Visa fullständig version : Rivning av väggar!
Fick nycklarna till huset nu imorse och jag och min vän Hank begav oss dit för att riva tapeter på hela undervåningen. Det gick skit lätt och vi rev allt på under 2 timmar.
Nu till dilemmat!
Det var sånna bubbeltapeter och kvar bakom lämnar dom en tunt tunt lager papper som inte låstnar. Vad gör man ? Kan man taptsera på det ?!
Självklart ska vi spackla där vi kommer måla, men kan man taptsera över det som är lite papprigt ?
finns det inte risk för att den nya tapeten får bubblor under sig pga att limmet fuktar upp den där "pappen"?
Tre alternativ kan jag komma på.
1. Ta bort det med vattten och svamp (och lite diskmedel). Billigt men tidskrävande.
2. Spackla hela ytan. Inte så dyrt men tar ett tag, dock mycket snabbare än alternativ 1.
3. Köp väggpapp. Dyrt men blir svinbra och går fort.
1. Ta bort det med vattten och svamp (och lite diskmedel). Billigt men tidskrävande.
Jag tog bort en tapet (3 lager) med vattenspruta en gång. Sjukt tidskrävande men resultatet blev kanon sen när man målade direkt på betongen.
2. Spackla hela ytan. Inte så dyrt men tar ett tag, dock mycket snabbare än alternativ 1.
Jag kan lova dig att det går snabbare o ta bort med alt.1 än att fixa med alt.2. Även jag som spacklar o slipar o bygger väggar dagarna i ända på jobbet skulle föredra alternativ 1.
Eller om man är ännu smidigare försäkrar man sig om att man har en tapet som går fint o tapetsera över den med. Är lite svårt o säga såhär på rak hand om du kan tapetsera över det, men det kan du bara höra med tapethandeln om.
Jag kan lova dig att det går snabbare o ta bort med alt.1 än att fixa med alt.2. Även jag som spacklar o slipar o bygger väggar dagarna i ända på jobbet skulle föredra alternativ 1.
Jag tror det är lite olika beroende på väggen och antalet tapetlager. Det tog mig 5 timmar att få ner tapeten på knappt 3meter vägg med alt.1 :(
Och jag kan lova dig att det tar längre tid att bredspackla hela väggen, låta det torka och sedan slipa. Ska du sedan som nybörjare få en slät yta kan du räkna med x antal hinkar med spackel, ont i axlarna, slipdamm i hela huset och sura jävla miner. Dessutom kan det blir problem med blåsbildning när du spacklar över en pappersgrund.
Låna/hyr en ångmaskin och använd för att ta bort tapetgrunden vetja. Kan även vara ett gott alternativ.
Jag tog bort en tapet (3 lager) med vattenspruta en gång. Sjukt tidskrävande men resultatet blev kanon sen när man målade direkt på betongen.
Jag gjorde så i min nuvarande lägenhet i alla rum. Lägenheten var sönderrökt av förra ägarna och jag tål inte röklukt. Tog mig ca 3 dagar per rum + bortagning av takfärg och puts. Men som sagt, det blir riktigt bra!
Låna/hyr en ångmaskin och använd för att ta bort tapetgrunden vetja. Kan även vara ett gott alternativ.
Mm, det kommer jag göra när tapeterna ska ner i resten av lägenheten.
Är det många GF:are som flyttar nu? Lite konstigt om det är så, juli-aug är ju ingen flyttarhögtid direkt.
jaghatarsnigel
2007-07-30, 19:48
Ska flytta nu. Skulle jag ta bort tapet skulle jag hyrt en ångtvätt det funkar skitsmidigt tycker jag. Varm vatten ånga gör att limmet bakom "pappen" släpper bra köra på.
Var inne på bauhaus samt på en tapet-affär och frågade lite. Eftersom det är betong bakom pappen och vi kommer välja tjockare easy-up tapet så är det betydelselöst att ta bort detta. Det är bara smacka upp och förlimma, dvs vatten + tapetklister på väggarna sedan smacka upp tapeterna som vanligt.
Imorn ska jag och polarn ut och bredspackla alla väggar.. Fett ;(
Glömde kameran tammefan.. Tar med imorn
efter en veckas spacklande o slipande i en hall på mindre än 10kvm så hade jag önskat att jag rivit ner gipsen där det satt gips och kört med grov sliprondell på väggarna..
fyyyy fan för väggar med 5+ lager tapet på!
(vardagsrummet var det lättare, en flaska vatten och en spackel-spade.. tog mig ca 4h att få ner all tapet från väggarna)
MartinCJensen
2007-07-30, 22:55
Du behöver inte göra det jobbigt för dig... vill du vara säker på att det inte bubblar sig så grundar du med färg... sen när det torkat så är det bara att kolla skavanker och spackla och sen tapetsera... easy peasy
CatrinGronvall
2007-07-30, 23:14
Är det många GF:are som flyttar nu? Lite konstigt om det är så, juli-aug är ju ingen flyttarhögtid direkt.
jag flyttar imon... när är det flytthögtid då?:D
jag flyttar imon... när är det flytthögtid då?:D
Nu! Men det är väl vädret som vänder upp och ner på allt. Men ett tips är att köpa lägenhet juli-augusti för då är priserna som lägst.
Nu! Men det är väl vädret som vänder upp och ner på allt. Men ett tips är att köpa lägenhet juli-augusti för då är priserna som lägst.
Men bor du i storstad (Sthlm) är det sämst att köpa under sommaren. Mer eller mindre konstant efterfråga råder.
=> Sälja juli/aug, sedan köpa.
Skulle nog överlägga att sätta upp 6mm renoveringsgips istället för o bredspackla, om du inte är duktig o har god lust o göra det. Men det är bara jag det. Det är bra o göra det så enkelt för sig själv som möjligt, särskilt när du har mkt o göra. Lätt att du tröttnar påskiten annars, om du har ett helt hus dessutom.
eller så åker du över till tyskland och köper massa öl. så länge du står vid grillen och serverar oss mat och öl så bredspacklar jag och coach åt dig :P
Ja där har du fan en deal alltså, öl o käk så gör jag fan vad som helst. Kan till o med tillfredställa frugan din om du inte orkar ;P
vBulletin® v3.6.8, Copyright ©2000-2010, Jelsoft Enterprises Ltd.