handdator

Visa fullständig version : Förstora bild?

chazz
2004-11-25, 21:12
Är det möjligt att på något vis förstora en bild?
Skall nämligen göra om mitt rum helt och hållet i helgen (måla, riva väggar etc) och hade då tänkt att måla upp en stor bild på en av mina väggar (en lutande, ganska stor vägg).
Bilden jag valde är på bandet Linkin Park, från deras första album Hybrid Theory och ser ut på följande vis: http://www.schooljournals.net/eline2/media/Geldrop%20pictures/Linkin-Park.jpg

Men denna bilden är ju på tok för liten.
Hade alltså tänkt mecka lite med den i PhotoShop (cutout etc) och sedan måla den på väggen, men vill ha den mycket större än så.
Kan man på något sätt få denna förstorad utan att förlora kvalité?
Skall som sagt börja måla snart så jag är väldigt stressad, då jag ej lyckas hitta bilden i större skala än såhär. :(

All hjälp uppskattas!

Biber
2004-11-25, 21:13
Du kan interpolera upp den (image size i ps), men du kan aldrig få information som inte fanns där från början. Det bästa datorn kan göra är att gissa sig till hur det ska se ut.

edit: Tråd flyttad.

<N>
2004-11-25, 21:15
pxlSmartscale är en lösning, men den bilden du har är för liten för att försöka.

http://www.extensis.com/en/products/product_family.jsp?locale=en_US&id=prod120009

Tobias
2004-11-25, 21:23
Man kan ju få bilden rätt stor om man gör den med en massa små runda bitar.
Hehe, vet inte vad det kallas, men nån här borde veta. Det finns en sån på reklampelarna ute nu, där det är en bäbis på. Kanske nån blöjreklam eller nåt. Kommer inte ihåg.

chazz
2004-11-25, 21:38
<N>: Hur stor måste bilden vara då?

Tobias Bergius: Ingen aning vad du menar, hoppas att någon vet och att det kan vara en lösning dock.

Förövrigt så tänkte jag försöka med att klippa ut bandet på bilden (dvs. få bort bakgrunden) och sedan förstora upp det och testa cutout osv och se hur det blir.
Men av någon knasig anledning kan jag ej använda något i PhotoShop alls förutom filter.
Skall jag kopiera en bild så får jag gå upp i menyn för att välja Copy, vet inte alls vad som är fel.
Sålänge ingen sitter på en självklar lösning till detta, finns det då någon vänlig själ som skulle kunna klippa till bilden och skicka den till mig?
Antingen via mail eller MSN.
Vore verkligen snällt, så att jag iallafall kan testa och se hur det blir.

EDIT:
Mail: alle@schweinereisen.com
MSN: alice_anubis@hotmail.com

Om någon har tid över!

Biber
2004-11-25, 21:48
Du kan inte använda kortkommandon eftersom att du har en piratkopierad version av programmet. Du kan köpa en riktig version här: www.adobe.com

Tobias
2004-11-25, 22:13
Kan tillägga att man måste stå rätt långt ifrån för att se det som en hel bild.

chazz
2004-11-25, 22:22
Biber: Jag kan inte använda någonting alls, förutom filter dvs.
Inte Pen Tool (som annars är bra för att få ett perfekt resultat), inte suddgummi, inte någonting.
Det enda jag kan göra just nu är att öppna bilder och använda filter på dom (och förmodligen allt annat från menyerna), men inget från "arbetstablån" och inga kortkommando heller.
Att sedan försöka vara smart och säga att jag har en piratversion (vilket iofs. sådär 90% här har) samt hänvisa mig till adobes officiella sida, uppskattas inte särskilt mycket.
Jag har en riktig kopia som jag har lånat av min "mentor" på företaget där jag praoade för några år sedan.
Har nämligen fortfarande kontakt med honom och får därigenom mer eller mindre alla mina program.
Dessutom har PhotoShop fungerat felfritt ända tills nu.
Kanske får göra ännu en formatering (har även knas på mitt ljud).

Tobias: Okej, då är kanske inte det en bra lösning för mig då. :/

<N>
2004-11-25, 22:29
PxlSmartscale kan man dra upp bilder med ca 400%. Skall du ha den bilden på väggen så hade jag försökt hitta orginalbilden. Kolla med skivbolaget!

