handdator

Visa fullständig version : Mitt vardagsrum! (WIP)

mr_paranoid
2007-01-15, 17:17
Jag har ett problem med mitt vardagsrum, det är nånting som inte känns riktigt rätt om det.
Jag har nu möblerat det som jag skulle vilja ha det i framtiden.
På den bilden där det finns tavlor har jag tänkt att en soffa skall infinna sig i en snar framtid,

jag funderade på en 3sitsig IKEA HAMRA soffa i svart läder.
http://www.ikea.com/PIAimages/55598_PE160709_S4.jpg

Jag undrar nu..finns det nånting som kunde piffa upp rummet lite extra?
Ett bord har jag funderat på. Ett ganska brett och smalt får det vara..annars blir det trångt!

Jag har själv funderat mycket..men jag kommer inte på någon smart lösning.

Hjälp!

(Jag ber om ursäkt för den lågmälda kvalitén på bilderna, mobilfoto)

Schuper
2007-01-15, 17:48
Känns lite stelt och sterilt just nu. Lite gardiner, mattor och växter skulle piffa upp det rejält tror jag. Och snygga, mysiga kuddar i fåtöljer och soffor så att det känns lite "mjukare". :)

latjo
2007-01-15, 19:03
oj tjena, du behöver en matta.

inspiration: www.jorgensmatthus.se

mr_paranoid
2007-01-15, 19:57
Schuper:
Ah, tack! Enda problemet med växter är...att jag inte vet vad jag ska köpa för nån och när jag väl skaffar en...så har jag inte tid att vattna den :(. Kuddar måste införskaffas.

Jag är lite allergisk mot ordet "gardin"...om du ger mig tips på snygga gardiner som skulle kunna passa i mitt rum så är jag öppen för förslag :).

Latjo:
Absolut! Men jag är allergisk astmatiker...jag gjorde mig av med min tygsoffa pga. att den dammade så mycket, och en matta lär bli en damm-magnet.
Finns det mattor som är fina, men som inte suger åt sig damm allt för mycket?

Ulf81
2007-01-15, 21:46
Röllakan och trasmattor är väl dom som samlar minst damm skulle jag tro. Jobbade i min ungdom:) på en kemtvätt som tog sig an mattor ochh dessa modeller var absolut lättast att rengöra. Det är förresten ett bra tips att 2 gånger om året lämna in mattan på kemtvätt för en djuprengöring(kostar nog ca 200-500kr beroende på storlek på mattan).Har man inte mattan i entrén eller är en riktig gris borde den inte samla åt sig så mycket skit. Problemet är att varken Röllakan eller trasmattor är skitsnygga. Knyt en egen trasmatta kan va ett tips, det har jag gjort en gång i tiden, den är skev som attan men ganska cool ändå! :D

mr_paranoid
2007-01-15, 22:16
Finns det förresten någon här som är erfaren med bonsaiträd och liknande?
Det skulle vara otroligt stiligt att ha ett sånt!

Ulf81:
Urk...det låter tråkigt faktiskt med röllakan och trasmattor.
Jag vill gärna ha en ordentlig matta...typ en ryamatta eller nåt sånt mysigt men det går ju inte! :(
Jag har för mig att designhousestockholm har ganska fina plastmattor...har jag fel?

mr_paranoid
2007-01-15, 22:36
Finns det förresten någon här som är erfaren med bonsaiträd och liknande?
Det skulle vara otroligt stiligt att ha ett sånt!

Är det en bra idé att sätta hyllor på väggen vid sidan om "fåtöljerna" någonstans, kanske vitlackade?

Ulf81:
Urk...det låter tråkigt faktiskt med röllakan och trasmattor.
Jag vill gärna ha en ordentlig matta...typ en ryamatta eller nåt sånt mysigt men det går ju inte! :(
Jag har för mig att designhousestockholm har ganska fina plastmattor...har jag fel?

Jag hittade på ellos(nu vet jag inte om de har kvalitét eller inte?) en lampa för att ge en mysig känsla(?)

Se bifogade filer:

Schuper
2007-01-15, 23:20
På http://www.svenskatyger.se/ finns massor med fint :) Har "Vindöga" i köket, vita små kvadrater som är utskurna med laser och är hur läckra som helst. Vill minnas att dom var ganska dyra också, men har aldrig sett snyggare gardiner så dom var helt klart värda priset :)

Annars kan du ju köpa nåt snyggt tyg på t.ex Åhlens och sy själv? Panelgardiner är helt klart snyggast och enklast :)

Finns plastväxter som ser väldigt naturtrogna ut om man inte skulle klara av riktiga växter... Har haft kaktusar som skrumpnat ihop av torka, så jag har näst intill endast plastväxter nu.
Såg nån ganska schysst palm på Ikea förra veckan, väldigt billig om man jämför med vad de brukar kosta! Tyvärr inte plast, men jag har för mig att de är ganska lätt skötta... :)

mr_paranoid
2007-01-16, 11:16
Schuper:
Ojdå, nu blev jag faktiskt sugen på att köpa gardiner!:D Var kan man köpa panelgardiner från "svenskatyger" ? Jag hittade ingen kontaktinformation..

Men när jag väl ska köpa gardiner..så vet jag inte riktigt om jag ska köra med nåt brunt / beige eller svart...jag vill ju inte att gardinen bara ska försvinna in i mängden, det mesta jag har i rummet är ju ekfärgat.

Jag ska till IKEA nångång denna månaden...så får jag kika på palmen! Annars får det nog faktiskt bli plastartiklar.

Tack för tipsen hursomhelst! :)

jorma
2007-01-16, 11:39
Kan du inte ha en syntet rya matta om du är allergiker? Det finns en typ av matta som heter flatvävda, dem är inte så mjuka å mysiga, men dem dammar absolut ingenting iaf.

Sen finns det riktigt snygga plastmattor, typ pappelina och horredsmattan, pappelinas är ju dock svindyra. www.pappelina.se www.horredsmattan.se

mr_paranoid
2007-01-16, 14:14
Jorma:

Syntet...det måste jag kolla upp. Brukar de vara dyrare än vanliga ryamattor?

Designbutiken i Varberg säljer Pappelina mattor..har själv vart och tittat på dem, jag tycker de är ganska läckra jag tänkte på SIRI, VIGGO och ALVE. Kostar runt 800 eller så..har jag för mig. Beror ju helt på vilken storlek såklart. Inte mycket om man verkligen vill ha en! :).

karinska
2007-01-17, 11:40
Det verkar lite opraktiskt att inte ha fotöljerna mittemot TV'n! Blir det inte drygt att glo på TV då? Dessutom blir ju väggen mittemot TV'n väldigt tom! Jag hade ställt fotöljerna där, och haft en låg bänk/skåp under fönstret med snygga prylar och växter på. Gardiner och matchande matta är såklart ett måste.
Om du tycker att det är jobbigt med växter är det väl ännu jobbigare med bonsai? De måste väl skötas skitnoga tror jag.

jorma
2007-01-17, 12:00
Jorma:

Syntet...det måste jag kolla upp. Brukar de vara dyrare än vanliga ryamattor?

Designbutiken i Varberg säljer Pappelina mattor..har själv vart och tittat på dem, jag tycker de är ganska läckra jag tänkte på SIRI, VIGGO och ALVE. Kostar runt 800 eller så..har jag för mig. Beror ju helt på vilken storlek såklart. Inte mycket om man verkligen vill ha en! :).

En ryamatta i syntet är i regel billigare än en i ull/lin, eftersom syntet ryan är maskingjord.

Nej vill man ha en så är det ju inte så farligt, jämförde mest med horreds plastmattor som är väldigt snygga och som är typ hälften så dyra.

mr_paranoid
2007-01-17, 14:21
Karinska:

Jag har faktiskt haft stolarna där precis innan jag tog bilderna, men ville testa hur det skulle se ut om jag hade fåtöljerna där de är på bilderna nu..eftersom jag har en soffa på ingående som jag hade tänkt skulle placeras där golvet är tommast just nu.

Det du säger med en fin lägre sideboard tänker jag ta till mig faktiskt...ska kolla hur fina man kan få till ett bra pris.

Jag sitter och gör en modell på ungefär hur rummet kommer att se ut när jag har en låg sideboard under fönstret och soffa mittemot tv'n.

Gardiner kommer också att införskaffas när pengarna kommer..mattan är jag ännu lite osäker på vilken variant, men det lutar åt syntet..

Ack då får jag nog skippa bonsaiträden. De lär inte finnas i snygga ickelevande former ?

ohdeer
2007-01-17, 14:58
Snyggt bord mellan stolarna/fåtöljerna. Vart hittade du det?

