handdator

Visa fullständig version : Bra typsnitt för brödtext i barnbok!

mr_paranoid
2006-03-27, 12:25
Hjälp mig att hitta ett bra teckensnitt för en barnbok..det är en ganska kort bok,
högst 20 sidor om hälsa.

Hjälp uppskattas!

hemmendorff
2006-03-27, 12:56
Comic sans.
Fet revival på G.
Boken kommer sälja som smör i designkretsar.

mr_paranoid
2006-03-27, 13:00
Mycket roligt.

steppis
2006-03-27, 14:18
Garamond skulle kunna funka!

saxen
2006-03-27, 16:16
Jag skulle satsa på en sanserif, en enkel som inte stjäl massa uppmärksamhet från bilderna. Men det är ju en smaksak.
Om det är till lite större ungar finns det ju roliga skrivstilar som man kan hitta som är gratis, men om du ska ha med mycket text kan ju det bli rörigt..
här är några vanliga fina:
en tjockare- Tw Cen MT Condensed Extra
en rundare- Heisei Maru Gothic Std
en vanlig- Myriad

Jesper Eriksson
2006-03-28, 20:40
Hur gammla är barnen? frågar man sig genast. Snackar vi ca 10 åringar så anser jag att du absolut borde välja en Antikva. Det ger en bättre ordbild och gör det lättare för ögat att hålla rätt rad. Kanske bara att du drar upp pt till 11-12 kanske? Sedan det vanliga; inte för långa rader, spärra inte texten, ingen elektronisk kursivering m.m Att hålla en rejäl kägel är min spontana reaktion. Gå inte ned under en kompakt sats, dvs, använder du dig av 12 pt så kör då en kägel på 12 pt också. (iof standard men ibland så pillar folk och sätter 12/10 m.m). Jag gissar att radavståndet är viktigt då barnen lättare "tappar bort sig" i texten.

Pratar vi yngre barn är det ju faktiskt ok att gå upp över 12 pt(12-14 kanske?). Hurvida ett byte till en Sanserif då är motiverad låter jag vara osagt.

Poul
2006-03-28, 21:19
När jag gjorde layout till en bok för ovana läsare får några år sedan frågade jag föreningar för dyslektiker vad de föreslog.
Deras rekommendation var New Century Schoolbook inte alltför liten grad och en större kägel än vanligt.
Precis som Jesper och av samma orsaker anser jag att det bör vara en Antikva. Man lurar sig lätt att tro att en Sanserif är mera lättläst och lämpligare för barn än ett typsnitt med serifer. Men tänk på att bokstäver som bdqp ser likadana ut i många Sanserifer, de är bara vända och speglade, och det är lätt att blanda ihop dem för barn och andra läsovana.
Vill du ha flera och kanske mer faktaunderbygda synpunkter än mina kan du kolla med Centrum för lättläst www.lattlast.se