur ha sämre kvalité än andra producenters? IKEA har ju ett riktigt testlabb som testar produkterna. Jag har snarare börjat köpa mer och mer på IKEA, för jag vet det håller bättre än det jag köpt på MIO tex.
Ikea är som microsoft, de betalar inte ens hälften av människorna som formger åt dem och utnyttjar många studenter. De har även utvecklingsstörda människor i sverige som jobbar utan betalning.
Just därför undviker jag ikea så gott det går.
öhhh. IKEA betalar riktigt bra till de formgivare som gör tex delar av PS serien. Det ger mer pengar att göra något till IKEA än andra.
På vilket vis utnyttjar de studenter???
Sen det där med utvecklingsstörda som jobbar utan betalning, du blandar inte ihop aktivitetsprogram som staten betalar???
Många fördommar i tråden märker jag.
Varför skulle IKEAs varur ha sämre kvalité än andra producenters? IKEA har ju ett riktigt testlabb som testar produkterna. Jag har snarare börjat köpa mer och mer på IKEA, för jag vet det håller bättre än det jag köpt på MIO tex.
Sant. MIO m fl ligger dessutom sämre till på flera andra punkter som tagits upp i den här tråden.
ojojoj det här e en viktig fråga för mig asså. jag e så jävla trött på kopierad design! ikea.. mio.. fan va jag lackar på folk som inte gör nåt eget. ikea har ju dessutom produkter som är egna men ju längre plagierandet går desto mindre litar man på att n å g o t ikea gör ska vara orginellt.
det jag har mest problem med är att ikeas plagiat ofta är sjukt fula också. nån designer gör till exempel en lampa med en orginell tanke bakom varpå ikea gör samma sak men mycket fulare! fan. jag blir skitsur.
Nu är jag något partisk men jag måste faktiskt hoppa in och försvara IKEA litegrann.
Det finns två typer av designers i mina ögon:
A vill sprida sina alster men inte bli mainstream.
B vill sprida sina aslter.
Det finns två marknader för möbler:
A vill köpa snygga saker som inte är mainstream.
B vill köpa snygga saker billigt.
IKEA riktar in sig på B inom båda grupper.
Angående debatten i allmänhet:
Jag vågar påstå att merparten av alla "anti" diskussioner i grund och botten handlar om själva "anti-mainstream" fenomenet.
Rationella diskussioner om fördelar och nackdelar hos olika tjänster och produkter innehåller nästan aldrig spår av "anti-mainstream" fenomenet.
Man får vad man betalar för. Visst har Ikea några (läs max 2) bord av massiv ek. Resten är plast! Tur att dina saker håller, mina går sönder. Klart att de har ett testlabb, de vill få oss att tro att deras saker håller längre. Klart att fåtöljerna håller för att sitta ner 1000 ggr (eller whatever), men hur testar man om en golvupplight står rakt efter 1 år?
För övrigt är inte mio av bäst kvalité heller, den är nog likvärdig med Ikeas. Men EM däremot. Där finns robusta saker. Som givetvis kostar mer också.
Jag vågar påstå att merparten av alla "anti" diskussioner i grund och botten handlar om själva "anti-mainstream" fenomenet.
Ja, klart att det spelar roll, när man kliver in hos någon och direkt kan peka på allt som är köpt på ikea. Klart att det är trist att sååå många äger en Poäng-fåtölj (jag också).
Förresten var det ju inte kvalité som skulle diskuteras, utan plagiat. Och det trodde jag var vida känt att Ikea plagierar. Sen har de många egna designers också.
ojojoj det här e en viktig fråga för mig asså. jag e så jävla trött på kopierad design! ikea.. mio.. fan va jag lackar på folk som inte gör nåt eget. ikea har ju dessutom produkter som är egna men ju längre plagierandet går desto mindre litar man på att n å g o t ikea gör ska vara orginellt.
det jag har mest problem med är att ikeas plagiat ofta är sjukt fula också. nån designer gör till exempel en lampa med en orginell tanke bakom varpå ikea gör samma sak men mycket fulare! fan. jag blir skitsur.