John
2007-01-17, 15:00
Karinska & Ohdeer Vill inte vara en besserwisser men Fåtölj heter det.

ohdeer
2007-01-17, 15:01
Vad har jag skrivit då? hihi... ;)

mr_paranoid
2007-01-17, 15:03
ohdeer:

Kul att nån kommenterade det :). Det köptes på Village...tror det kostade runt 950 :- mycket praktiskt bord/tidningssamlare!

Noname
2007-01-17, 15:15
det känns så halvgjort... hänger du med? som om du är halvklar och halvinflyttad... plus att golvet var gräsligt... :P

mr_paranoid
2007-01-17, 15:23
Noname:
Jo jag känner det också...
Tack för att du håller med mig, hittintills har jag inte fått/kunnat byta golv.
Själv hatar jag golvet. Men jag försöker göra det bästa av det..
Om jag nu skulle mixa och matcha ek med något annat trä, vad skulle bli bäst?

mr_paranoid
2007-01-17, 15:43
Såhär skulle jag vilja att det hela ser ut...på en höft. Nu är det ju minus alla trevlighets detaljerna som kuddar, matta, gardiner och lampor..osv, men i möblemangsvy så är detta det optimalaste isåfall.

Programmet jag använde var bo concepts "Furnish" som jag tyckte fungerade utmärkt! Tyvärr fanns inte det sideboard som liknade mitt mest inte i ek.

EDIT:
Postar den andra jag gjorde också med en röd soffa och en annorlundare sideboard vid fönstret.
Det blygsamma priset på möblemanget på första bilden(den utan röd soffa) blev 22.000 $. Inget jag kommer att pröjsa för direkt..

Tankar & åsikter?

Noname
2007-01-18, 14:34
Noname:
Jo jag känner det också...
Tack för att du håller med mig, hittintills har jag inte fått/kunnat byta golv.
Själv hatar jag golvet. Men jag försöker göra det bästa av det..
Om jag nu skulle mixa och matcha ek med något annat trä, vad skulle bli bäst?

något antingen väldigt ljust eller mörkt... typ klarlackad björk eller mörk valnöt eller så... valnöt är min röst. vars tänkte du har ett träslag? På golvet? då är nog ljusare bättre om man tänker på att damm syns rätt bra på mörkt golv.

Noname
2007-01-18, 14:37
paranoid: skissen (den andra) var bra... men du... kanske en neutral ton på soffan och accentera med typ kuddar, vaser osv... vad tror du om det?

Starck
2007-01-20, 10:31
Latjo:
Absolut! Men jag är allergisk astmatiker...jag gjorde mig av med min tygsoffa pga. att den dammade så mycket, och en matta lär bli en damm-magnet.
Finns det mattor som är fina, men som inte suger åt sig damm allt för mycket?[/QUOTE]

Har du tänkt på vad du själv skriver. Var finns dammet om inte mattan "suger" åt sig dammet? Det väl fan så mycket bättre om mattan suger åt sig dammet så du slipper andas in det. Sen dammsuger du av mattan och blir av med dammet.

mr_paranoid
2007-01-20, 10:48
Detta är en ganska utstuderad sak som astma&allergiförbundet har sagt..att man ska hålla sig borta från sånt som drar till sig damm..t.ex. tygsoffor och mattor.

Visst som jag själv sa så samlar de upp damm. Men! Såfort jag går på den eller sitter på den(kan vara andra också) så dammar allt upp igen och vips måste jag andas in det!

Jag har varit astmatiker hela mitt liv...och jag har med möda fått lära mig vad som är bra för mig och inte!

mr_paranoid
2007-01-20, 11:08
Noname:
När jag tänkte på träslag..så är det i nuläget just för möblerna. Valnöt låter mycket trevligt...skönt med lite kontrast mot allt det ljusa i rummet! Men valnöt är ofta dyrt :(.

Jovisst, det låter som en utmärkt idé! Den röda soffan tycker jag är fin, men jag skulle inte klara av den färgen allt för länge så nåt neutralare får det klart bli!

Jag har letat efter sideboards som liknar den som jag tog fram på skissen. Horreds har sådana men de kostar mer än mios..den lilla varianten med endast 3 lådor kostar 5.500 den stora som jag visar här kostar säkert det dubbla eller mer, för dyrt och exklusivt för mig. Nån som vet billigare alternativ? Ikea kan funka också! Mio har en upphängd möbel som är fin..skulle man kunna använda den övre delen att ha som underdel? Den kostar "bara" 5.500..fast då i Ek :/

Fler tips är mycket uppskattat!
Se de bifogade..

Noname
2007-01-21, 00:59
handtag: bitnik.
skåp: faktum väggskåp horisontellt. (typ sörbo mörkgrå är mumma)

dra ihop dessa innifrån och sätt på typ capita ben...
kostar väl runt 1800-1900kr... och torde bli rätt ok kanske för en billig peng (det fetaste vore ju förståss att montera dom 30-40cm ovanför marken dragna i väggen)....

gurra69
2007-01-21, 01:50
Golvet är ett problem... Jag förstår om du inte har möjlihet att göra något åt det. Alltså bör en stor matta läggas dit. Har du råd skulle du kunna lägga in en heltäckningsmatta, det kan faktiskt vara rätt ballt och det dämarljud och är skönt att gå på. Dessutom gör det ingen åverkan så hyresvärden kan inte ha någon åsikt. Att du är allergiker är väl inget problem med dagens mattor, eller? Du får se till att dammsuga!

Annars tycker jag att du skall dra upp persiennen. En idé är att skaffa en ljus tunn gardin som du låter gå från vägg till vägg bakom fåtöljerna, dvs den täcker fönstret men är så tunn att den släpper in mycket ljus. Det kommer att mjuka upp rummet. Nedanför den gardinen skulle du kunna lägga en ljusslinga om du gillar sådana, det kan ge lite mjukare ljus.

Jag skulle kunna tänka mig att om du ställer upp klotlampan på bordet mellan fåtöljerna ger det ett skönare intryck. Inte lika kalt. Eller ställer upp några ljus i en låda eller något i den stilen.

Något som jag har gjort är att fixa en stor tavla. Stora tavlor är ofta dyra så varför inte måla en själv! Enklast tar du en skiva masonite som du limmar/spikar fast på några reglar och dunkar på färg. Jag har nyligen gjort en som är 1m x 1,5m och helt vit. Jag hade tänk mig lite färg men den blev ball med bara vitt även om jag tror att det kommer åka dit lite färg på den nu i helgen. Du kan måla med t ex billig takfärg.

Det är svårare än man tror att få det snyggt när man vill vara lite minimalistisk. Det lättare att få hemtrevligt genom mängder med tavlor, bokhyllor, mattor, gardiner etc men det är jobbigt med en massa prylar tycker jag...

mr_paranoid
2007-01-22, 22:19
Noname:

Det låter som en ganska bra lösning men ändå inte..jag hade tänkt ställa en del böcker som förvaring i det väggskåpet och enligt vad jag såg på ikea så skulle jag vara tvungen att ta bort mittenplattan för att få plats med böckerna :/. Däremot var det en väldigt bra lösning annars och billig.
Se här vad jag hittade i en residence tidning. Även denna lösningen är från IKEA förrutom bänkskivan i marmor, tänkte att man kan måttbeställa en bänkskiva i ek och ha ovanpå..det ger nog en ganska fin kontrast. Precis som Horreds sideboard har som jag postade i ett par inlägg ovanför detta!
Kanske skulle man fästa denna i väggen och montera någon form av ljuskälla undertill så det blir den där svävande känslan när det är mörkare i rummet..

Gurra69:
Jag är för trött för att svara nu, jag tar det imorgon...

ohdeer
2007-01-22, 22:33
Snygga tvbänkar på sista bilden. Vart hittade du dem?

mr_paranoid
2007-01-22, 22:54
Ohdeer:
Jag scannade av bilden från ett av de senaste numrena av Residence :).

mr_paranoid
2007-01-24, 21:54
Jag funderar på att göra en liten "fuling". Eftersom min sk. "tvmöbel" är en sideboard från början..så funderar jag på att göra den till sideboard.

Jag ställer den under fönstret och köper en ny tvmöbel istället..mycket snart.

skulle det bli bra?
Blir det för mycket ek?
http://www.voicefurniture.com/images/content/products/azarro/010045hs.jpg

mr_paranoid
2007-01-24, 22:14
Den tvmöbeln jag tänkt köpa var såld..så nu är jag på jakt igen..alltså, den länken jag postade ovanför är såld, jag kommer inte att köpa den till nypris.

