handdator

Visa fullständig version : CF Error... Hjälp!!

p2d
2007-12-16, 20:37
Jag var och gjorde ett fotojobb i helgen och när jag skulle knäppa den sista exponeringen på minneskortet fick jag CF error.. Jag stängde av kameran och startade den igen och när jag skulle se på bilderna stod det bara No Image.. Lite smått panik..

När jag stoppar i minneskortet i datorn med en 8-1 läsare säger OS X bara att den inte kan identifiera disken och frågar om jag vill formatera den..

Jag laddade hem programet Photorescue men när den kommer till ca 20% hänger den sig och står och laddar hur länge som helst.. Jag lät den stå på 10 timmar utan att statusbaren flyttade sig 1 pixel

Någon som vart med om detta förrut eller som kan komma med tips? Jag har en EOS 400D och minneskortet är ett Transcend CompactFlash 2gb 75x

Tacksamför snabba svar!

Lindroth
2007-12-16, 20:44
Jag hade en billig kortläsare tidigare och den gjorde att jag fick detta problem flera gånger, kanske kan vara det som är problemet?

chrullo
2007-12-16, 23:41
formaterade du kortet i kameran innan du använde det?

p2d
2007-12-17, 08:08
Jag hade en billig kortläsare tidigare och den gjorde att jag fick detta problem flera gånger, kanske kan vara det som är problemet?

Det är ingen sån där jättebillig läsare för 50kr.. Kostade väl 300kr eller nåt.. Dock varnade ju kameran om CF error redan innan jag provade läsaren.. Så det måste vara fel därifrån..

formaterade du kortet i kameran innan du använde det?

Jag formaterade det innan jag fotade. Men jag har inte formaterat det efter att det gick sönder (efter att det blev fullt)

chrullo
2007-12-18, 11:29
det låter sjukt märkligt. Självklart kan saker och ting gå sönder, men jag har aldrig varit med eller hört om att ett cf kort strejkat. Har inga förslag på vad du kan göra men önskar dig lycka till!

camh
2007-12-18, 15:21
Jag har fått ett sånt där fel några gånger, vilket inneburit att bilden jag precis tagit har försvunnit, har stängt av och satt på kameran igen så har den fungerat (utan den senast tagna bilden).

Micke 'M
2007-12-18, 15:28
prova ett annat recoveryprogram? kan rekommender getdataback for fat/ntfs, det kan scanna genom all data å leta efter jpeg headers mm. rekommerat att klona kortet till en fil innan du kör om det skulle lägga av helt.

p2d
2007-12-18, 19:25
prova ett annat recoveryprogram? kan rekommender getdataback for fat/ntfs, det kan scanna genom all data å leta efter jpeg headers mm. rekommerat att klona kortet till en fil innan du kör om det skulle lägga av helt.

Jag har provat det också.. Men den hittar inget

frisyrgele
2008-01-05, 02:47
den här tråden borde va i "frågor" :B

Coach
2008-01-05, 03:19
den här tråden borde va i "frågor" :B

Då klickar du istället på "anmäl"-knappen och skriver ett fint litet inlägg där åt moderatorerna som då lättare uppmärksammar och kan korrigera.

Sorry för ot p2d!

frisyrgele
2008-01-05, 12:51
visste inte ens att det fanns en sån knapp 8(