IKEA plagierar inte. Det är sällan de gör kopier. Däremot följer de trender. Precis som H&M följer med trenderna, eller varför inte JC mfl för att komma in på klädsidan. IKEA satsar även mycket pengar på begåvade svenska formgivare. IKEA jobben ger mer jobb än att skapa för andra möbeltillverkare.
IKEA skapar möbler som håller. Jag har köpt extremt dyra möbler som strular. IKEA prylarna håller år efter år efter år efter år....
Man får vad man betalar för. Visst har Ikea några (läs max 2) bord av massiv ek. Resten är plast! Tur att dina saker håller, mina går sönder. Klart att de har ett testlabb, de vill få oss att tro att deras saker håller längre. Klart att fåtöljerna håller för att sitta ner 1000 ggr (eller whatever), men hur testar man om en golvupplight står rakt efter 1 år?
För övrigt är inte mio av bäst kvalité heller, den är nog likvärdig med Ikeas. Men EM däremot. Där finns robusta saker. Som givetvis kostar mer också.
Ja, klart att det spelar roll, när man kliver in hos någon och direkt kan peka på allt som är köpt på ikea. Klart att det är trist att sååå många äger en Poäng-fåtölj (jag också).
Förresten var det ju inte kvalité som skulle diskuteras, utan plagiat. Och det trodde jag var vida känt att Ikea plagierar. Sen har de många egna designers också.
Jag håller inte med. Jag har köpt möbler på flera olika möbelbutiker där de inte hållit alls på samma sätt som IKEAs varor gör. Har ett höj och sänkbart bord köpt på en mycket känd kontorsmöbelstillverkare som höll i 15 månader. Med IKEA borde har hållit i tre år och kostade en femtedel.
Jag vill gärna se exempel på plagiat.
Kan juh berätta en skum grej.
Satt och läste nån designtidning för ett par år sedan och hittade en säng som jag bara var tvungen att skaffa. Italiensk möbeldesign var inte billig. Den kostade förfärligt mycket pengar men på nått sätt skaffar jag väl fram pengarna tänkte jag. Efter ett halvår hade jag till och med skissat på att bygga den själv för att slippa denna utgift. Döm om min förvåning när jag började bläddra i den nya IKEA katalogen och hittar en i stort sett likadan säng för runt 1500 kr.
Var bara att tvinga med flickvännen på shoppingrunda. =)
Men det är ofta inte ett plagiat. Det är trendmöbler. Precis som med kläder så finns det fackmässor som berättar vad som kommer under nästkommande år. Det är väldigt natruligt att kreatörerna då får samma inpuls. på stora bolag som IKEA mfl tar det ofta mer än ett år att få en produkt klar ifrån idé tills den finns tillgänglig.
IKEA är ju rubbish. Mioprylar har ofta ganska schysst känsla, frågan är huruvida de kopierar?
Okej, de kanske inte kopierar procentuellt mer, men eftersom de har så sablans massa produkter så har de fler (inte högre procent) plagiat?
Bad Fish
2004-12-15, 17:06
I plagiatdiskussionen.
Äras den som äras bör. Kopiera gärna men presentera det inte som egen form.
Fö. så trodde jag att detta var en tabubelagd diskussion på GF då jag själv ådrog mig
en varning när jag belyste ämnet i en tråd jag skapat.
Sen ang. ikea.
IKEA ÄR kvalité. Antingen har hesslow otur eller fel. Skulle det nu vara så
att han har otur så är det inget som helst problem på IKEA. Då du har hela
TRE MÅNADERS öppet köp på IKEA. En vän köpte kök på IKEA, monterar och sätter upp
reglar. Varpå han upptäcker att det är fel strl. Han plockar ner dom, monterade, från väggen igen. In med dom i bilen och iväg till IKEA där han utan problem får ett par nya (man anmärker inte ens på att dom är monterade utan tar emot det direkt).