Så nu står jag och stampar mellan IKEA och..IKEA :(

Om ingen har förslag på tvmöbler, märken, återförsäljare..de får inte kosta mer än 3200, kring där...

mr_paranoid
2007-01-24, 22:57
Min tv är 55-60 djup så jag behöver en djup möbel..jag kollade på ikea och det bästa jag kunde hitta var:
http://www.ikea.com/PIAimages/59534_PE165425_S4.jpg
Skulle det blir fult att fixa en måttskuren ekskiva ovan på där?

lunaparva
2007-01-25, 12:57
Den här är ju hur snygg som helst:

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?topcategoryId=17071&catalogId=10103&storeId=2&productId=74426&langId=-11&categoryId=15962&chosenPartNumber=10103795

mr_paranoid
2007-01-25, 14:07
lunaparva: Oj! Den måste vara ny! Tack så hemskt mycket för tipset! Stilen på handtagen och övrigt är mycket lik stilen på min nuvarande sideboard..den passar perfekt! :D<3

EDIT: Fast jag undrar om vikten ioförsig...min TV den väger säkert runt 40-50 kg samt stereoprylarna..undrar om bänken kommer att hålla för det maxvikt :50 kg..:(

lunaparva
2007-01-25, 14:25
Lösning: Köp en plattv ;)

Den har funnits ett tag, ingår i serien Stockholm. Fin-fina saker som sagt. Tyvärr har jag för lite plats för den själv :(

-martin-
2007-01-25, 14:59
lite off:
Kikade på BoConcepts Furnish(R) men upptäkte att det inte funkade till mac. IKEAS sån där inrednings grej funkar ju inte heller till mac... Är vi mac användare inte intresserade utav att inreda våra hem eller är vi så duktiga på att se vad vi vill ha och vad som funakr utan att behöva använda sånna program?

Sorry för att jag snodde tråden :(

strumpan
2007-01-25, 15:09
använd sketchup...

mr_paranoid
2007-01-31, 18:41
lunaparva: kommer inte på fråga, har inte råd :).

EXTRA EXTRA

Nu, äntligen har iallafall soffbottnen anlänt samt ryggstödet.
Själva sits-delen finns i stockholm så jag får vänta ett par veckor till på den.
Det fungerar som en bäddsoffa, så när det kommer folk så drar man ut den främre delen för att få en dubbelsäng(klaga inte på min provisoriska lösning:B).
Jag vet inte hur gammal själva verket är, men min farmor har haft den i årtionden.

Jag tror att när man klär om den så kommer den att bli super! Populära sofftyger som t.ex. MIO använder,
var kan man köpa sånt på rulle?
Eller ge tips på andra lösningar! Tack<3

Dennis
2007-01-31, 19:31
varför har du suddat över bilden på dig (?) på det gamla skolkortet?
I övrigt så börjar det arta sig tycker jag... golvet är snyggt men frågan är om det är i rätt miljö.. Fortsätt så blir det ett kanon rum!

Noname
2007-01-31, 21:32
ah... nä men alltså jag blir galen... det där golvet kompis... jag kan inte släppa det. när fan var det där populärt? timemachine>>shotgun :)

Dennis
2007-01-31, 21:41
jag blev lite fundersam när du skrev det där.. kollade lite extra på bilderna. Är det en mönstrad vinylmatta eller något liknande? Isåfall tar jag tillbaka det jag sagt... Tänkte mig första att det var sten..

mr_paranoid
2007-01-31, 21:43
Dennis: jag vet inte..det bara blev så. Det är inte fotona som är viktiga trots allt..i detta sammanhang. Tack:), det är den nya tv-bänken som ska in och sideboarden som ska flyttas, i övrigt så är det ganska så klart..när soffan är omklädd och fondväggen är installerad.

Noname:
Haha, jag vet inte..men jag kan inte göra nånting åt det i nuläget alltså..får täcka så mycket jag kan av golvet med annat..ska se om jag köper in en plastmatta eller nåt för att dölja det! iallafall mellan soffan och tv'n.

mr_paranoid
2007-02-01, 13:31
Jag googlade lite och fann t.ex. Borås Wäferi som säljer fina tyger som är av tydligen bra kvalitét.
http://www.interior.boraswafveri.se/cc_mainframe.asp?product_grp_id=7

Jag tänkte ta nånform av beige/brun, eller ljusgrått..nånting där emellan.

Har epostat dem om priser och lite allmän info.

Jag hittade även en onlinebutik som säljer möbeltyger..här:
http://www.nevotex.se/commerceportal/default.asp?PageNo=DEFAULT

kanske kan vara till användning för någon annan också! :)

EDIT:
Dennis: det är faktiskt...nånsorts sten. :(

mr_paranoid
2007-02-10, 15:15
Sofftyget kommer att bli nånform av grå, ljusgrått antagligen.
Sitsdelen kommer i helgen och därefter kommer vi att mäta hur mycket tyg vi kommer att behöva.

Förövrigt så har jag bestämt vilken tv-bänk jag skall införskaffa och det blir
Malibu från Svenska Hem. Den kostar exakt lika mycket som IKEA's Stockholm och är enligt mig, mycket stilrenare. Den största anledningen till att jag valde Malibun var att den har ett stabiliseringsben i mitten av bänken som inte syns(snyggt!) och att den tål belastning över 70-80 kg. Hämtar den i slutet av månaden!

mr_paranoid
2007-02-19, 12:22
Tvbänken hämtas idag kl 4..har gjort förberedelser, flyttat sideboarden under fönstret (ser otroligt mycket bättre ut utan stor tv på den). Dock undrar jag om det inte vore dags att skaffa gardiner nu..och kanske fönstervinyl.
De två fula fåtöljerna är borta, även fotpallen.
Ikväll postar jag bilder på hur rummet ser ut :)

Hohaa
2007-02-19, 13:15
Väntar med spänning :)

Hohaa

mr_paranoid
2007-02-19, 14:30
Hur ska jag göra med soffan om jag ska kapa benen och få ett så bra resultat som möjligt? Jag vill ha en låg soffa..och jag tycker inte det där stora luftgapet mellan soffan och golvet är speciellt attraktivt.

Ska jag bara kapa benen litegrann, eller köpa helt nya ben?

strumpan
2007-02-19, 14:38
jag röstar för helt nya ben! alternativt bygga in en låda under oh klä in hela underredet och dra ner sofftyget över detta då får du iaf känslan att soffan ser mindre ut eftersom sittgrejjset ser ut att börja närmare golvet..kanske..

mr_paranoid
2007-02-19, 14:42
strumpan: Tack! Tips på var man kan köpa ben? Annars lät ju det där med en låda inte så dumt...men att dra sofftyget över känns ganska trist, när jag försöker visualisera det så känns det inte snyggt :/

strumpan
2007-02-19, 16:50
ben kan du väl köpa på ikea kanske boconcept och bolia? annars på din lokala välsorterade byggmarknad..

mr_paranoid
2007-02-19, 22:47
Strumpan: tack, jag ska kika på vad de har för utbud!

Sådär, nu när jag röjt undan allt som inte ska vara där..så ser det ut som det gör på bilderna. Jag är nöjd med tvmöbeln, skönt att den bryter i svart så att allt inte bara är ek. Jag ska göra mig av med persiennen a.s.a.p, det blir för mycket ek helt enkelt..och ersätta med gardiner.

Det veta bordet / tidningsstället började få sprickor...så jag gick till Village och fick ett tillgodokvitto. Jag på att lägga till några hundralappar och köpa en ryamatta istället! Svart...eller vit kanske, jag har inte hunnit tänka över det ännu.

Vad tycks såhärlångt?

teuger
2007-02-20, 04:33
Humm.. vart det ingen Malibu-bänk från Svenska Hem? Bänken på bilden verkar ju vara en annan.

mr_paranoid
2007-02-20, 10:04
teuger:

Jag köpte inte MALIBU pga. att de luckorna den hade var som vanliga lådor, inga lufthål och inte särskilt djupa, så jag struntade i att köpa den..för jag vill förvara mina prylar innuti. Denna är från serien Anne gjord av Horreds. Men jag tycker att denhär fungerar absolut lika bra! Eller bättre t.om. :)

Jag skrev detta i en annan tråd och glömde såklart att skriva det i min egen.

mr_paranoid
2007-02-20, 16:03
Har suttit och pillat i photoshop idag, har inte orkat köra på sketchup eller nåt. Resultatet blev bra tycker jag. Allt är med nu, hur soffan ska se ut med tyg från "Borås Wäfveri Interiör", fondväggsfärgen..eftersom det skulle bli så otroligt jobbigt att spackla väggen(märk hur bra väggfärgen smälter in med golvet) och ett skrivbord med datorn på.

