handdator

Visa fullständig version : Traktor DJ Studio 3

John Johansson
2006-04-19, 15:31
Jag ska DJ'a lite med min dator, kommer köra från min Powerbook G4, har tänkt att lära mig nått grymt DJ program, har fått tips om Traktor DJ Studio 3, någon som vet något annat bra?

Har änsålänge bara kollat på printscreens från programmet, ser väldigt avancerat ut, men det verkar som det ska va bra!

.sheep
2006-04-19, 15:50
det är inte alls krångligt. jag kan ingenting, men jag har testat det och även hört att det ska vara det bästa. hör med alla house-nissarna här på forumet.

fede
2006-04-19, 15:54
det är vad jag vet bland det bästa live mixing programmet..
det är inte så avancerat, det ända du behöver lära dig är att synka basen, höja/sänka basen osv. samt använda crossfadern :P det är bara att träna sig bättre :) själv suger jag eftersom jag bara har ett ljudkort o inte kan höra låten som ska mixas in..

många klagar dock på datormixar och säger att the real deal är bäst alltså vinyl och cd skivor fast utrustningen är fööööör dyr om man bara ska mixa då o då..

lycka till.

dejv
2006-04-19, 15:55
jag djade ett schysst mellanstadiedisco med nåt haxxat program som hette typ atomic mp3 dj eller nåt liknande. Det var fett enkelt, auto-bitrat-sync o skit. gick kanon!

pitir
2006-04-19, 16:03
Jag kan inget om att mixa i datan. Men jag vet att det är samma snubbar som gjort mjukvaran till Stantons Final scratch och som används på de flesta klubbar som kör skivspelarna tillsammans med en dator.
Så de borde ju vara helt ok.

anteht
2006-04-19, 17:50
Traktor DJ Studio är ett bra program för övrigt, men ett tips är att försöka få tag i nån form av midi-kontroller så att du kan mixa låtarna genom att vrida på reglagen på midi-kontrollern, blir mycket lättare då! ;)

SwedenRoxx
2006-04-19, 19:53
Jag har både Traktor DJ Studio 2 och 3 och jag kan säga att jag gillar tvåan bäst. Har testat lite andra program också men ingenting slår Traktor DJ Studio 2.

trendol
2006-04-20, 09:52
börja med traktor och lär dig synk-funktionen.
när tiden är inne, köp en hyfsad mixer och en beggad CDN-88 alt 90. jag köpte min för närmare 6000 begagnad inkl mixer, och det var för tre år sedan.

synkfunktionen är förbannat fusk, men är en bra början att känna på tekniken. det var i alla fall så här jag började lära mig cue/play-taktmixar :)

steppis
2006-04-20, 10:21
Traktor funkar väl, sen har du Viritual DJ http://www.virtualdj.com/
som är grymt enkelt.

Jag skulle dock rekommendera att mixa med vinyl om
du fick chansen. Mycket sitter i fingertopparna och det är
nog bra att känna lite på hur det känns innan man sätter
igång.

Sen beror det väl på vilken typ av musik du ska mixa.

.sheep
2006-04-20, 10:47
steppis det var macintosh här.

steppis
2006-04-20, 23:28
steppis det var macintosh här.

Ahh.

Ett platformsoberoende tips!

Bra jävla bok!

http://images-eu.amazon.com/images/P/0593049667.02.LZZZZZZZ.jpg

djtexmex
2006-04-25, 11:36
Har arbetat professionellt som DJ sedan 1995 och jag kan varmt rekommendera Traktor DJ-studio. Gick över helt till Traktor för ca 2 år sedan och är helnöjd. Dock kör jag med version 2.5 fortfarande.

Andra program jag testat är bla. PCDJ, Virtual DJ osv men inget program är ens i närheten av Traktor vad gäller funktioner, pålitlighet (superviktigt) och känsla. Jag jobbar dessutom med key-mixing (tonartsmixning) och detta är det enda DJ-programmet jag stött på där jag på ett fungerande sätt kan använda tonart på varje låt i ID3-taggen.

Till detta kör jag en midi-kontroll / ljudkort som heter Hercules DJ Console.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311681
Mixer, ljudkort och kontrollenhet i samma paket. USB-anslutet.

Vill du även scratcha osv så går det att trixa med inställningarna i Traktor så de blir väldigt likt vinyl (dock inte the real deal ännu).

Någon ovanför nämnde sync-funktionen, och den är kanon om du kanske är nybörjare, eller inte riktigt har tillräkligt med tid på dig att mixa. Den är helt i klass med CDN-88 osv.
Man kan dessutom finjustera funktionen så den blir helt perfekt. Detta görs genom att i varje låt lägga in sk beat-punkter för att hjälpa BPM-räknaren på traven.

Lycka till.

MVH
Daniel E