handdator

Visa fullständig version : Brevlåda i plåt

Zulf
2007-06-01, 15:11
Detta är första gången jag postar något på detta forum. Jag har dock återkommit hit med jämna mellanrum sedan en längre tid för att kolla in vad som pågår.

Jag är intresserad av mycket inom form och design, så detta forum är en av mina favoriter. Har dock ingen skolning inom design e.dyl. Bara lite inbyggd fallenhet och intresse.

Hursomhelst. Jag har knåpat ihop en brevåda i galvad plåt och tänkte slänga upp lite PWIP-bilder från detta projekt. (PWIP skulle då vara Past Work In Progress)

Zulf
2007-06-01, 15:55
Så här ser grinddörren ut från utsidan, med en ditritad brevlådefront såsom jag tänkt att den skulle se ut ungefär.

Zulf
2007-06-01, 16:04
Satte mig ner och funderade på hur lådan skulle designas. Gjorde en slags skiss samt en översiktskarta över de individuella bitarna.

Hade absolute ingen erfarenhet av metallarbete eller teori innan detta bygge, så min första ide var att få alla bitar urklippta ur nån trevlig plåt och sedan få allt ihopsvetsat. Jag insåg dock snart att det vore smartare att ha så få fogar som möjligt, och istället så många vikta kanter som möjligt. Jag övergav svetsidén också. Fick rådet att nita ihop kalaset. Det blev några nitar, men mest småskruv och mutter... så att man kan ta isär det hela utan att bruka våld. Plåten blev en lagom tjock galvad plåt.

Zulf
2007-06-01, 16:09
Jag gjorde t.o.m. en fullskalemodell utav gammal kartong som kan ses på en av bilderna, så att jag skulle få en någorlunda idé av hur det hela skulle bli. Plåten är utslängd på hallgolvet och arbetet har börjat...

Zulf
2007-06-01, 16:14
Här ses den i princip färdiga lådan... framsida samt baksida. Det bakre taket bytte jag dock ut så att den fula glipan vid övre delen av bakre öppningsluckan skulle vara både regn- och fulhetsskyddad.

Zulf
2007-06-01, 16:24
Efter detta har jag målat låddan med nån slags vanlig svart sprayfärg, över vilken jag sprayat klarlack. Bild på detta har tyvärr gått förlorad på nåt underligt vis.

Jag har hängt upp lådan på grinden och med spänning väntat på att se hur sprayen skullle klara hettan... från en starkt gassande sol. Det bör väl tilläggas/förklara här att jag befinner mig i Pakistan för tillfället... och det har en tendens att bli fett hett här i direkt solsken. Det är alltså inte det svenska diset jag snackar om. Hursomhelst, allt var frid och fröjd ett bra tag... tills en morgon efter en ovädersnatt med hagel, då jag upptäckte hur färgen flagnat på taket. Det såg ut som om haglet hade krossat färgen på vissa ställen för att sedan lämna över till solskenet att bryta upp lite mer. Detta är kanske inte helt troligt, men jag ska posta en bild på detta också innan jag målar om med nån annan metod... pensel och nån stadig färg... eller kanske billackeraren kan fixat. Fast det är ju bara sport om man gört själv. Ogillar att leja bort arbete om det inte är nödvändigt.

Återkommer...