Bättre att ha datorn i vardagsrummet på ett snyggt skrivbord istället för i sovrummet där man blir smått stressad av att se den.

mr_paranoid
2007-02-20, 17:32
Här var det väldigt tomt på spontana kommentarer...

Mewfin
2007-02-20, 22:20
uhm, skrivordet ser typ ut som det är tilllagt i 3d?^^ om det inte är det undrar jag vart man fårtag i sånna skivor, tjocka vita fina=)

mr_paranoid
2007-02-20, 23:08
uhm, skrivordet ser typ ut som det är tilllagt i 3d?^^

Har suttit och pillat i photoshop idag, har inte orkat köra på sketchup eller nåt.

Jag har alltså editerat ett foto lite smått för att få det att se ut precis som jag vill ha det när det är klart!

Jag vet inte var man får tag i sådana tjocka målade bänkskivor faktiskt, man får kanske kolla på IKEA alternativt borra/skruva ihop 2 st bänkskivor för att få tjockleken och sedan sandpappra, grundmåla och lägga på högglanslack..typ med en spraymålningsapparat för att slippa få spår av penseln i lacken.

Jana
2007-02-21, 00:28
Jag gillar färgen du tänkt att ha som fondvägg, får hela rummet att kännas mer ombonat.

När det gäller bänkskivorna vet jag att byggmax har hyllplan i tre olika storlekar som är bra att bygga med. Nu är de väl kanske iofs inte så breda som du kanske vill ha dem (sett utifrån din skiss). Iaf är de schyssta att jobba med och de är helvita från början så man slipper därmed måla dem.
Dvs om man nu inte gör som jag och vill ha dem i högglansigt svart ;)

strumpan
2007-02-21, 00:33
går ju att bygga en "låda" annars inget som säger att en bänkskiva måste vara massiv? jag skulle inte köra på hyllplan..kommer nog chippas rätt lätt

lama
2007-02-21, 00:46
Byt golv! vem hindrar dig? Lägg ett klickgolv så den som är osmaklig nog lätt kan återgå till dagens underlag. Ett nytt golv skulle göra mer för ditt vardagsrum än alla bonzaiträd i Japan.

Mewfin
2007-02-21, 02:23
går ju att bygga en "låda" annars inget som säger att en bänkskiva måste vara massiv? jag skulle inte köra på hyllplan..kommer nog chippas rätt lätt

vad menar du med låda? har man skiva för "fronten" så har man ju ingenstans att ha benen om man vill sitta vid den.

teuger
2007-02-21, 06:00
Kör på typ elfa-system skenor på väggen. I dem så sätter du sånadära konsoller med hakar och ovanpå skruvar du fast ett hyllplan. Längst fram, mot dig som sitter framför bordet så att säga, kan man kanta med en list så att skivan ser massiv ut! Enkelt o snyggt, på så sätt kan man också komma undan störande ben under skivan (om man har nog stabil vägg att skruva upp skenorna i vill säga, annars får man bara hänga lite lagomt ovanpå bordet) För att inte skenorna ska synas för mycket kan man ju måla dem i samma färg som väggen de sitter i.
Hängde du me?

mr_paranoid
2007-02-21, 11:50
Jana:
Tack :)! Vitt är snyggt men i viss måtta har jag lärt mig nu!
Jag kommer nog inte att våga köra med vanliga hyllplan ala masonitskit(ta inte illa upp) jag vill kunna luta mig bekvämt med armarna mot bordet så att man kan slappna av ordentligt. Jag letar efter något mer stabilt, jag vet inte om man skulle köpa massiv furu och måla om..

Lionofj:
Klickgolv? Det hade jag absolut gjort om jag kunnat..
Dock är det så att vi har bergvärme och slingor överallt i golvet, blir det inte problem om man ska lägga nytt golv ovanpå utan att riva det gamla?

Strumpan:
Nu hängde jag nästan...med kolla bifogat, var det så du menade?

teuger:
teuger: Jag hängde med! :) det enda jag inte förstod hur du menade att man skulle göra så att planet såg massivt ut, kan du visa? Förövrigt så är mina väggar i betong så de är väl nog stabila!
Jag har sett lösningarna som "string" har, de är rätt snygga..kanske man kunde "apa" efter!

Coruja
2007-02-21, 14:29
mr_paranoid, gör som din skiss, men med ett par stag emellan, så att det blir stadigt på mitten med. jag föreslår att du bygger det i mdf, det är stabilt och är lätt att få en snygg yta på. angående konsollsystemet som någon nämnde tidigare... ärligt talat, det kommer inte se bra ut. bygg istället in en ställning i lådan som du fäster mot väggen. gå till din lokala metallverkstad och be dem svetsa ihop en åt dig. det går fort och är billigt.

Jana
2007-02-21, 17:10
Nej nej jag tar inte illa upp. Dock var inte de hyllplanen jag köpte i masonit. Vi byggde ett data/dj-bord utav den största de säljer, dvs den som är 240x40 cm om jag inte minns fel. Där har vi alltså två skärmar och en hel dj-utrustning med mixer, vinylspelare och cd-spelare x2. Ganska stabilt med andra ord :)
Men du hittar nog nåt annat som passar dig bättre :)

strumpan
2007-02-21, 18:10
ajuste..själva bänkskivan som en låda inte hela möbeln men det trodde jag man fatta :p

Noname
2007-02-22, 01:38
Har suttit och pillat i photoshop idag, har inte orkat köra på sketchup eller nåt. Resultatet blev bra tycker jag. Allt är med nu, hur soffan ska se ut med tyg från "Borås Wäfveri Interiör", fondväggsfärgen..eftersom det skulle bli så otroligt jobbigt att spackla väggen(märk hur bra väggfärgen smälter in med golvet) och ett skrivbord med datorn på.

Bättre att ha datorn i vardagsrummet på ett snyggt skrivbord istället för i sovrummet där man blir smått stressad av att se den.

ahh... skrivbordslösningen var fet.

mr_paranoid
2007-02-22, 10:59
ahh... skrivbordslösningen var fet.

Tack! :) Jag har gjort en skiss i Sketchup på hur lösningen till bordet skulle bli bra..jag kom på att om jag ska ha det som på photoshoplösningen så blir det inte riktigt optimalt(även om det är snyggt).

Någon som har tips på höj/sänkbara stolar som går upp till 58/59 cm i höjd när den är allra högst upp? De får kosta några tusen!

mr_paranoid
2007-02-22, 11:21
Och här är måtten samt anledning! Se bifogat.

Finns det någon som har ett bättre förslag än detta?

Mewfin
2007-02-22, 12:58
ajuste..själva bänkskivan som en låda inte hela möbeln men det trodde jag man fatta :p

pff:P de va sent, eller nått=)

Mewfin
2007-02-22, 12:59
är det där en datorplats du ska arbeta till eller har du en annan för det syftet? annars är det ju lagom tight att arbeta på 1m.

mr_paranoid
2007-02-22, 14:01
Det var tänkt som arbetsbänk ja..faktiskt, men jag kommer ioförsig att ha ett skrivbord i sovrummet också, men datorn hade jag tänkt att ha där. Jag kan inte tänka mig att ha datorn i sovrummet dock... sen har jag inte så mycket mer för soffan.

mr_paranoid
2007-02-22, 14:53
Grunden kommer att byggas med massiv furu och materialkostnaden för det blir ungefär 500 kr, more or less. Sedan ska vi vänta ett tag och spraymåla den för att få ett jämnt resultat(det måste tydligen vara varmt för att det ska fungera bra). Går det att pensla med "mohair"pensel och få ett jämnt resultat?

mr_paranoid
2007-02-23, 19:49
Nu har vi köpt allt material vi behöver för att bygga bordet!
Även sågat upp det mesta..materialet blev som jag skrev ovan massiva furuskivor.

För att få rätt tjocklek så ska vi limma och skruva ihop två skivor.

Vi börjar med det riktiga jobbet imorgon..

Spontana kommentarer på ritningarna och eller utseendet? Kommer det att bli snyggt?

Samt vill jag få veta vilket sätt som är det allra bästa att få en clean finish på målningen! Tips uppskattas!