Vilken annan möbelaffär gör så?
Vidare har IKEA ett riktigt bra testlabb. Min flickväns pappa har bla. tagit fram mätutrustning till IKEA och det är good shit ;) Allt testas ordentligt.
IKEA håller hög kvalité det är bara att inse. Hur skulle dom annars kunna blivit så stora?
Även om dom har billiga priser så hade dom varit körda för längesen om alla saker gick i kras efter bara några veckor. Folk är inte dumma.. iaf inte alla.
Sen håller jag med hesslow att det är OTROLIGT tråkigt med ikea möbler.
Men vad tråden handlar om. Plagiering.
Ja IKEA snor.. mio snor.. EM snor.. bo concept snor.. seating concept snor..
designtorget snor.. bolagret snor. ALLA snor. IKEA är störst och syns mest..
Vill man inte ha inavelsdesign så är det bara att hosta upp slantarna.. 19.000 för en fåtölj av Ron Aroso ist för poäng av IKEA?
Otur? Nja, när jag pratar om dålig kvalité så menar jag inte dyra (med ikeas mått mätt) stolar och massiva träbord. Jag menar sådant som jag mest köper, någon billig lampa, något litet bort eller någon vägghylla. 3 månaders garanti är kanske mycket om den bara gäller produktionsfel, men det handlar förmodligen om dålig kvalité när den pajjar efter ett år.
Ikeas saker håller. Visst. Men inte så länge som möbler borde hålla. Jag tror att det blivit så stora för att folk är medvetna om att man får vad man betalar för. Ikea tror inte jag förknippas med möbler som håller länge, utan billiga möbler.
Jag måste dock belysa att anledningen till att jag helst inte handlar på Ikea är varken bristande kvalité eller plagiat. Det är just för att det är så vanligt! Det blir så oerhört tråkigt när allas taklampor ser ut på samma sätt!
IKEA är ju rubbish. Mioprylar har ofta ganska schysst känsla, frågan är huruvida de kopierar?
Det bygger du på vad?
MIO är för mig skräp. Ofta ligger de sent i designcyklarna med, typ tre år gammal designtrend... :D
IKEA gör ju bra prylar. När tom bekanta som är inredningsarkitekter föredrar IKEA i mångt och mycket, tycker jag det säger en hel del! ;)
Okej, de kanske inte kopierar procentuellt mer, men eftersom de har så sablans massa produkter så har de fler (inte högre procent) plagiat?
Då får vi ju reda ut vad som är plagiat och vad som är trendanpassat.
Du får hemskt gärna hitta prylar som är plagierade hos IKEA. Jag tror inte du kommer hitta en enda. Däremot är de väldigt duktiga på att finna trender och haka på. Det är ju inte konstigt de är så framgångsrika och så ledande på vad de sysslar med. I USA är ju IKEA grymt trendigt. Brukar ta med mig amerikaner till IKEA så de kan se hur vanligt det är här.
Jag som jobbat på ett företag som haft IKEA som kund och som fått fördjupa sig i IKEA måste ju reda ut en del märker jag.
IKEA hade problem med kvalitén på mitten av 70-talet. Kamprad missade stämningen då folk fick hem möbler som saknade alla delar. Kamprad satte igång en kvalitétssäkring, sådant som andra företag först började med i början av 90-talet. IKEA insåg att skulle de behålla kunderna så krävdes bra kvalité. Sedan dess har Kamprad nästan varit besatt av att ha högsta kvalité i hela sortimentet. vad många inte vet är att det finns underlevrantörer till IKEA som gör möbler till de dyra märkena på samma fabrik vid samma löpande band.
IKEA anklagas ganska ofta för plagiat. Men det är formtrender. Vi ser samma sak inom modeindustrin och tex i trender kring typografi. Trender och plagiat får man int eblanda ihop.