Biber
2004-11-25, 22:34
Om du har en laglig licens för det så ber jag om ursäkt för mitt inlägg, dit räknas dock inte att bara installera programmet från en originalskiva. Det brukar vara så att folk har laddat ner photoshop cs och sen blir förbannade för att de inte kan få kortkommandona att fungera.

Exakt hur hade du tänkt få upp bilden på väggen? Ska du måla av från en mindre förlaga behöver du knappast sträva efter fotografisk kvalitet för en så stor yta, det kanske räcker med nåt i storleksordningen A4/A3?

sannah
2004-11-25, 23:19
scanna in den från konvolutet?

chazz
2004-11-25, 23:40
<N>: Chansen att få tag i en kopia av originalbilden är väl väldigt liten, men visst, allt är alltid värt en chans. :)

Biber: Ingen fara, personligen känner jag ingen alls som har en original version av PhotoShop, eller något annat program för den delen.
Men det råkar faktiskt vara så att jag sitter med en riktig version av både PhotoShop och Dreamweaver.
Vilka är dom enda dyra programmen jag använder.

Hade tänkt att försöka få tag i en overhead eller dylikt för att få upp bilden.
Kommer då att göra schabloner (stavning?) samt måla för hand.

sannah: konvolutet?

EDIT: Tilläggas kan att jag inte kan använda denna bilden med en overhead då min vägg är väldigt stor och bred (speciellt bred) och såvitt jag vet så blir det suddigare och suddigare desto större jag gör bilden med en overhead.
Därför hade jag tänkt att försöka fixa en större version av bilden (utan att få sämre kvalité) och sedan trycka ut den i 2-4 delar som jag använder via overheaden, därav blir resultatet så stort som jag vill ha det.
Ni vet kanske en smidigare lösning?

sannah
2004-11-25, 23:50
ja, den lilla boken som kommer med skivan. bilden var väl från skivan?

<N>
2004-11-26, 00:03
Skivbolagen är mer vänliga än man kan tro, berätta vad du gör och sen skicka in bilden till skivbolaget! :)

chazz
2004-11-26, 00:06
Aha, jo, men bilden finns bara på baksidan utav skivan.
Därmed är inte hela bilden med (saknas en bit på båda sidor tror jag).

tapetklister
2004-11-26, 00:06
nu har jag inte läst igenom alla inlägg eller kanske ens hajat problemet, men varför inte bara dra en overhead mot väggen? du skulle måla med bilden som underlag va?

chazz
2004-11-26, 00:12
tapetklister: Det är precis det jag planerar att göra.
Men med min erfarenhet av overheads så blir bilden suddigare och suddigare ju större och bredare man gör den.
Därmed så bör denna väldigt lilla bilden bli alldeles för suddig och konstig för att kunna använda när den väl är i den storleken jag vill ha den, om nu ens en overhead kan visa något så stort (vilket jag inte tror, med tanke på det lilla avståndet jag bara kan ha den ifrån osv).
Det är alltså en väldigt stor vägg projektet skall upp på.

<N>: Så att jag hänger med i svängarna nu, med originalbilden kan jag alltså förstora den med hjälp av programmet du länkade till?
Det är la tanken, eller?

<N>
2004-11-26, 00:15
Beronde på hur stor bild du kan skaffa av skivbolaget kan du dra upp den ytterligare. 400% är ofta inga problem. Säg vad du skall ha den till. Om de inte är hjälpsamma fråga vem som är fotografen och försök finna honom/henne.

Pompe
2004-11-27, 23:23
Där hade vi en dum kommentar.
Som många tidigare har sagt så skadar det inte att kontakta skivbolaget. Testa! Dödsstraffet är avskaffat som min pappa brukar säga.

oskars
2004-11-27, 23:27
Men du ... om du ska använda en overhead så kommer du ju ändå inte få bilden så mycket större än ett a4 om du nu inte har en monster-over det vill säga.. rätta mig om jag har fel?

Angelkiller
2004-11-28, 02:04
scannan in den i största möjliga storlek från skivan o sen öka storleken mer i ps ?