Föreslå gärna andra färger än grått till fondväggen...! :)
Hade mörk-mörkbrunt funkat?

mr_paranoid
2007-02-23, 21:42
Har funderat och funderat på vad som fattats på bordet, vad jag kunnat göra bättre..och jag tror att jag kom på en bra lösning. Jag har ingenstans att stödja fötterna när jag sitter högre på stolen, då kan det vara skönt att stödja fötterna på en platta, kan kanske täcka den med en skiva plexi eller nåt annat vitt material som gör att man inte sliter ut färgen och så om man har tofflor eller så..

Tyckte att bordet fick en helt annan karaktär, ser lite mer futuristiskt ut eller nåt..skönt att bryta av det där raka med något diagonalt.

Frågan är..ska jag täppa till baksidan?

Zytto
2007-02-24, 13:49
TIPS!
Tänk på att furu får märken så fort man tittar på det, så hantera materialet varsamt. Ha även en tub snabbspackel tillhands så får du bra underlag för att sedan grundmåla. Slipa sedan grundfärgen med fint sandpapper (ca 240) innan du går lös med lackfärg. Bäst är spray, men en skumgummirulle kan också fungera bra.

Lycka till!

mr_paranoid
2007-02-24, 15:12
Zytto: tack för tipsen! Vi har köpt en skumgummirulle faktiskt..som vi kommer att använda! :). Vi har påbörjat processen, limningen och skruvningen är klar av de tjocka skivorna.

Tar bilder på processen.

mr_paranoid
2007-02-24, 23:02
Här kommer lite bilder på förarbetet och hur den nästan nu är färdig att målas.
Det enda som fattas är fotstödet..och spånskivan som vi ska köpa till baksidan så den blir extra stadig(som om den inte är stadig nog nu :P)
Det mesta är limmat först och sedan skruvat!

Personligen tycker jag resultatet är väldigt likt ritningen!

Imorgon kommer vi nog att spackla igen alla sänkningar för skruvarna, hyvla ojämna ytor
och förbereda den för grundmålning.

http://www.insh.net/wip/send/1.jpg
http://www.insh.net/wip/send/2.jpg
http://www.insh.net/wip/send/3.jpg
http://www.insh.net/wip/send/4.jpg
http://www.insh.net/wip/send/5.jpg
http://www.insh.net/wip/send/6.jpg
http://www.insh.net/wip/send/7.jpg
http://www.insh.net/wip/send/8.jpg
http://www.insh.net/wip/send/9.jpg
http://www.insh.net/wip/send/10.jpg
http://www.insh.net/wip/send/11.jpg
http://www.insh.net/wip/send/12.jpg
http://www.insh.net/wip/send/sist.jpg

mr_paranoid
2007-02-26, 14:27
Vore halvblank eller högblank bäst? Vilket fabrikat ger bäst resultat?
Alcro, Flügger eller nån annan?

Inga tankar alls om min design, förrutom att arbetsutrymmet verkar lite trångt?

mr_paranoid
2007-02-26, 16:05
Har lånat hem några större tygprover från "sits" och "Borås Wävferi" nu och testa lite vilka färger som skulle passa bäst.

Har också varit och tittat på stolar och det lutar ganska kraftigt åt
en "ciao".

Känns som om den här tråden börjar bli en blog!:(

ohdeer
2007-02-26, 16:07
Ja, stolarna var coola. Kostar?

mr_paranoid
2007-02-26, 16:08
Jao.
Lite över 3000 :). Hälften så billig som den på bolia jag kikade på.

Noname
2007-02-26, 16:28
imo... så sög skrivbordet :) Tyckte det känndes sååå vanligt och ja... synd att du inte körde på alternativ 1 tycker jag...

mr_paranoid
2007-02-26, 18:38
Noname: Hehe, ja man kan ju inte gilla allt :). Vanligt? Jag har inte sett ett sånt här skrivbord någonstans..posta bild gärna!

Hade kört på alternativ 1 men, då hade jag fått köpa 60 djupa skivor..hade nog inte sett särskilt hett ut i profil...

mr_paranoid
2007-02-26, 19:43
Lite mer arbetsstol..

Bad Fish
2007-02-26, 19:49
shit.. vad är det för gubbarmar du ligger inne med vännen..

mr_paranoid
2007-02-26, 19:57
Nu förstår jag inte :)? Jaha, haha. Det är min pappa, det är han som hjälper mig att bygga den.

Bad Fish
2007-02-26, 20:07
puuuuh :)

mr_paranoid
2007-02-26, 20:30
Hehe :) har du annars några synpunkter att delge?

jorma
2007-02-26, 22:25
Kör på den första stolen du postade, den sissta va ju råful! Typ tandläkarstol eller nått

mr_paranoid
2007-02-26, 23:06
jorma: Jo det lutar åt den ändå :), det dumma är att jag kan inte provsitta den innan jag köpt...de tar bara hem den per beställning, lite synd8)
Den andra kostade tvåtusen för mycket..

Noname
2007-02-26, 23:22
Noname: Hehe, ja man kan ju inte gilla allt :). Vanligt? Jag har inte sett ett sånt här skrivbord någonstans..posta bild gärna!

Ser typ ut som vilken gammal öppen sekretär som helst imo... varför 60 djupa skivor? vet inte om jag missat något :)

mr_paranoid
2007-02-27, 12:21
Noname: Ouch!:p. 60 djupa skivor.. blir det ingen plats över för armarna när jag ska sitta vid datorn..
skärmen tar 20cm i djup och tagentbordet minst lika mycket.

Och på den första photoshopbilden så har jag liksom 40 cm djupa skivor..och där finns det ingen plats alls för armarna, det hade inte funkat...har redan mycket ryggbesvär och jag vill helst komma ifrån musarm och såntdärnt så mycket som möjligt och då behöver man extra plats så armarna kan vila mot bordet.

Nu är det ju tänkt se ut såhär när det är klart.notera att benplattan inte är monterad på den bilden, tror det blir mycket bättre då...( skärmen eller tagentbordet är inte exakt mätt..) Jag tycker det ser rätt bra ut :)

mr_paranoid
2007-02-27, 13:42
Jag har funderat och kikat och ringt runt till flertal ställen, men det finns inga kontorsstolar som går upp till 58 utan att sjunka ner till typ..57 när du sätter dig på den. Det gäller även den från The Sign som jag postade innan..

Hittade däremot en som går från 52-62. Vet ej priset på den än.

Kollade priset på vad det skulle kosta att klä om soffan och priset blev snordyrt så jag skippar det och köper hellre en ny soffa.

Noname
2007-02-27, 15:28
Noname: Ouch!:p. 60 djupa skivor.. blir det ingen plats över för armarna när jag ska sitta vid datorn..
skärmen tar 20cm i djup och tagentbordet minst lika mycket.

Och på den första photoshopbilden så har jag liksom 40 cm djupa skivor..och där finns det ingen plats alls för armarna, det hade inte funkat...har redan mycket ryggbesvär och jag vill helst komma ifrån musarm och såntdärnt så mycket som möjligt och då behöver man extra plats så armarna kan vila mot bordet.

Nu är det ju tänkt se ut såhär när det är klart.notera att benplattan inte är monterad på den bilden, tror det blir mycket bättre då...( skärmen eller tagentbordet är inte exakt mätt..) Jag tycker det ser rätt bra ut :)

ja fan... med datorn ser det bra ut... kanske förhastade mig i min bitterhet över att inte få se det coooola bordet på riiktigt...

Noname
2007-02-27, 15:30
Vore halvblank eller högblank bäst? Vilket fabrikat ger bäst resultat?
Alcro, Flügger eller nån annan?

Inga tankar alls om min design, förrutom att arbetsutrymmet verkar lite trångt?

jadu... grabbarna på måleriet vet nog... högblank är inte fel men jag skulle körrt på halvblank... speciellt som du tänker rolla den? Ett tips är då att förmåla med pensel i hörn där rollern inte tar.

mr_paranoid
2007-02-27, 17:24
Noname: Yay! Tack! :)

Jag ska ringa och höra hos någon av de färgbutikerna om råd.
Jo vi ska rolla den..så det får nog bli halvblank om det inte blir bra resultat med högblankt, får se vad de säger.

Har förövrigt beställt stolen nu, får vänta 4-6 veckor på den. Blir nog superbra med bordet!

mr_paranoid
2007-02-27, 17:43
Jag ringde och frågade hos Flügger, de sa att jag skulle välja snickerifärg som fyller ut. En finhårig lackpensel eller en mycket finhårig eller skumgummiroller att måla med. Resultatet skulle kunna bli mycket likt en spraylackerat hög-glansigt bord .

