handdator

Visa fullständig version : Böjbart fanér eller laminat?

CJB
2007-06-01, 01:37
Hejsan.
Jag har fått i uppgift att konstruera ett diskjockeybås som kommer ha formen av en en kvartscirkel (det skall stå mellan två väggar).
Tanken är att yttersidan skall bestå av böjbart mdf (om inte någon har ett bättre förslag), dock så vet jag inte riktigt vad jag skall täcka det med för att det skall bli snyggt. Gillar utseendet på laminatgolv och det verkar ganska billigt men frågan är om det går att böja så pass och om det i så fall inte blir krångligt?
Det optimala hade varit någon form av tapet med trämönster men jag vet inte om något sådant finns.

/Calle

Alice
2007-06-01, 08:00
Det finns böjbarts plastgolv i "plankstorlek" (kanske 70 cm gånger 15cm) som ger ett ganska naturtroget intryck.

fisken
2007-06-01, 08:28
Fanéra mdf'n med formpressning blir ju annars bra :)

lightwave
2007-06-01, 18:00
Fanér kan du utan problem böja i sådana radier. Om du inte har tillgång till verkstad eller dyl. för att "formpressa" som fisken nämnde så kan du fästa faner efter faner med kontaktlim som torkar så fort du pressar ihop limytorna. Annars kan man köpa färdiga böjbara plywoodskivor med gummikärna så kan ni täcka allt på en gång och limma / spika fast.

cango
2007-06-01, 21:17
det går att fanera direkt på den böjbara mdf:en men se till att fanerets riktning går längsmed spåren i mdf:en. Har du möjlighet att staga upp formen på nått sätt? dvs en formsågad regel uppe och nere vore bra

CJB
2007-06-02, 17:53
Tack för alla goda råd!
Tyvärr verkar det som vi inte har råd att genomföra bygget nu då det skulle innebära att vi var tvugna att koppla om elen för en massa pengar.
Befintligtligt bås och en bardisk kommer i alla fall kläs om med plastgolv.
Är dock fortfarande sugen på att använda formen någonstans i lokalen (nattklubb) då det mesta av inredningen är rätvinklig.