IKEA är idag den enskilt största aktören som anlitar svenska möbel & textilformgivare. IKEA har gett många chansen som ratats av många andra. IKEA är idag utan tvekan en trendsättare som i många fall hinner före de mer "trendiga" kedjornar.
Inom IKEA så är det en massa tester och kundundersökningar. Kamprad låter inget ske av en slump.
Ett läsetips: Historien om IKEA - Ingvar Kamprad. Författare: Bertil Torekull
Iofs..när jag var i Kina så var IKEA Rena rama lyxvaruhust..varför? för att importskatten var så jävla hög så varorna blev skitdyra där..
vad gäller "formtrender" så är det nog en jävligt fin linje mellan formtrend och plagiat tror du inte? om jag gör ett par jeans så är ju inte det ett plagiat av levis men om jag sätter dit en fet måsvinge på fickan så har jag rippat evisu..
visst ikea har väl grymma grejjer men det är som hesslow säger..prova att bo i fightclub snubbens lägenhet tror du skulle tröttna rätt snart..
sen är väl frågan om IKEA är bra för de svenska aktörer som inte får jobb där..
Tja, vad ska man säga när t.o.m IKEA själva gör sin egen hat-sida? http://www.elitedesigners.org/
haha
Van Den Puup watch.
Diamond encrusted. £ 16290
De har även utvecklingsstörda människor i sverige som jobbar utan betalning.
*Suck!* Ibland blir man rädd för hur människor inbillar sig dumma saker...
Följ länken och läs: http://www.conexi.se/
G.Lindqvist
2005-01-13, 20:17
Måste påpeka en sak. Vad gör det om man plagiera?
Tankarna för en till; "Varför uppfinna hjulet igen?". Nä, det känns bara dumt och kostsamt.
*Suck!* Ibland blir man rädd för hur människor inbillar sig dumma saker...
Följ länken och läs: http://www.conexi.se/
Vad får de för lön då?
Bad Fish
2005-01-13, 21:23
Ikeas stol Patrik har ganska tydliga spår av stolen juli av Werner Aisslinger, vilket jag väl tycker är ok..
lampan fuga (har för iaf för mig att den finns med 4a spottar) är i mina ögon en direkt rip av lampan hertz av konstantin grcic
G.Lindqvist
2005-01-13, 21:32
Vad får de för lön då?
Vad har de för lön osv... Det hör inte till diskussionen! Följ tråden!
Bad Fish
2005-01-14, 11:41
Tycker inte heller lön spelar ngn. som helst roll. Projekten går inte ut på
att få förståndshandikappade att köpa bilar och smycken. Det handlar
om att låta dem delta i samhället.
sen hade jag iofs också sett att socialbidragstagare tvingades att göra samhällsnyttigt
arbete några timmar i veckan, tex. lokalvård & reperationer. (OT)
Måste påpeka en sak. Vad gör det om man plagiera?
Tankarna för en till; "Varför uppfinna hjulet igen?". Nä, det känns bara dumt och kostsamt.
Finns en del formgivare som anser att dom borde få betalt när tex IKEA använder deras designs i egen tillverkning.
G.Lindqvist
2005-01-15, 13:17
Finns en del formgivare som anser att dom borde få betalt när tex IKEA använder deras designs i egen tillverkning.
Finns många personer som anser en massa saker. När "deras" formgivning används i andra syfte, så kan de inte göra något när de inte har patent på formen. Det blir fritt fram.
Tyvärr... så går det till i denna grymma värld och gillar man inte spel-regelerna - då ska man inte syssla med design.
Lateralus
2005-01-15, 15:09
Plagiat är i själva verket inte är ett rättsligt koncept, utan med detta anses en litterär eller konstnärlig stöld. Ett plagiat är ett oredovisat lån ur en annan persons produktion.
Ett plagiat är också raka antitesen till ett falsifikat. När förfalskaren utger sitt eget verk för att vara en annans, så utger plagiatören en annans verk för att vara sitt eget.