Tja, det låter bra iallafall :)

Lovlka
2007-02-28, 10:00
Noname: Yay! Tack! :)

Jag ska ringa och höra hos någon av de färgbutikerna om råd.
Jo vi ska rolla den..så det får nog bli halvblank om det inte blir bra resultat med högblankt, får se vad de säger.

Har förövrigt beställt stolen nu, får vänta 4-6 veckor på den. Blir nog superbra med bordet!

Den senaste du visade? Varifrån? Pris?

mr_paranoid
2007-02-28, 10:21
Lovlka: Visst är den vacker :D!

Den kommer från Dan Form, kostar 3100 ungefär..klart snyggaste alternativet.
Den beställdes från www.morefurniture.se - markbutiken..går inte att beställa över nätet.:(

Men kolla om några av dina lokala eller närmaste möbelaffärer har Dan Form som leverantör..då kan du beställa hem den!

mr_paranoid
2007-02-28, 21:46
Datorbordet är nu färdigbyggt med fotstöd och allt. Nu ska den spacklas några gånger till...och sedan grundmålas..

Är otroligt nöjd med resultatet, finns inget bättre alternativ för mig att ha som datorbord.

mr_paranoid
2007-03-03, 14:10
Jaha, då var projektet avslutat. Då jag inte mår bra av div.lukter och sånt så blev det inga bilder tagna under målningen.
Den kostade runt 1000 kr att bygga sammanlagt med byggmaterial, penslar, rollers, färg och slipmaskin.

Tankar om resultatet?

jorma
2007-03-03, 17:59
Ser ju riktigt najs ut!

mr_paranoid
2007-03-03, 18:04
Tackar :D!!

Stolen kommer inte förräns om 6-8 veckor, bara att vänta..får stå upp sålänge :p.

Jag måste komma igång snart och måla väggen..och speciellt elskåpet.

monophonic
2007-03-04, 00:50
Men går det att sitta ordentligt vid datorn? Du får ju inte in stolen ordentligt under bordet.

mr_paranoid
2007-03-04, 10:10
Behövs inte, skärmen är så stor så jag behöver inte sitta särskilt nära datorn..har testat med andra datorstolar som är lägre och det fungerar helt ok, förrutom att de är för låga. Och fotstödet tycker jag är helskönt :).

Dennis
2007-03-04, 12:27
Behövs inte, skärmen är så stor så jag behöver inte sitta särskilt nära datorn..har testat med andra datorstolar som är lägre och det fungerar helt ok, förrutom att de är för låga. Och fotstödet tycker jag är helskönt :).

Hur fan gör du med tangentbordet då? har det i knät?

ohdeer
2007-03-04, 13:07
Snyggt datorbord. Ser lite ut som en iMöbel :)

Men jag hade nog inte klarat av att sitta där. Måste ha mer utrymme som armarna kan vila på medan man skriver annars får jag ont.

mr_paranoid
2007-03-04, 14:06
Dennis
Den övre skivan är 18 cm djup och den undre där tagentbordet står är 40 djup så du kan skjuta in tagentbordet och därmed få stöd för armarna.

ohdeer
Tack! :) Det är den känslan jag ville få in.
Ah, jag förstår...men för mig så är den helt användbar.

fisken
2007-03-04, 23:00
Snyggt datorbord. Ser lite ut som en iMöbel :)

Men jag hade nog inte klarat av att sitta där. Måste ha mer utrymme som armarna kan vila på medan man skriver annars får jag ont.

Har du en bra stol med armstöd spelar det ingen roll. Blev väldigt lite utrymme för t-bordet när jag har gjort min datorplats klar men då min datorstol har reglerbara armstöd så går det jättebra.

ohdeer
2007-03-04, 23:58
Har du en bra stol med armstöd spelar det ingen roll. Blev väldigt lite utrymme för t-bordet när jag har gjort min datorplats klar men då min datorstol har reglerbara armstöd så går det jättebra.

Jo, det förstås. Men nu hade jag för mig att han köpte en stol utan armstöd?

http://www.grafisktforum.org/attachment.php?attachmentid=15421&d=1172498495

mr_paranoid
2007-03-05, 10:00
fisken
Ja det är sant, får hoppas att min stols armstöd är såpass bra :)

ohdeer
Hehee, faktiskt så köpte jag inte den stolen, hittade en som var några lappar billigare och...mycket snyggare enligt mig, usch jag hade nog mått dåligt efter ett tag med den där plast stolen jag fick tips om i affären..
Den här "Small Boss" som jag bifogade är höjbar till 62 cm, jag tror att armstöden bli bra till skrivbordet i den höjden.

Simon Talltorp
2007-03-05, 21:42
Kanske lite ot men jag har blivit fett intresserad av denna stolen sedan jag såg den på möbelmässan i Stockholm för några veckor sedan. tror att den skulle kunna funkat bra till en sådan arbetsstation som du byggt.

http://www.backupas.no/

Underbart skön men finns ingen svensk återförsäljare ännu. Jag får väl helt beställa från Norge... den kostar en del iofs.

mr_paranoid
2007-03-07, 10:19
Simon Talltorp
Den hade varit ett absolut alternativ om jag hade vetat om det tidigare..nu väntar jag på min stol redan...men tack för tipset, många andra kan ha nytta av det! :)

mr_paranoid
2007-03-07, 11:33
Nu har jag ett dilemma.

Jag har haft Wii ett tag och det är så att när man spelar det så behöver man lite svängrum, nu när jag har tankar på att köpa en ny soffa så funderar jag istället på om det är smartare att köpa två fåtöljer istället som man enkelt kan flytta på när man ska spela. Det är inte alls långt ifrån att slå hål i tv'n alltså.

Förslag på fåtöljer som är sköna och tar lite plats? Skinn helst..

ohdeer
2007-03-07, 11:39
Barcelona? :)

mr_paranoid
2007-03-07, 11:48
ohdeer
Hmm...vad kostar de generellt? 8000?

Kollade upp det! 4500 kan du få dem för! Inte så pjåkigt.. hittade även en soffa i skinn man kunde ev köpa om man nu vill det iallafall..

Ska tänka på det, tack för tipset ohdeer!

Finns det någon här som provsuttit en Barcelona? Är de sköna? Om inte, på vilket sätta är de inte det?

Hesslow
2007-03-07, 11:59
Barcelona är snygga som få men inte sköna enligt mig. Provsitt före. Lite trist med just den att det finns så många kopior också...

mr_paranoid
2007-03-07, 12:00
Hesslow

Tack! Jag tror att Barcelona går bort då..vill ha fåtölj som är snygg men skön att sitta i. En sällsynt kombination i dessa dagar verkar det som.

Jag kan ana att det var nånsorts kopia jag hittade isåfall eftersom den bara kostade 4.500. Prisskillnaderna går väldigt ojämnt, på vissa ställen 12.000, på ett annat 19.000. Lite kasst :/

mr_paranoid
2007-03-07, 13:05
Hittade en sida med väldigt billiga skinnsoffor, någon som har erfarenhet av denna leverantör?

Tydligen så görs sofforna i asien, därav det konkurenskraftiga priset..

http://www.furniturebox.se

Ulrika_Malmö
2007-03-07, 16:15
Hittade en sida med väldigt billiga skinnsoffor, någon som har erfarenhet av denna leverantör?

Tydligen så görs sofforna i asien, därav det konkurenskraftiga priset..

http://www.furniturebox.se

WOW VILKA GREJER!!! Meddela genast om ni vet någon som haft kontakt med dessa. Jag har hittat mitt drömbord som jag dregglar över ;)
Noguchi soffbord valnöt som jag även bifogar....

strumpan
2007-03-07, 18:44
hello fake ripp off :)

Coruja
2007-03-07, 22:21
4500? vart då?? det lär ju inte vara äkta...

mr_paranoid
2007-03-07, 22:42
Mig kvittar det, bara det är bra kvalitét :).
Kul att nån annan hade hittat nånting!

Macke
2007-03-07, 23:14
Jag var i PUB-huset i sthlm idag och provade grejerna som Furniturebox säljer.

Le Corbusier-stolarna är så sunkiga att det är mer värt att lägga pengarna på IKEA. Liggstolen var ok men jag tror att den tappar i kvalitet rätt fort, fjädrarna som går under är riktigt sunkiga. Barcelona-stolarna var ok, men frågan är om de håller i längden. Bordet var stabilt och ser helt ok ut, det kan mycket väl vara värt pengarna.

Egentligen var det väl bara barcelona-stolarna och det där bordet som kan vara värt pengarna rent kvalitetsmässigt. Man lär inte få igen pengarna sen om man tänkt sälja dem dock, med tanke på att det är tveksamma kopior. Men för det priset kan man lika gärna köpa dem, de ser ju bra ut till skillnad från de flesta IKEA-grejer som håller ungefär samma prisklass.

mr_paranoid
2007-03-08, 14:02
Macke

Tack för att du informerade om det!
Testade du sofforna? För det fanns en skinnsoffa jag var intresserad av, den som inte hade armstöd..

mr_paranoid
2007-03-09, 14:24
Det blir nog den här, när jag har pengar!
Det får plats fler i den och den liknar modellen jag redan har och gillar.

empe
2007-03-13, 12:11
hehe jag reagerade också på "gubbarmarna". Din far verkar vara som Karl-Alfred?
golvet då? Vad ska du göra med det?

Noname
2007-03-13, 12:22
hehe jag reagerade också på "gubbarmarna". Din far verkar vara som Karl-Alfred?
golvet då? Vad ska du göra med det?

4 sidor senare...

Golvet ska han inte fixa...

empe
2007-03-13, 12:30
då är det ju kört. matta åtminstone?

mr_paranoid
2007-03-13, 13:16
empe

Jo, jag vet...far min har starka armar, en föredetta skogshuggare. På den gamla goda tiden så högg man med yxa!:p

Vadå "kört", insinuerar du att mitt golv är fult?;)

jag kollar efter lämpliga mattor, det verkar bli en plastmatta...från t.ex. pappelina!

Noname
2007-03-13, 13:26
empe

Jo, jag vet...far min har starka armar, en föredetta skogshuggare. På den gamla goda tiden så högg man med yxa!:p

Vadå "kört", insinuerar du att mitt golv är fult?;)

jag kollar efter lämpliga mattor, det verkar bli en plastmatta...från t.ex. pappelina!

w00t? Tyckte din pappa var tanig. <3

empe
2007-03-13, 13:27
mm jag är ledsen, men JA! haha. men alltså jag har väldiga problem med golv. själv har jag en hiskelig plastmatta som är "parkett-färgad". med ådring och allt.
men angående ditt golv, jag tycker att det tyvärr tar över rummet. är det riktiga stenplattor eller plastmatta med tryck? sketchup lyckades ju återge det bra, det är nog det det påminner mej om - en textur i ett datorprogram.

mr_paranoid
2007-03-13, 15:14
Noname
Det önskar jag också att han var, nu lider han bara av hjärtproblem pga. vikten:(

empe
Haha, såna plastmattor är ju förfärliga!:B Mitt golv är faktiskt av sten.
Näe men jag skulle göra nästan vad som helst för att få bort det. Men far min säger att stengolv återger bergvärmen bäst..jag får se vad jag gör med det.

Vad hade du rekommenderat för matta då :)? Helst en stor som täcker mycket.
Fast det enda problemet är ju att jag har allergisk astma..och damm är inte min bästa vän direkt.

empe
2007-03-13, 15:30
ah just det ja. annars hade ju heltäckningsmatta funkat. det vill jag ha. men gör som han jeppen med vinylgolvet då? eller lägg sådana där lägglätt-plattor? vilka mått är det på dina plattor?
det är rätt glassigt med ett blankt stengolv. även om det är fult. lite 80-tals yuppie-lyx..
skaffa ett stort akvarium, en vit skinnsoffa och en telefon formad som en röd högklackad sko också så kan du ha kvar golvet!
och ett stort nefertitihuvud i mässing på väggen.

Macke
2007-03-13, 15:35
Testade du sofforna? För det fanns en skinnsoffa jag var intresserad av, den som inte hade armstöd..

Den fanns inte där, det fanns bara LC2 och LC3-kopiorna och de var som sagt riktigt sunkiga. Kändes som om de skulle falla isär när som helst. LC5.F som du pratar om är säkert lika sunkig den. Det största problemet med kopiorna är att det inte fanns någon stadga alls i kuddarna. Man liksom sjönk ner i sofforna och fåtöljerna och armstöden vek sig när man använde dem som just stöd. De riktiga sofforna är väldigt rigida men ändå grymt bekväma. Ska försöka leta på en sån LC5.F-kopia och se om det är nåt att ha.

Barcelona-stolarna var dock helt ok, men jag kan inte svara för hur de är gentemot originalet (har aldrig sett ett original irl). LC4, liggstolen, var faktiskt helt ok men den kändes snäppet mindre än originalet. Som sagt så tror jag inte att den håller uppe sin stadga så där jättelänge.

Det kan vara värt att veta också att begagnade LC-möbler går att komma över till ett ganska bra pris på diverse auktioner. Nu har väl LC-möblerna varit väldigt poppis på sistone, men det går nog fortfarande att hitta fynd. Det positiva med LC är att de står emot rätt mycket stryk, så begagnade varianter är oftast inte i skitdåligt skick. Skulle man ändå hitta en i riktigt sunkigt skick så är det oftast klädseln som är kass och den är inte jättesvår att byta.

mr_paranoid
2007-06-23, 10:44
Dags att gräva upp tråden igen! :).

Uppdateringar sen sist:

Jag har tagit in iallafall en vit matta som täcker ytan från datormöbeln till dörröppningen till sovrummet.

Min datorstol har äntligen kommit och den är väldigt skön att sitta i och snygg, såklart!<3

That's it...tror jag!

Macke, tack för tipset om begagnat det ska jag kolla upp. Jag tyckte väl att de billiga modellerna såg lite sunkiga ut.
Blir nog inget köp av någon av dem...letar fortfarande soffa, och nu när jag fått jobb så blir nog sparandet inget problem!

Förrutom att hela rummet kommer att spacklas om och målas pånytt för att få bort effekterna av den inhemska
vävtapeten som finns där. Sen hade jag tänkt att en fondvägg ska upp på långsidan där iMacen står och soffan
svart med något mönster,

så har jag tänkt att köpa väggskåp av någon sort som ska täcka hela vägen från iMacen till soffans slut liksom,
ska ladda upp en bild hur jag menar sen. Vad jag hade velat ha hjälp med är att försöka få en sådan lösning så
billig och snygg som möjligt. Tänkte att hela faderullan ska vara vit, helblank..eller halvmatt.

mr_paranoid
2007-06-23, 17:18
Jag bifogar ett exempel på hur jag tänker..

Bort med alla de små hyllorna med foton och även tavlan.
Sen ha det cleant med en sjysst tapet och skåpen, soffan och datorn.

Frågan är bara somsagt, var jag hittar det bästa och mest prisvärda väggsystemet?

Till dem som tillhör intresseklubben, vad jag tänkt ha i skåpen så kan jag meddela
bl.a. böcker, filmer, sällskapsspel osv.

mr_paranoid
2007-06-23, 19:18
Ett exempel är väl från IKEA.

Faktum / Rationell, 70 x 40 skåp med vita luckor x 4. (1640:-) Eller
Faktum / Rationell, 92 x 40 skåp med vita luckor x 3. (1620:-)

Och såhär ser det ut med mattan + stolen!

mr_paranoid
2007-06-24, 15:53
Även fast jag gillar min idé så måste jag fråga om det ligger i tiden med ett sånt system eller är det tidlöst?

mr_paranoid
2007-08-06, 20:37
Soffbord har ju alltid varit intressant men jag har haft problem med att hitta den rätta stilen på soffbordet eftersom jag inte kan ha ett speciellt stort.
Vilken stil hade passat bäst? Ett runt soffbord, kanske ett satsbord eller ett rektangulärt avlångt men smalt? Svart eller vitt, kanske ek?

Bifogar lite bilder på omgivningen, mattor och spegel är nytt..känns skönt att inte behöva se golvet lika mycket!

arnold_j
2007-08-07, 12:47
ikea-skåpen är riktigt fina, har själv byggt en tv-bänk med liknande skåp (fast jag använde 3st 60cm breda fläktskåp, då deras luckor öppnades åt sidan) och dom ser riktigt, riktigt bra ut. att dom är billiga och lätta att bygga ihop gör ju inte saken sämre.

edit: jo, en till sak. angående soffborden så tycker jag verkligen inte att du ska gå på ett runt bord då du varken har vinkel på soffan eller en extra fåtölj - jag skulle antingen köpa ett satsbord eller ett smalt, avlångt bord, för att på så sätt inte ta upp så mycket yta i rummet men ändå vara funktionellt. det är mycket svart/vitt runt soffan, så kör på ek tycker jag.

mr_paranoid
2007-08-07, 21:38
Trevligt med respons!
Måste fråga, får dvdfodral plats att ställa med ryggen utåt stående i de skåpen även fast man har en hylla emellan?