Men min fråga är; finns det något bra med onda, gör inte plagiat att vi måste förnya oss och drivs ännu mer till att skapa ?
Bad Fish
2005-01-15, 16:03
"gör inte plagiat att vi måste förnya oss och drivs ännu mer till att skapa"
låter ju helnipprigt. Att plagiera innebär ju rakt av att man inte måste förnya sig.
För att inte plagiera måste man däremot förnya sig och driva sig till ännu mer
skapande.
Lateralus
2005-01-17, 05:04
jag menar att : Att då plagiaten finns, och bara blir fler - så krävs det att man förnyar sig , och är originell , något som kanske inte alltid e så lätt som det låter, oftast har någon annan lyckats göra något liknanade före.
alltså plagiatens existens genererar mer orginalitet , eller ?
Såg avsnittet på svt där man påstod att en gungstol var stulen ifrån en hemmasnickrad stol i en konstnärs hem.
Tyckte att det var överdrivet analt påstående. Visst, det finns säkert något som är medvetet eller omedvetet plagiat men när det gäller IKEA så är den största faktorn just att ikea är så stort. Ett företag som sprider sin formgivning över hela världen och har lokalt förankrade designers är dömda till att förr eller senare ha en formgivare i annat land som hittar liknande former i deras arbete och ikeadesigners.
Sedan tycker jag inte att man skall behöva haka upp sig på design hela tiden. en soffa är en soffa och hur en soffa ser ut kan inte alltid skifta extremt mycket. Personligen skiter jag i om den är en designvara bara den är skön att sitta i och inte alltför ful.
Bad Fish
2005-01-17, 10:44
lateralus.
Om plagiaten inte hade existerat så betyder det isf. att vi ligger på en extremt hög innovationsnivå. Helt enkelt eftersom då skulle allt som skapades vara nyskapande och originellt.
alice.
"analt påstående"? ;)
Sedan tycker jag inte att man skall behöva haka upp sig på design hela tiden. en soffa är en soffa och hur en soffa ser ut kan inte alltid skifta extremt mycket. Personligen skiter jag i om den är en designvara bara den är skön att sitta i och inte alltför ful.
En soffa är en soffa lika mycket som en reklamaffish är en reklamaffish och lika mycket som ett hus är ett hus och lika mycket som en bil är en bil och lika mycket som en tavla är en tavla...
Bad Fish
2005-01-17, 10:53
en plagierad soffa på GF är lika mycket som en plagierad soffa på ikea...
en plagierad soffa på GF är lika mycket som en plagierad soffa på ikea...
Mmm, och en trångsynt människa på ett forum är lika mycket det på ett forum som i verkligheten.
Bad Fish
2005-01-17, 13:59
hoppsan.. personangrepp? dags för en varning för dig kanske?
Personangrepp? Mitt påstående var helt generellt sett. Jeje, vill du verkligen diskutera min soffa mer (jag har tröttnat själv) så kan vi ju ta det via PM. Känns bara trist att varenda tråd där du och jag skriver ska handla om den. Gräva ner stridsyxan kanske?
Hesslow: Killen som suttit för mkt på internet? Det är skillnad på folk i forum & folk i verkligheten, typ som film...
Nu tillbaka till topic, jag älskar ikea, dom har så mkt små söta saker som man kan köpa så hela huset blir sött som rött socker.
Bad Fish
2005-01-19, 01:57
hatar ikea
Gothdarling
2005-01-23, 01:08
Ikea är plastigt.
Att något har likheter med en sak, eller att något ser EXAKT ut som något någon annan "uppfann" för något år sedan, är väl skillnad?
Tycker jag hörde nån här säg så, "den där hade lite touch från bla bla designern" menar musik, konstnärer och modedesigner inspireras väl av sina motståndare, omgivning, naturen och historien genom tiderna? Alltid lärt mig att kopiera är fel men inte att bli inspirerad.
...nåväl.
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.