Sant, jag bör nog inte satsa på runda bord. Faktum är att jag och pappa började fundera på att göra ett soffbord som är l 100 x b 40 x h 40. och sätta in lite diskreta men användbara "grottor" med plats för tvdosor och en på sidan för tidningar och en glastopp ovanpå för att slippa repor i färgen.

Vi hade tänkt göra bordet vitt, för soffan som kommer blir svart. Alla andra större möbler, hyllor och tavelramar är redan ek så det känns nästan som om det blir för mycket på något sätt. Kan posta en skiss senare..

mr_paranoid
2007-08-09, 22:48
Efter en lång tids pillande med sketchup så har jag modelerat halva rummet, den som ska fixas till så att säga. Lite jobbigt att väggskåpen inte når ända ut till soffans slut. Vet inte om någon annan stör sig på det? Den grå meshtapeten är från

Soffbordet är inspirerat av MILK, men omgjort en gnutta lagt till ett utrymme på ena kortsidan som är gjord för magazin. Den andra är till för tv dosorna.

Dennis
2007-08-09, 23:49
varför sätter du inte fyra skåp på väggen? ser ut att få plats...

mr_paranoid
2007-08-10, 00:11
Det är just det som är lite problemet, där soffan slutar öppnas dörren, lägger jag dit ett 92cm brett skåp till så kan jag knappt öppna dörren. Mycket irriterande.

mr_paranoid
2007-08-10, 08:56
Fast hur skulle det se ut om skåpen börjar precis från elskåpet till vänster?
Tänkte sätta lampor under väggskåpen för att få den trevliga ljuset när det
är mörkt. Fast finns det inte små, diskreta lampor att få tag i?

strumpan
2007-08-10, 12:21
jag håller på o bygger ett milkinspirerat skrivbord :p

mr_paranoid
2007-08-10, 17:16
Coolt :) hur ser ditt ut?

Dennis
2007-08-10, 17:24
Mitt förslag skulle vara att du centrerar det tre skåpen på väggen.

mr_paranoid
2007-08-10, 20:39
Det var en bra idé! Tack Dennis!

Dennis
2007-08-10, 21:04
lugnt ,)

mr_paranoid
2007-10-18, 12:17
Nu är rummet renoverat i form av att den vågiga vävtapeten är borta, ny färg (råvitt)
på tre väggar(som jag håller på att måla just nu) samt en mörk fondtapet som är beställd,
kommer idag. Det blev inte alls som jag modellerat, hehe. Lika bra.

Det nuvarande datorbordet kommer nog att användas i en annan del av huset.
Ett nytt skrivbord som går från vägg till vägg kommer att installeras istället,
det kommer att bli en 3 meters skiva, blir skönt att få stort utrymme att arbeta på.
Den ska vara där sideboarden en gång stod.

strumpan
2007-10-19, 15:22
kanske har sagts men orkar inte söka :D

vart har du köpt skrivbordsstolen och vad heter den (eller är det en orginal oxford chair?)

mr_paranoid
2007-10-19, 18:43
Hehe, ingen fara! :)
Jag beställde den från More furnitures markbutik, bara att fråga vilken som helst av dem..de kan beställa. Den heter "Small Boss" och kommer från Dan-Form. http://www.dan-form.dk

Förövrigt, stolen har superfina kullager(om man nu gillar att snurra runt runt) och komforten, även fast den ser hård ut....är fenomenal! Går även att dra ut en spärr så man kan luta sig bakåt och gunga i den.:D

De svarta högtalarna(left & right) har jag slipat ner och sen ska jag och min bror lackera dem vita i tre omgångar. Det kommer att göras genom att hänga upp dem från taket med en stålvajer så man kan lackera runt hela utan problem, tunna omgångar, 3-4 gånger kommer det att sprayas. Det blir riktigt snyggt om vi får till det rätt!

mr_paranoid
2007-10-23, 17:10
Nån som har tips på snygga taklampor som går att få tag i här i Sverige, helst i den lokala lamphandelsaffären?
Min taklampa är utkastad, den var riktigt riktigt dålig. Varje gång en lampa gick sönder så försvann entvå säkringar samtidigt.
Jag vet inte om det är bra att ha en spotlightlampa igen eller en plafond, men jag går i svart eller vitt.

MickeVonNokel
2007-10-23, 18:16
Gillar verkligen inte golvet :/

mr_paranoid
2007-10-23, 19:07
Inte jag heller...

mr_paranoid
2007-11-29, 18:12
Högtalarna är slipade, målade och uppsatta. Mycket trevligt resultat på det hela, man stör sig inte alls på dem. Gömde centern under tvbänken och fäste dem i vardera hörn på väggen. Fondtapeten är uppsatt, lampan är köpt.

Var och köpte en 2.40 lång 60 djup och 3,8 cm tjock ek bänskiva på rusta idag, den skall kapas till 2,10 och fästas mot väggen. Det blir ett bra och brett skrivbord.
Fick dessutom 38 cm högt insyns skydd från Strössel Design.

Det blir nog färdigt imorgon, postar isåfall bilder.:)

mr_paranoid
2007-12-05, 21:17
Lite skillnad sen innan.:p Behöver någonting på väggen eller under bordet möjligtvis, tipsa gärna.

Jag tänker inte visa några bilder på tapeten eller på det andra innan det är ordnat färdigt.
Hann precis fixa kanal-listerna så att det är rent under bordet. Härligt!
Kombinerat skriv/datorbord!
http://i195.photobucket.com/albums/z212/famidrive/1-1.jpg
http://i195.photobucket.com/albums/z212/famidrive/2.jpg
http://i195.photobucket.com/albums/z212/famidrive/3.jpg

mr_paranoid
2007-12-06, 12:50
Här är insynsskyddet!
http://i195.photobucket.com/albums/z212/famidrive/DSC01154.jpg

http://213.132.112.100/images/49/4967101189.jpg
Kommer en soffa också som inhandlats på blocket imorgon! Då blir det förhoppningsvis
mer bilder.

Kommentarer?

DCH
2007-12-06, 13:30
jaaa, vad kan man säga? Mycket tragisk situation. Där kan man nog inte göra så mycket, bytt lägenhet och gå in på http://boconcept.se/ för att lära sig lite om vad inredning innebär.

mr_paranoid
2007-12-06, 13:58
Aj! Som sagt det är ju "work in progress". Har hyllor och grejer som jag inte har satt upp än pga.
brist på tid.

Tro mig jag har kollat in boconcept länge! Undrar om det är kameran det är fel på...

mr_paranoid
2007-12-06, 22:20
Lite trevligare...
http://i195.photobucket.com/albums/z212/famidrive/DSC01178.jpg

John Johansson
2007-12-06, 22:47
jaaa, vad kan man säga? Mycket tragisk situation. Där kan man nog inte göra så mycket, bytt lägenhet och gå in på http://boconcept.se/ för att lära sig lite om vad inredning innebär.

Blev du medlem här för att skriva det?

Jag tycker det ser bra ut, alla har inte råd att köpa allt nytt från BoConcept.

Byt ut träbenen på soffan mot nått i blänkande silver så funkar den finfint!

Edit:
Nu har du iofs redan köpt en soffa, men denna finns i stockholm att buda på, budet ligger just nu på 425:-
http://193.238.185.184/vare/1/1/5/7/9/aw1157953-1.jpg
http://lauritz.com/Item/Item.aspx?LanguageId=3&ItemId=1157953&nBids=5&ReturnUrl=http%3a%2f%2flauritz.com%2fItemList%2fItemLis t.aspx%3fLanguageId%3d3%26DC%3d1%26CPIn%3d2%26ISz%3d0%2 6PSz%3d100%26PSzG%3d6%26SO%3d3%26ST%3d0%26IgId%3d114%26 TTyp%3d0%26TVal%3d0%26FLId%3d3%26FCId%3d2%26FText%3d%26 LLan%3dFalse%231157953

mr_paranoid
2007-12-07, 10:57
John:
Tack så mycket!
tack för tipset, men i övrigt så tycker jag att den lätt är värt priset, 3000 kr är inte så värst mycket för en sån soffa! Den ser ju helfräsh ut.

Var köper man finast ben?

John Johansson
2007-12-07, 13:45
Var köper man finast ben?

Hittade denna tråden när jag googlade :D

http://www.grafisktforum.org/showthread.php?t=20768

mr_paranoid
2007-12-07, 13:56
Helt fantastiskt! Tackar!:)

mr_paranoid
2007-12-11, 21:48
Några bilder.